הפעם הגיע אליי לסקירה מגבר משולב All-in-one של יצרנית הבוטיק הדנית היוקרתית, Lyngdorf. המגבר משופע בטכנולוגיה מרתקת וגישה מודרנית לתפקיד המגבר המשולב במערכות שלנו. אז בואו נצלול פנימה.
על חברת Lyngdorf
חברת Lyngdorf היא חברה דנית, שהוקמה בשנת 2005 בידי Peter Lygdorf. החברה מייצרת רמקולים ואלקטרוניקה. מוצריה ידועים בעולם כחדשניים במיוחד ובעלי ביצועים פנומנאליים. בשנת 2007 החברה קיבלה זכויות מחברת הפסנתרים היוקרתית Steinway & Sons לייצר רמקולים הנושאים את שמם וכך נוצרה חברת בת בשם Steinway Lyngdorf. משימת החברה הייתה לייצר רמקולים המשחזרים את הסאונד של הפסנתר בצורה כל כך מדויקת, עד שנגני פסנתר לא יוכלו להבדיל בין נגינת הפסנתר האמיתי לסאונד הפסנתר הבוקע מהרמקולים. אין ספק שמדובר בחברה השואפת לשלמות במוצריה.
חברת Lyngdorf עושה שימוש בהגברה דיגיטלית מתקדמת ובמערכת Room Correction ייחודית, שפותחה על ידי החברה ונקראת RoomPerfect. מערכת התיקון הייחודית של החברה מבטיחה חוויית האזנה מותאמת לאקוסטיקה של החלל הספציפי.
העומד למבחן: Lyngdorf TDAI-3400
ה-3400 הוא המגבר המשולב הבכיר והחזק ביותר של Lyngdorf.
נתונים טכניים מלאים:
Specifications
Description: 2-channel integrated amplifier and audio processor
Power handling: 2×400 W RMS @ 4Ohm / 2x200W RMS @ 8Ohm
Standard digital inputs (asynchronous): 1 x AES-EBU (≤192kHz/24bit), 2 x Coaxial (≤192kHz/24bit), 3 x Optical (≤96 kHz/24bit), 1 x USB B (≤384kHz/32bit, ≤DSD128, DXD)
Standard analog inputs: 2 x Analog Single Ended RCA (Max level: 4.0V = 0dBFS), 1 x Microphone input for RoomPerfect™ calibration
High-end analog input module: 3 x single ended RCA, 1 x balanced XLR
Standard outputs: 1 x Stereo Analog RCA, 1 x Stereo Analog XLR, 1 x Stereo Digital Coax, 1 x Headphone 3,5mm
Audio specifications: Frequency Response: ±0,5dB from 20 to 20,000 Hz, Total Harmonic Distortion: 0.05% max from 20 to 20,000 Hz, THD-N 1w/8ohm 0,04% / THD-N 1w/4ohm 0,04%
Mediaplayer: Roon Ready, Spotify Connect, DLNA Support (uPnP) Airplay, Local file playback (USB), Internet Radio (vTuner)
Wireless connections: Bluetooth (4.2 BLE), Wi-Fi (802.11 n/ac)
Trigger (12V): 1 x Input, which can be related to audio inputs, 1 x Output 3.5mm jack / Thresholds approx.: On: 2.4V Off: 1.6V
Control interfaces: Web-interface, IP Control, 1 x DB9 connector for RS232 control, 1 x RJ45 Ethernet LAN connector, 2 x USB connectors (Type A) , SD card slot (Backup of filters and settings)
Accessories included: RoomPerfect™ Microphone, Microphone stand, cable & mini-jack connector, Remote control (IR / BLE)
Placement options: Optional rack mount or freestanding
Dimensions (Wx H x D): 45 x 10.5 x 36 cm (including connectors)
Weight: 8.2 kg
Finish: Matte black
כפי שאתם רואים מגוון החיבורים בתצורה המלאה הוא רחב במיוחד. ה-Lyngdorf הוא מכשיר מודולרי, כשבמקרה הזה כולל שני מודולים אופציונליים: מודול ה-HDMI שניתן להוספה בעתיד, ומודל ה-Hi-End Analog, שחייבים להחליט מראש אם מעוניינים בו. המגבר שאני קיבלתי לסקירה, הוא הגרסה המלאה עם שני המודולים הנוספים, מגיע עם שלוש כניסות HDMI ויציאת HDMI תומכת ARC. כבר מספר שנים שיש שיח ערני במיוחד בפורומים באירופה לגבי down sizing של מערכות קולנוע ביתי, הרבה אנשים עוברים למערכות סטריאו או אפילו סאונד בארים. עבור אותם אנשים שרוצים סטריאו איכותי וגם פתרון עבור קולנוע, מגבר עם מודול כזה יכול להוות פתרון מעולה.
