קונצרט הסליחות 'לשמוע אל התפילה' של התזמורת האנדלוסית אשדוד - ביקורת

תמיר עיואן
19-09-2023 15:09

התזמורת האנדלוסית הישראלית המתמקדת במוסיקה אנדלוסית שמקורה בספרד המוסלמית, נוסדה באשדוד עוד בשנת 1994. מאז ועד היום היא בונה קהל מאזינים מנויים גדל והולך, מסור ומתמיד, מקרב בני הדור השני והשלישי לעליות הגדולות מצפון אפריקה ומהמזרח, במקביל להצלחתה גם במרכזי תרבות בינלאומיים. מרבית מנגניה מנגנים בכלי נגינה מערביים, ולצידם נגנים המנגנים ללא תווים, על פי מסורת העוברת מדור לדור. המוסיקה האנדלוסית מורכבת מהמון סגנונות. החל מהצוענים שבספרד, דרך מוסיקת לאדינו, סגנונות מוסיקליים שמקורן במרוקו, תוניס ואלג'יר, ועד שילובם של פיוטים הנהוגים בבתי הכנסת בחגים.

בעוד בעבר המוסיקה הזו דיברה בעיקר אל עולי צפון אפריקה, כיום התזמורת האנדלוסית פונה לכולם, ולהופעותיה מגיעים צעירים שאוהבים מוסיקת עולם, ומבוגרים יותר שמתגעגעים למקורות. בהופעותיה כיום משמרת התזמורת את המוסיקה המסורתית תוך שיתופי פעולה עם אמנים מקומיים עכשווים.

כשהגעתי אתמול, (18.9), לקונצרט סליחות חגיגי ברוח החיבור של כל אדם ואדם לקול הפנימי שנושא תפילה אישית ולקול שמשתתף בתפילת הקהל, התרגשתי. פיוטי הסליחות ביום הכיפורים הפכו לטקסטים מכוננים לא רק בתרבות היהודית, אלא גם בחוויה שלי כילד ההולך עם אביו לבית הכנסת. באותה העת לא היו הרבה ברירות, או שהולכים לבית הכנסת, או שיושבים בבית לקרוא ספר. הטלוויזיה שבה כיכב רק ערוץ אחד היתה באמת מושבתת, האינטרנט והסלולר טרם נולדו, אז בית הכנסת וסביבתו היו מרכז העניינים.

הבחירה באולם האירוע היתה הפתעה בפני עצמה - מוזיאון תל אביב לאומנות, רקנאטי, מעוז האליטה האשכנזית. האולם היה מלא עד אפס מקום בקהל המאזינים, בטווח גילים רחב, החל משנות העשרים ועד לשנות השמונים.

קונצרט האנדלוסית – פיוטי סליחות

קונצרט האנדלוסית – פיוטי סליחות

ישבתי בשורה ראשונה באמצע, ממש לא יכולתי לבקש מקום טוב יותר. המקום והאווירה קסומים, ועכשיו רק ממתינים לאירוע שיתחיל. ממתינים שהמנצחת והנגנים יתחילו, והנה זה בא!

אז איך נשמע?

המנצחת, סיוון אלבו-בן חור, היתה מעולה. האקוסטיקה משגעת, והכלים נשמעים בעוצמה זהה, למרות ההבדלים במרחק ביניהם לביני. לא צורם, והכל בהרמוניה. התופים לא מהדהדים, פשוט רכות והתרגשות שמחלחלת בגוף, פשוט חלום. אפילו אשתי היתה מהופנטת מהחוויה. אז הנה החוויה שלי כאודיופיל. הצלילים עוטפים אותי מכל כיוון, וכל שנותר לי הוא פשוט ליהנות.

ראשון עלה מני (מימון) כהן, פייטן מרגש, שהדהים את הקהל בסילסוליו במילות השיר " לְךָ ה' הַצְּדָקָה, וְלָנוּ בֹּשֶׁת הַפָּנִים. מַה־ נִּתְאוֹנֵן וּמַה־נֹּאמַר, מַה־נְּדַבֵּר וּמַה־ נִּצְטַדָּק. נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה, וְנָשׁוּבָה אֵלֶיךָ. כִּי יְמִינְךָ פְשׁוּטָה, לְקַבֵּל שָׁבִים".

