רמקול מוניטור Adam Audio T5V במבחן

תמיר עיואן
05-02-2022 17:50

רמקולים איכותיים מהווים אחד הרכיבים החשובים ביותר בעבור יוצר באולפן. הם נועדו להציג תמונה אמיתית של הסאונד ליוצרי מוסיקה, יוצרי תוכן ברשת וכמובן לוולוגרים. נוכחותם של מוניטורים איכותיים עשויה לחשוף פגמים פוטנציאליים בהקלטה, במיקס וכמובן בתוצר הסופי, לאפשר לתקן זאת ולהבטיח שהתוצאה תהיה מוצלחת במיוחד.

בעולם בו השימושים המסחריים מתערבבים עם האישיים, ובני משפחה מאזינים למוסיקה שמוזרמת מהמחשב, גם המשתמש הביתי עשוי למצוא רמקולים מוגברים כפתרון נפלא לעמדת מחשב משפחתית מושקעת.

כמובן שיתכנו גם מוניטורים מוגברים שעלולים להישמע פחות נעימים לאוזן, ובמקרים מסוימים אף לעייף אותה, בהשוואה לרמקולי מדף פאסיביים, בהם ניתן לשלוט באמצעות התאמת המגבר למוניטור. לכן חשוב כל כך לבחור מוניטורים מוצלחים.

Adam Audio

ADAM (Advanced Dynamic Audio Monitors) Audio נוסדה בשנת 1999 בגרמניה. כיום החברה מיוצגת ביותר מ-75 מדינות, והיא מתמחה במוניטורים וסאבים. המוניטורים שלה משמשים בעיקר למיקסינג ומסטרינג באולפנים רבים ברחבי העולם כגון ABBEY ROAD ורבים אחרים. רוב הפיתוח והייצור שלהם מבוצעים בגרמניה. היצרן מספק 5 שנות אחריות על כל המוניטורים והסאבים, ובניגוד ליצרנים אחרים, היא אינה כוללת תיקון אלא החלפה.

ייצור בגרמניה

ייצור בגרמניה

בשנת 2019 רכשה אותה קבוצת Focusrite. במידה והשם Focusrite מצלצל לכם מוכר, יתכן שזה מכיוון שהיא כוללת גם את המותגים Focusrite, Focusrite Pro, Novation, Martin Audio, Optimal Audio, Sequential ו-Ampify Music.

פיתוחו של טויטר ה-X-ART (eXtended Accelerating Ribbon Technology) בשנות ה-60 על ידי אוסקר הייל (Oskar Heil), היה המנוע להקמתה מאוחר יותר של ADAM.

טוויטר ריבון

טוויטר ריבון

הטוויטר החדשני, שרבים מאמינים שמסוגל לספק צליל שקוף, ותואם למקור, מהווה הפיתוח המוכר ביותר של ADAM Audio, שבהמשך פיתחה את ה-S-ART Twitter, ובסדרה הנוכחית הטמיעה את ה-U-ART.

T5V

ייצור רמקול מוניטור מוגבר אינו עניין של מה בכך, מכיוון שבנוסף לייצור המוניטור עצמו, נדרשת התאמה של ההגברה המובנית בו. ADAM Audio התמודדו עם אתגר זה באמצעות סדרת ה-T שלהם, שכוללת 3 גדלי מוניטורים, עם וופרים בקוטר 7,5 ו-8 אינטש וכן סאב תואם בקוטר 10 אינטש (T10S).

הטוויטר החדש בסדרת ה-T הוא מסוג U-ART שמגיע לתדר מקסימלי של 25 קילו הרץ. ובואו נודה על האמת: טוויטר ריבון הוא לא משהו שרואים ברמקול בטווח המחירים ולכן הסקרנות שלי לגבי ביצועיו רק גדלה.

ה-T5V הוא המוניטור המשתלם ביותר שהיצרן מציע, כדאי שנזכיר שסדרת ה-T אינה מיוצרת בגרמניה, אלא במזרח.