שלוש נקודות חסרות לי, על מנת שהמגבר ייחשב באמת All In One מודרני מלא: הראשון הוא פונו סטייג', נכון מדובר במגבר מאוד מודרני, אבל מכירות הפטיפונים רק עולות בשנים האחרונות (הערה: לפי דור מ-Future, היבואן הרשמי של Lyngdorf, החל מחודש פברואר השנה, Lyngdorf הוסיפו פונו סטייג' לדגם הזה). הדבר השני הוא יכולות הזרמה יותר נרחבות, המגבר תומך ב-Spotify Connect והוא Roon Ready, זה מעולה, אבל מי שאין לו Roon ורוצה להשתמש ב-Tidal יהיה זקוק לסטרימר חיצוני. הדבר אחרון שחסר כאן הוא תמיכה בפורמט ה-MQA על ידי ה-DAC המובנה במכשיר.
עיצוב ואיכות בנייה
המגבר הוא בעל עיצוב מודרני תעשייתי מינימליסטי ולטעמי הוא פשוט יפיפה. גימור האלומיניום מרגיש יוקרתי, ובאופן כללי איכות הבנייה היא ברמה הגבוהה ביותר. מוצרי Lyngdorf הם מוצרי בוטיק יקרים, וההשקעה ניכרת בכל פן של המגבר.
בפאנל הקדמי של המגבר ישנו מסך איכותי מאוד. קל מאוד לקרוא את הטקסט שמוצג בו אפילו מרחוק יחסית. המסך מספק הוראות מפורטות בזמן תהליך הכיול ובאופן כללי אינפורמטיבי ונוח לשימוש. בורר העוצמה הוא גדול ואיכותי במיוחד, העוצמה נקבעת ביחידות של 0.1 db, ולכן הוא מאפשר להגיע לעוצמה המדויקת ביותר שרוצים. הבורר הקטן יותר ממתג בין הכניסות השונות ומשמש גם עבור שליטה בתפריטים.
השלט שמגיע עם ה-3400, הוא פלסטי ודיי פשוט. זה סוג של מחלה אצל כל יצרני ההי-אנד באודיו, ייצור מגברים הבנויים מחומרים אקזוטיים שמגיעים עם שלט פלסטי זול. לזכות לינגדורף, אומר שהשלט נוח מאוד לשימוש ומגיב מעולה, הייתי שמח לפחות לקבל תאורה בשלט.
אחד המאפיינים הכי מודרניים של המגבר הוא השימוש בהגברה דיגיטלית, למה מודרני אתם שואלים? היתרונות של הגברה דיגיטלית הם יעילות גבוהה, שמונעת התחממות של המגבר ומשקל קל משמעותית ביחס למגברי ההיי-אנד המשתמשים בהגברה מסוג Class A\B או Class A. מה יותר מודרני ממוצר יעיל שלא מתחמם ושוקל מעט (המגבר כולו שוקל קצת מעל 8 ק"ג)?
המגברים של Lyngdorf מממשים טכנולוגיה שנקראת Fully Digital System, ולכן עובדים בצורה אופטימלית עם מקור דיגיטלי (למי שמעוניין בחיבור מקור אנלוגי, מומלץ להוסיף את מודל ה-High-End Analog). על יתרונות גישת ה-Fully Digital System תוכלו ללמוד כאן:
הגברה דיגיטלית סובלת ממוניטין רע בקרב האודיופילים, הגברה זו נחשבת לפחות "מוזיקלית", "קרה", "פחות טובה בשחזור קולות אדם" ועוד ביטויי גנאי קשים כאלו.
איך המגבר עומד מול כינויי הגנאי הללו? על כך בחלק הסאונד בהמשך.
