ראש EMT JSD6 וזרוע Thales Easy במבחן!

נמר
08-02-2020 19:20

כשזה טוב זה טוב. שילוב של ראש וזרוע הם בסיס לאנלוג טוב. השילוב הזה מתיימר להיות בסיס מושלם לאנלוג איכותי. האם הוא באמת כזה? נמר לוי בדק

מתקיים ויכוח ישן נושן בקרב חובבי האנלוג. ״מהו הרכיב החשוב ביותר במערכת האנלוגית״. כידוע, מערכת אנלוגית מורכבת מחמישה מרכיבים. גוף, ראש, זרוע, כבל זרוע ומגבר פונו. מנסיוני, כמו בכל מערכת מורכבת, היא תשמע כמו החוליה החלשה שלה. utz ,cut שאלה היא מהי החוליה המשפיעה ביותר. אז אם מדברים על היי אנד, כל החוליות משפיעות, כולל זו שמשפיעה מעט. אם זה משפיע, זה משפיע וזה חשוב באותה מידה בדיוק. מדוע? כי על פי תורת ה״היי-אנד״ (שטרם נכתבה), גם שם, אלוקים נמצא בפרטים הקטנים.

אני למשל, סבור שלכבל הזרוע חשיבות גבוהה ביותר במערכת האנלוגית. הוא לא צריך להיות יקר, אבל הוא מוכרח להיות מתאים ממש - על יד זה לא מספיק. בפעמים שהחלפתי כבלי זרוע, מצאתי שינוי דרמטי בתוצאה. ואם אודה על האמת, ביחס למספרים שהנחתי על המערכת האנלוגית שלי, כבל הזרוע היה התמורה הגבוהה ביותר לכסף. במערכת אנלוגית אחרת זה יכול להיות רכיב אחר.

עם זאת, סקרנו אותי מאוד שתי יצרניות ספציפיות בגזרת האנלוג. האחת היא EMT והשניה היא Thales. ולכן, אחרי דיונים של כמה חודשים ביני לבין רועי מ״קודו אודיו״, החלטנו לבצע סקירה שעבורי היא מורכבת מאוד. בחינה של ראש וזרוע כיחידה אחת. שהרי שתי היצרניות הללו עובדות יחד כסט.אבל יש לזה מחיר נפשי. הייתי צריך לפרק את הזרוע מהפטיפון שלי, ומבחינה נפשית, זה גרם להתקף חרדה קל שמה יאונה לזרוע והראש היקרים שלי אסון. והאסון הזה, עלול לעלות לי בעשרות אלפי דולרים. ולכן, אני ממש ממש חרד מפירוק הזרוע והראש שברשותי. מצד שני, רועי, שהבין את החרדה שלי, ביקש מיצרן הזרוע להתאים את הבסיס בדיוק ל-devinchi gabriel . וכך עשה היצרן. לישראל נשלח קיט מותאם באופן מדויק לפטיפון שלי. מה שאומר שבורג אחד מספיק בשביל להוציא את הזרוע שלי ולחבר את הזרוע הנבחנת ובא לציון גואל. וכך היה, בורג אחד שוחרר, הזרוע שלי בחוץ, ואותו בורג התברג שוב ל-tone arm base והופ - זרוע מורכבת ומוכנה לכיוונון. והכיוונון בזרוע הזו, כמו ב-Graham Phantom Elite, לוקח בדיוק דקה.

עם הזרוע מסופק קיט כיוונון פשוט וחכם. חתיכת פלסטיק המאפשרת למקם במדויק את מיקום הזרוע והראש ביחס לספינדל. וזה רבותי, לא דורש אפילו הרחבה מרוב שזה פשוט. פחות משלוש דקות והזרוע במקום הנכון ביחס לראש.

אז על מה מדובר?

שני מוצרים, ראש וזרוע. ובואו נספר לכם על כל אחת מהיצרניות המכובדות.