Adam-Audio-T5V

על הנייר

  • U-ART 1.9” Accelerated Ribbon Tweeter with HPS Waveguide

  • Polypropylene 5” woofer and rear-firing bass-reflex port

  • Cumulated Amp. Power RMS: 70 W

  • Frequency Response: 45 Hz - 25 kHz (-6 dB)

  • SPL Per Pair at 1 m: ≥106 dB

באריזה

בניגוד לרמקולים אחרים שנמכרים בזוגות, ה-T5V נמכרים ונארזים כל אחד בנפרד. האריזה כוללת את הרמקול וכבל החשמל.

עיצוב

מימדיו 30 ס"מ גובה, על 30 עומק, על 18 ס"מ רוחב. הפורט האחורי מרמז על כך שהצמדתו לקיר אחורי עלולה להיות מאתגרת.

ADAM יצרה גרסה חדשה של טוויטר הריבון לסדרת T. הוא עשוי מפס מקופל עשוי פוליאמיד, שמתרחב ומתכווץ בתגובה לאות האודיו שמגיע אליו. כדאי לציין שהעיצוב של טויטר ריבון יעיל יותר מזה של טוויטר קוני רגיל, מכיוון שהוא מייצר תנועת אוויר גבוהה פי ארבעה ממנו.

טוויטר ריבון

טוויטר ריבון

כמו רובם של הרמקולים המוניטורים לאולפן ולמחשב, גם ה-T5V כוללים מגבר מובנה שהותאם לרמקול. כל דרייבר כולל מגבר Class D עצמאי: האחד מספק הגברה של 50 וואט לוופר והאחר 20 וואט לטוויטר. יחדיו הם מגיעים לעוצמה מקסימלית של 106 dB לזוג רמקולים. מכיוון שהניצולת של הגברת Class D גבוהה יותר מזו של A/B, רמקולים אלו לא נדרשים לצלעות קירור ומשכך העיצוב שלהם חלק מכל הצדדים.

השליטה ברמקול מבוצעת בגבו באמצעות מתג הפעלה ופוטנציומטר ששולט בעוצמת הקול. בנוסף נמצא שני בוררים המווסתים את תדרי ה-HF ו-LF. בגזרת החיבורים, נמצא Balanced XLR וחיבור אנלוגי RCA.

את משב הרוח המרענן נמצא דווקא בחזיתו של הרמקול, בדמות השיפועים הלא שיגרתיים, בשונה מרמקולי מדף אחרים, הכוללים בד"כ מבנה קופסתי סטנדרטי. חזית הרמקול מעוצבת בקצותיה באופן משופע. זה לא רק יפה ויזואלית, ומהווה שינוי מרענן מהעיצובים הרבים של תיבה משעממת, אלא גם מותאם מבחינה אקוסטית כדי להפחית החזרים לא רצויים של התיבה. גב הרמקול כולל את הפורט האחורי, ופנל הבקרה והחיבורים.

גב הרמקול 

סאונד

ניגש לעבודה? לפני שאפצח בתיאורים גראפיים, אתאר בפשטות שה-T5V נשמעים נפלא מהרגע הראשון, ולאחר הרצה של מספר ימים, אפילו יותר טוב. כשניסיתי אותו בווליום גבוה, הרמקול ייצר עיוות אפסי מהבאס, ולמען האמת, ממש לא חייבים להקשיב לו בעוצמות גבוהות כדי ליהנות.

אז העמסתי עליו את מיטב היצירות האהובות עלי, כיוון שעם הזמן הופך ברור לי שהמוניטורים הללו מתפקדים הרבה מעבר לעלות שלהם, וחושפים פרטים רבים בתדרים הנמוכים והגבוהים כאחד.

פצחתי בשיר שאף פעם לא מותיר אותי אדיש: Let's Dance של David Bowie. מדובר באלבום שהביא אותו לפסגת ההצלחה המסחרית שלו, לראשונה מאז החל לשיר. החשיפה שקיבל דויד בואי בעקבות השיר הזה, חצתה יבשות והגיעה לאוזני רבים בעולם כולו.

השיר, שמהווה גם שם האלבום, הגיע למקום הראשון במצעדים של מדינות רבות בהן גם ישראל, בה הוא זכה בתואר זמר השנה ברשת גימל.

הבאסים הקיצביים בתחילת השיר הוגשו על ידי ה-T5V באופן יוצא דופן עבור תיבה מדפית, ולמרות שתדרי ה-LFE אינם רלוונטים לרמקול בקנה מידה כזה, הבאסים הוצגו בצורה משכנעת ומאוזנת.