מערכת ה-RoomPerfect
מערכת תיקון החדר, RoomPerfect, נחשבת לאחת המערכות המוערכות (הייתי חייב) והמשוכללות בעולם. המערכת מבטיחה להביא למקסימום את ביצועי הרמקולים שלכם, כולל שילוב שלהם עם סאב (1 או 2) בחדר הספציפי שלכם. תוכלו לקרוא עוד על הייחודיות של מערכת RoomPerfect באתר הרשמי של Lyngdorf כאן.
בהדלקה הראשונה של המגבר, מקבל את פנינו אשף ההגדרות הראשוניות. האשף מדריך ומסביר כל שלב בתהליך על גבי המסך של הלינגדורף. המגבר מאוד ידידותי לשימוש, אבל הוא ממש לא מכשיר של Plug and Play כמו מגברים יותר סטנדרטיים.
שימו לב שהגדרת ברירת המחדל של מרחק הרמקולים מנ"ק הישיבה עומדת על 0, מה שגורם לסאונד להיות ממורכז בטירוף (ומהווה מפגן מרשים של המגבר לשלוט בכיווניות הסאונד). גם אם אתם לא רוצים לבצע את הכיול מיד בהדלקה הראשונה, הגדירו את מרחקי הרמקולים לערכיהם הנכונים.
כשכן תרצו לבצע את הכיול יש לחבר את המיקרופון לכבל ה-XLR המצורף עם המגבר ומצד שני לחבר את מתאם ה-XLR לשקע המיקרופון, שמתחבר לכניסה בקדמת המגבר. לאחר מכן יש להיכנס ל-Setup ולהתחיל את תהליך ה-RoomPerfect.
את המדידה הראשונה יש לבצע ב-Sweet Spot, ולאחר מכן המגבר מבקש לבחור נקודות מדידה רנדומליות ברחבי החדר. הסאונד הבוקע מהרמקולים בעת המדידה שונה מאוד מהסאונד המוכר של מערכת אודיסי או המערכת של Anthem, מדובר בסאונד רציף, חזק שכולל המון ניואנסים, לי הוא הזכיר אפקטים של סרטי אימה משנות ה-70.
לאחר כל מדידה (לא כולל הראשונה) המכשיר מראה באחוזים כמה הוא למד את האקוסטיקה של החדר, כשעוברים את ה-90 אחוז ניתן להפסיק את התהליך ולשמור את התוצאות או לעשות מדידות נוספות על מנת להגדיל עוד קצת את אחוזי ההיכרות. במקרה שלי, לאחר 4 מדידות (אחרי הראשונה) המגבר הראה שהוא למד 95 אחוז מהחדר שלי. התהליך לקח כ-10 עד 15 דקות.
הסטטוס שניתן לראות לאחר תהליך המדידה כולל את הערכים בתמונה:
לא מצאתי הסבר למשמעות המספר השלישי, ה-Roomcorrection, אני יכול רק לשער שמדובר בהערכה לאחוז השיפור.
לאחר שסיימנו את תהליך מדידת החדר, הנורה של RoomPerfect בפינה התחתונה הימינית של המסך נדלקת ותהיי דלוקה כל עוד לא מבטלים את אפקט התיקון (אפקט התיקון מבוטל על ידי בחירה במצב ה-Bypass).
וזה עוד לא כל הסיפור, ניתן להוסיף סט מדידות נוסף, כשהמוטיבציה לכך היא במידה ורוצים לעבוד בשתי תצורות רמקולים שונות, למשל עם סאב ובלי (ראו חלק "חיבור סאב" בסוף הסקירה).
למערכת ה-RoomPerfect יש שני מצבי פעולה: מצב ה-Focus, הוא מצב בו המערכת תדאג לתוצאה אופטימלית רק ב-Sweet Spot. לעומתו במצב ה-Global, המערכת מנסה לתת תוצאה, שתהיי טובה בכל רחבי החדר.
שליטה ושימושיות
השימושיות במכשיר היא קלה ונוחה באמצעות השלט, בנוסף לינגדורף מציעים אפליקציית שליטה למכשיר הנייד ושליטה מתקדמת דרך דפדפן, כאשר ניתן להגיע לעמוד השליטה מתוך האפליקציה.
ל-3400 יש כמות מטורפת של כניסות ולכן מומלץ להיכנס לתפריט ולעשות disable לכל הכניסות אשר אינן בשימוש כך לא תצטרכו לגלול דרכן בעת מעברי הכניסה.