Thales

יצרנית שוויצרית המתמחה בתחום האנלוג. Thales מייצרת פטיפונים, זרועות, כבלי זרוע ומדף אקוסטי יעודי לפטיפונים שלהם. מי שרוצה ללמוד עוד קצת על היצרן המיוחד הזה מוזמן להיכנס לאתר שלהם, ללחוץ על כפתור ה״פילוסופיה שלנו״ ומשם יגלה המון על היצרן, פועלו והתורה שלו. אבל במקרה הזה אני מוכרח להרחיב על עניין לא פעוט אחד. לזרועות שלהם טריק פשוט ויעיל ביותר לשמור על טרקינג מושלם לאורך כל התקליט. למעשה הראש עצמו, שיושב בקצה צינור הטובה, ממוקם על ציר ששומר עליו ישר לאורך התקליט. אבל למה להסביר במילים אם אפשר להראות לכם וידאו?

 

 

השיטה הזו, שהיא יחודית ל-Thales, הפכה את הזרועות שלהם למשהו אחר ביחס למתחרים. אחרי הכל, הם מצאו דרך פשוטה ואולטרה יעילה לשמור על טרקטינג מדויק. אממה, מתוך זה עולות גם שאלות הנוגעות לרזוננס. הרי מדובר בעצם בחיבור בין הצינור לראש שמוכרח להיות רפוי. אחרת הראש לא ״יסע״ באופן כזה חלק. ולכן, למרות שהטרקינג נשמר, אני יכול לחשוד שמשלמים על זה ברזוננס. ואז, משם צריך להתמודד עם בעיות חדשות הנדסיות. מה עשו? אין לי מושג, איך זה נשמע למרות החשדות שלי? תקראו את הביקורת ותבינו.

Thales Easy

EMT International

יצרן גרמני שהוקם בשנת 1940, אשר בישראל מוכר במיוחד כיצרן ראשים הנחשבים לשם דבר בעולם האודיו. אבל לא רק, ליצרן גם נגני תקליטורים ברמת אולפן, מגברי פונו וכמובן, ראשים. בעבר הפטיפונים של החברה היו בין הפטיפונים המועדפים על תחנות השידור המקצועיות. בנוסף, לא מעט אודיופילים ישראלים מוכנים להישבע שהפטיפונים שלהם, שעמדו בתחנות השידור בימים ההם, טובים יותר מרוב הפטיפונים של היום. אני פחות נשבע על זה. וגם כאן, רוצים לדעת יותר על החברה? הכנסו לאתר שלהם ותגלו עליהם עוד המון.

 emt jsd6

ועכשיו לתכלס!

היום עומדים למבחן כסט ראש EMT JSD6 וזרוע Thales Easy. להלן הנתונים הטכנים שלרוב לא ממש מעניינים אותי. אבל בכל הנוגע לאנלוג ולהתאמות, הם מעניינים וחשובים מאוד.

EMT JSD6 - ראש

emt jsd6

 
Thales Easy - זרוע

Thales Easy

Duke Ellington The Nutcracker Suite

ביג-בנד מהווים אתגר בכל הנוגע לאיזון טונאלי והיכולת של המערכת לשמור על איזון טונאלי בעוצמה גבוהה, וזה מבלי ״לנסר״ את האוזן. מערכת אנלוגית עושה את זה בקלות יחסית. אם היא זולה, זה יהיה על חשבון פרטים ורזולוציה, אם היא מושקעת ויקרה, היא תעשה את זה בתוספת שני הפרמטרים הללו. וכששומעים מערכת אנלוגית טובה משחזרת ביג-בנד, אין לזה הרבה מתחרים מלבד המציאות עצמה. השילוב של הראש והזרוע בנבחנים כאילו נולדו זה לזה. כלי נשיפה מפורטים בטירוף, ניתן בקלות להרגיש את החומר ממנו ניבנו. הפסנתר מגובש, דינמי, מלא וגדול. הקסם במקרה הזה מגיע גם מתוף הרגל העמוק, עם המשיכה הזו כלפי מטה, המאפיין את ההקלטה הנהדרת הזו. הבמה נפלאה, הולוגרפית כיאה לאנלוג. לא מצאתי שום סימן או רמיזה לחריפות בשום שלב. פשוט צליל טבעי ומלא נוכחות. אחד מהפרמטרים שאני מחליט להתעכב עליהם הוא הבס. דיוק ורזולוציה זה שם המשחק. ביד אחת שיהיה חזק וביד השניה שלא יכסה על היתר. השילוב של הזרוע והראש יוצרים יחד הרמוניה מושלמת בין התחום התחתון ליתר.