העליתי את הקצב ועברתי ל-God is a DJ של Faithless שפורסם בשנת 1998 באלבום השני שלהם. השיר קיבל גירסאות רמיקס אינסופיות והיה להיט אדיר בסצינה התל אביבית, בעיקר מכיוון שמיזג בין מוסיקה אלקטרונית לקצב טראנס שכה היה פופולרי באותה העת. המסר של הסולן שהקביל בין מועדון הלילה לכנסייה, באומרו "זו הכנסייה שלי", יצר שיר ששאב והיפנט רבים בארץ ובעולם.

את השיר הזה אני מכיר טוב מאד מימי המועדונים, ולכן נהנתי במיוחד מהניואנסים העדינים שה-T5V חשפו, כולל צלילי באס נמוכים במיוחד שבוקעים בד"כ ממוניטורים עם וופרים גדולים בהרבה.

אבל הביצועים המרשימים לא פחות היו גם בקצה העליון של הסקאלה. הגבוהים היו מהירים, לא צורמים, בשילוב עם הנמוכים שיחדיו מוגשים בצורה מדויקת מבלי לטשטש את ההרמוניה שבסאונד.

סיימתי בשיר Layla של אריק קלפטון בביצוע ה-MTV Unplugged. השיר זכה מאז פרסומו לראשונה לשבחים רבים ויתכן שבשל כך פורסם בשתי גרסאות: הראשונה ב-1972 והשנייה כ-20 שנה מאוחר יותר בהופעת האנפלאגד האקוסטית. בשנת 1992, קלפטון הוזמן להופיע באחת מתוך סדרת הופעות MTV Unplugged, במהלכה הוא הקליט אותה כאלבום אקוסטי. בתחילה האלבום הופץ במהדורה מוגבלת, אולם הביקוש הרב לדיסק, ואני ביניהם, הביא לכדי הפצתו באופן מלא.

הגיטרה האקוסטית, הבאס וכלי ההקשה הדגימו באופן המוצלח ביותר את יכולות התזמון וההגשה המעולות של ה-T5V בדיוק מוחלט. דיבור ושירה שמהווים מבחן לכל רמקול מוניטור נשמעים טבעיים ואמיתיים גם אם לעיתים יישמעו מעט סכריניים. ההגשה היתה עם הרבה נשמה, ללא ויתור על פרטים חשובים.

סיכום

הימצאותם של מוניטורים מוגברים מדויקים, מהווה חשיבות עליונה לכל מוסיקאי, עורך מוסיקלי, אולפן הקלטות, יוצר תוכן ברשתות החברתיות, אולם גם למי שמעוניין ליהנות ממוסיקה באיכות יוצאת דופן במחשב הביתי. מהתנסותי עימם מצאתי שהטכנולוגיה שהוטמעה ב-T5V של ADAM יצרה אצלי הגשה יוצאת דופן של צלילים וריגוש מלהיטים אינסופיים שניגנתי עימם. שלבו זאת עם מחיר אטרקטיבי וקיבלתם ציוד אולפנים מהמעלה הראשונה בביתכם. אני מוצא אותם כמציבים סטנדרט גבוה במיוחד למוניטורים תקציביים.

מימדיו הקומפקטיים של ה-T5V מגמישים מאד את הצבתו בחלל, למרות יכולתו הסונית הנפלאה. לאורך ההתנסות עימם מצאתי את במת הסאונד שלהם יוצאת דופן במידה ומציבים אותם בהתאמה לחלל החדר. היכולת שלהם להציג ניואנסים עדינים בכלים בודדים בתוך בליל של מיקס, יוצאת דופן עבור מוניטור בגודל זה, והמעבר שלהם ממוסיקה חרישית לעוצמתית דרמטי ביותר. הם מדויקים וניטרליים מספיק, ובמידה והיה לי אולפן הקלטות, הם היו זוכים בו למקום של כבוד.

משכך אוכל להמליץ עליהם לשימוש נרחב הרבה יותר מאולפן מקצועי. הם בודאי מתאימים גם בחללים קטנים יותר, לצידו של המחשב הביתי או פינת המדיה בבית.

מחיר: 950 ₪ לרמקול

יבואן: חלילית

אחריות: 5 שנים

מעבר לתגובות בפורום