סליחה זו, הבנויה בעיקר מפסוקים ושברי פסוקים, מכונה בשם "פסוקי דרחמי" שכשמם כן הם - בקשת רחמים מהקב"ה. ציבור המתפללים אומר אותם מיד בפתיחת הסליחות (אחרי מזמור קמ"ה – "אשרי", הפותח את כל התפילות שאין בהן קריאת שמע).

מיד לאחר מכן המשיך בפיוט פופולרי מאוד לעשרת ימי תשובה, שחובר ע"י ר' רפאל ענתבי, מפייטני חאלב, על פי לחן של שיר ערבי: "עָזְרֵנִי אֵל חַי לְהַכְנִיעַ אֶת יֵצֶר הַמְפַתֶּה הַמֵּרִיעַ, מִבִּלְתְּךָ אֵין מוֹשִיעַ לְהוֹשִׁיעֵנִי".

מני (מימון) כהןמני (מימון) כהן

לאחריו עלה הרב דוד מנחם, חזן, מוזיקאי ופייטן, בן למשפחה ירושלמית, יוצאת עיראק, אשר ספג מסבו, חכם ג'ורג' יאיר, את מסורת השירה הקבלית של יהודי בבל וגדל על נוסח החזנות הספרדי ירושלמי בבית הכנסת עדס שבשכונת נחלאות הירושלמית.

הרב דוד מנחם

הרב דוד מנחם

ללא הקדמות, הוא פתח בפיוטים שנאמרים בתפילת יום הכיפור במרבית קהילות ישראל. "עֲנֵנוּ אֶלֹהֵי אַבְרָהָם עֲנֵנוּ: עֲנֵנוּ וּפַחַד יִצְחָק עֲנֵנוּ: עֲנֵנוּ אֲבִיר יַעֲקֹב עֲנֵנוּ: עֲנֵנוּ מָגֵן דָּוִד עֲנֵנוּ", ולאחריו את "אדיר ונאור".

 

השלים את ההופעה היוצר העולה עקיבא תורג'מן, כוכב עולה בזמר הישראלי, שגדל בדימונה והחל את דרכו בכתיבת וביצוע שירים מקוריים, לצד שיתופי פעולה עם קולגות כגון ישי ריבו, עידן חביב, נתן גושן ודולי ופן.

עקיבא פצח בשיר "יה שמע אביונך", שיר המהווה פתיחה לסליחות הנאמרות במנחה של יום הכיפורים. תוכן הסליחה הוא בקשה מהבורא שימחל על עוונות עם ישראל, יבשר להם בשורה של סליחה ושל גאולה.

מיד לאחר מכן עבר לשירים המקוריים שלו "שלום בבית", "אל תעזבי ידיים" והלהיט המוכר ביותר שלו "יש בך הכל".

סגרו את ההופעה הפיוטים "חטאנו לפניך", ו"אל נורא עלילה", שגרמו לקהל בכל הגילאים לזרוח בכיסאותיהם.

כבר בדרך חזרה הביתה, לא יכולתי להתאפק ושיתפתי עם המשפחה והחברים בחוויה המרגשת. חזרתי להקשיב לפיוטים כאלו בחלל שלי, ומיד הבנתי שהחוויה שלי כמאזין בסלון לעולם תהיה שונה לחלוטין מזו באולם קונצרטים, ושקשה ביותר לשחזר אותה בבית. המרדף שלי לסאונד מושלם צריך לכלול את ההבנה שקשה להעתיק את החוויה של מי שיושב באולם קונצרטים גדול.

לסיכום, אם גם לכם בא להתרגש מפיוטי עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים, ואתם מתחברים למוסיקה המשלבת מודרניזם עם אתניות, לכו להופעה של האנדלוסית הישראלית. היא עשויה לרגש אתכם מאד.

 

מעבר לתגובות בפורום