 


Scorpions - Still Loving You

במוסיקת רוק דרושה גם דינמיקה ביחד אחת, והיכולת של המערכת לעשות את זה בסוג של ״רילקס״. ולמה? משום שביננו, מוסיקת רוק ברוב המוחלט של המקרים מוקלטת זוועה. הסקורפיון למשל, בגלל גוון הקול המאוד מיוחד של הסולן ״קלאוס מיינה״ המאופיין באינפוף שמהווה מטרד משמעותי כשמדובר במערכת לא מאוזנת להפליא. ולכן, אני בוחן עם ההרכב הזה כבר שנים רבות למרות שלא תמיד מפרסם זאת ברשימת ההאזנה. התוצאה היתה ידועה מראש. אם המערכת לא הציקה לי בביג-בנד היא לא אמורה להציק לי כאן. וזה בדיוק מה שקרה. השיר האדיר Still Loving You מוגש היטב. הפתיח מגלה גיטרה חשמלית חלקה, נקיה, מלטפת, קולו של הסולן נשמע היטב והמערכת לא מרגישה מאותגרת כלל בשילוב הראש והזרוע הנבחנים. התופים מצטרפים בעוצמה, התוצאה אנרגטית להפליא והאיזון נשמר היטב. הצליל מלא, מאוזן, קוהרנטי ומפורט להבהיל. בפזמון דיסטורשיין נהדר ועשיר והדינמיקה מעולה. בכלל, דינמיקה זה שם המשחק בסט הזה. אהבתי מאוד את היכולת של המערכת בשילוב הנבחנים לשמור על עושר טונאלי גם בעוצמות גבוהות מהסטנדרט מה שמלמד על מערכת בריאה, שמרכיביה מותאמים זה לזה היטב. 

 

הערה: הקטע הזה של ראש שיודע לנוע יחד עם הגיאומטריה של שתקליט זו בהחלט טכניקה שאפשר להתגאות בה. ומדוע? משום שיש בזה כל כך הרבה הגיון שאין לי מושג איך לא כל היצרנים מתכננים את הזרועות שלהם ככה. כמובן שאפשר למצוא לא מעט מתכננים שיספרו לי למה זה ״פחות טוב״ והאמת, אני מוכרח למצוא אחד כזה. נכון להיום, השיטה הזו נראית לי הדבר הכי הגיוני שאפשר לחשוב עליו.

Thales Easy

Thales Easy


Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I

 קולות אדם באנלוג טוב זה הדבר הקרוב ביותר למציאות. היכולת של הצליל לבנות במה משכנעת כמו זו, בשילוב מרקם טונאלי ונוכחות אנושית גם בקולות גבר וגם בקולות אישה שמורים למוצרי העל בלבד. לרוב יעלו יותר, וזה מצליח לעשות את מה שהיקרים ממנו עושים. הצליל מאוד מגובש, מאוד ״נכון״, הפרופורציה בין קולות אדם לתזמורת נכונה מאוד. הניואנסים שבקולם נשמעים היטב, הדינמיקה, אוי, הדינמיקה נפלאה פשוט. הראש הזה ידוע ביכולת הדינמית שלו וכאן זה בולט מאוד. התוצאה פשוט מעולה, היי אנד אמיתי על כל תפארתו. אבל הקסם האמיתי נמצא בשקט. ובמוסיקה קלאסית, ככל שרצפת הרעש נמוכה יותר, כך אנו נחשף לעוד פרטים מאחור שיכולים להפוך את החוויה ממרשימה לכזו שמפילה לסתות. אבל לא רק השקט, גם ההולוגרפיה מעולה. מימד הגובה בולט מאוד, הבמה ענקית, מפוקסת מאוד, עמוקה מאוד ומציגה את מיקום הנגנים היטב ביחס לזמרים שבקדמת הבמה. פשוט פנטסטי!