האפליקציה מאוד מינימליסטית ולא חפה מבאגים. לעיתים כשהנייד ננעל ומנסים לחזור לאפליקציה היא לא מצליחה להתחבר וצריך לפתוח אותה מחדש.
מה שכן, בעזרת האפליקציה הרבה יותר נוח לעבור בין הכניסות השונות. או לשנות את מצב ה-RoomPerfect או ה-Voicing.
אינסוף הכניסות של המכשיר
אם כבר הזכרתי את ה-Voicing, אז הסבר קצר, מדובר בסט גדול של אקוולייזרים מובנים. אם מסמנים את סוג הרמקולים כ-Custom בתפריט ההגדרות, ניתן גם לשחק עם האקוולייזר ולהתאימו לטעמכם מעבר לבחירה במצבים המוכנים מראש. התחלתי את ההאזנה שלי במצב ה-Natural, ובהמשך בחרתי במצב ה-Music, שלטעמי היה מעט רך ונעים יותר להאזנה.
בממשק הדפדפן יש אופציות הרבה יותר מתקדמות, באמצעותן ניתן לנהל את השמות של הכניסות ולקבוע פרמטרים מתקדמים לגבי הסאונד של כל כניסה:
כמות האופציות ויכולות ההתאמה לטעם האישי שלכם, שהמכשיר מציע היא מטורפת. לא מעט מגברים, כולל מגברים יקרים מאוד, מציעים שליטה בווליום ובכניסה וזהו, ההבדל בין מגברים אלו לכמות האפשרויות של הלינגדורף הוא לא נתפס פשוט.
ביצועים ואיכות הסאונד
המגבר שהגיע אלי לסקירה היה חדש לחלוטין לכן בהדלקה הראשונה לא בצעתי את הכיול ובחרתי תחילה להריץ אותו מעט ולשמוע את האופי שלו בתצורה הטבעית ו"העירומה" שלו. הקשבתי בעיקר לשירים מ-Spotify דרך הסטרימר המובנה במגבר. אני חייב לציין שההשפעה של הרצה של כמה שעות הייתה מאוד משמעותית ב-3400. בשעות הראשונות הוא היה נשמע מעט אנמי ואז לאחר כמה שעות, הסאונד נהייה מלא, מדויק ומוזיקלי מאוד.
לפני שנגיע למבחן ההאזנה, אחלוק אתכם תובנות כלליות לגבי הסאונד של הלינגדורף. ה-3400 הוא מגבר היי-אנד במלוא מובן המילה, כל הקשקושים האלה על האופי הבעייתי של Class D, לא יכולים להיות רחוקים יותר מהמגבר הזה. אופי הסאונד של המגבר הוא ניטרלי, שקוף וטבעי מאוד. רמת הפירוט והפרדת הכלים היא פנומנלית. השליטה של המגבר בבס מחזיקה אותו תמיד הדוק ומדויק. אם אני צריך לבחור מאפיין אחד שמסכם את אופי המגבר, אני בוחר במילה מאוזן. זו מילה פשוטה כביכול, אבל כשחושבים לעומק, כל שאר הביטויים שכתבתי מסתכמים לכדי מילה זו.
הנסיבות הסתדרו כך שיצא לי להקשיב למגבר שעות רבות, ועוד לפני הכיול התוצאה בחלל שלי הייתה מרשימה במיוחד. על מנת להזרים תכנים מ-Tidal חיברתי ל-3400 את ה-Bluesound Node 2i, חיברתי את הסטרימר גם בחיבור אנלוגי וגם דיגיטלי על מנת לבחון את איכות ה-DAC של ה-3400.
לאור פערי המחיר של שני המכשירים, התוצאה לא מפתיעה, ה-DAC הפנימי של ה-3400 הציג דינאמיות גבוהה יותר ושיפור ניכר גם בהפרדה והפירוט לעומת ה-DAC של הסטרימר.
לאחר מספר ימים, כשהרגשתי שאני מכיר את אופי המגבר, הרצתי את ה-RoomPerfect. כפי שציינתי עוד לפני הרצת התיקון, ביצועי המגבר היו מאוד מרשימים. לאחר הפעלת ה-RoomPerfect, במצב הפוקוס, הסאונד נקי מאוד, יש שיפור בהפרדה, הבס הדוק, מרוכז ומאוד מאוזן. במצב הגלובל, יש טיפה פחות חדות ודיוק בבס בנקודת ה-Sweet Spot, אבל הסאונד נשאר כמעט זהה בכל רחבי החדר. במצב ה-Bypass (שמבטל את תיקון החדר) הבס מרגיש מעט מרוח יותר, ויש ירידה בניקיון הצליל והפרדת הכלים לעומת מצבי ה-RoomPerfect.