 


ולא, לא רק קטעי המוסיקה הללו עברו על הראש והזרוע. כמה שעות טובות בהן לא היה אפילו רצון לעזוב את המערכת שידרגו לי את הבוקר והטעינו אותי באנרגיה חדשה. כלי נשפיה, כינורות, קולות אדם וכלי הקשה עברו דרכם למשל שעות ארוכות. קטעי מוסיקה קלאסים מאתגרים בטירוף וקטעי ג׳אז מינימלים ומלטפים. קונטרבס מלמטה וחליל פיקולו מלמעלה ועוד כלים שעברו באמצע. כולם נשמעו טבעי, נכון, רזולטיבי ובקיצור - ברוכים הבאים לעולם האולטרה היי אנד ובמחיר זול.

Thales Easy

לסיכום

יש מעט מאוד פעמים שאני מקשיב ואומר ״וואלה, הייתי חי עם זה בקלות״. הזרוע והראש הנבחנים יכולים בקלות לגרום לי להגיד את זה אם לא היה לי את הסט שלי. הדבר הראשון שאני בוחן לעומק זה את רמת השקט של הזרוע והראש, האם יש איזה ״נידנוד״ בצליל שמדווח על רזוננס או איזו ״הידהוד״ כזה שמדווח על התאמה לא נכונה בניהם. המערכת שלי מספיק שקופה בשביל לספר לי ששני הפרמטרים החשובים הללו מקבלים ציון וואו. הדיוק של הזרוע הזו, הגיאומטריה שלה שמאפשרת לראש לנוע בטרקינג מדויק במהלך הניגון הוא ״טריק״ שאין לאף אחד. ואם נודה על האמת, לא מעט פטיפונים כשלי משתמשים בזרוע הבכירה של Thales כאופציה. השאלה המתבקשת, שבוודאי תשאל באחת התגובות, היא מה ההבדל בין הזרוע והראש שברשותי לבין הזרוע והראש העומדים למבחן. אז התשובה היא פשוטה. בכל הפרמטרים הזרוע והראש שברשותי עדיפים על הזרוע והראש שבמבחן. אבל יש פה עניין פעוט והוא המחיר של זה מול זה. הזרוע והראש שלי עולים כמעט פי שלוש מהעומדים למבחן. אז אבוי אם לא יהיו טובים יותר. אבל אם בתמורה לכסף עסקינן, הסט העומד למבחן נמצא בקצה העליון של המקום הזה.

הצליל של שני הרכיבים הללו משוייך למשפחת הצליל הנטרלי עם נטיה לחמימות ממש קלילה. אפשר להגיד בביטחון שלא תמצאו בו צבע או נפיחות, בקטעי מוסיקה מאתגרים לא מתצאו כשל דינמי או פגיעה ברזולוציה ופרטים. אפשר להוסיף שהאיזון הטונאלי נשמר בקלות בכל עוצמה שבחרתי.

שורה תחתונה: הכיול הנוח והפשוט, היכולת לשמור על אזימוט מדויק ואיכות הצליל הפנומינלית הופכים את הסט הזה ללהיט מבחינתי. מומלץ בחום!

מחיר הראש: 12,000 ש״ח

מחיר הזרוע: 18,000 ש״ח

 

יבואן: קודו אודיו


מעבר לתגובות בפורום