נקודה אחרונה לפני שנעבור למבחן ההאזנה, ביצועי המגבר בעוצמה בינונית ואפילו נמוכה, ראויים לשבח. זה פשוט תענוג להקשיב למגבר מנגן בעוצמה נמוכה, הדינאמיות נשמרת והסאונד נשאר מלא ומאוזן.
מבחן האזנה
מבחן האזנה העיקרי בוצע על ידי הזרמת שירים באיכות CD מטידל לסטרימר Bluesound Node 2i המחובר באמצעות כבל אופטי ל-3400.
נתחיל מבדיקת הבס הקבועה שלי, Hunter של ביורק, מכיל מספר שכבות של בס המנגנות במקצב מהיר. ב-3400 הבס נשמר רגוע, מפורט ומדויק מאוד. האיזון עם השירה וההפרדה בין שכבות הבס השונות בשיר היה מהמרשימים שיצא לי לשמוע. ממש מרגישים באוויר בין השירה של ביורק, שירת הרקע ושכבות הבס.
בשיר River של Ibeyi, הבס הוא איטי ועמוק ונותן מקצב לשיר, מפגן השליטה של הלינגדורף ויכולת איזון הבס שלו היא פנומנלית. אין שום המהום, הבס מדויק, פאנצ'י ונקי.
לחובבי הבס, עלולה להיווצר תחושה של מעט חוסר בבס, המגבר נוטה לבאס מפורט ומדיוק מאוד, שמשתלב עם שאר הסאונד ואינו מדגיש אותו כלל. ניתן להגביר את הבס בקלות בתפריט המגבר, אבל אני הייתי מסופק מאוד עם הבס הטבעי של המגבר ולא חשתי שום צורך להגביר אותו (הוספת סאב הוא פתרון נהדר לכך, ראו חלק "חיבור סאב" בסוף הכתבה).
מכאן המשכתי לרוק קלאסי וקולות זמרים. תחילה You and Your Friend של הדייר סטרייטס, השיר מחולק בין שתי גיטרות אחת משמאל ואחת מימין, ומאפשר לבדוק סינרגיה ובמה. הגיטרה דרך הלינגדורף נשמעת רכה ומענגת, קולו של מארק מלא בניואנסים, האיזון בין ניגון הגיטרה למוזיקת הרקע משאיר כל אחד במקומו בלי שום השתלטות. פשוט לעצום את העיניים והכל חוץ מהמוזיקה נעלם.
עוד קטע לבדיקת קולות גברים שבחרתי הוא Frenchtown מתוך אלבומו המופתי Hotels & Dreams של אלן טיילור. סאונד פריטת הגיטרה מפורט, ההפרדה עם שאר הכלים נהדרת וקולו של אלן עמוק ומלא בפרטים. תוצאה פשוט משכרת.
לאחרונה התחלתי לאהוב מאוד קטעי פסנתר, אם כי אני מעדיף קטעים מודרניים ופחות קלאסיים. בחרתי בקטע The Tree של רוי מסנה. אומנם המגבר לא שייך למיתוג היוקרתי של Steinway Lyngdorf, אבל קל מאוד להבין מה הוביל לעסקה הזו. מהתו הראשון בשיר הלחלוחית בעיניי התחילה להיווצר. הניקיון של צליל הפסנתר עם השקט המופתי בין כל נגיעה בקלידים, ריגשו אותי מאוד. בהמשך השיר מצטרפים כלי נגינה נוספים וכל אחד מהם רק מוסיף להרמוניה מבלי לפגוע בעדינות של הפסנתר. מבחנתי ביצוע המגבר בקטע הזה הוא על גבול השלמות.
נמשיך לבחינה של קולות נשיים. לשם כך אני בוחר ב-Island של הת'ר נובה. הת'ר פותחת את השיר עם אקפלה בקול בת הים שלה, הניקיון והפירוט בקולה ממלא את החדר. ובהמשך הת'ר שרה בלחישה עד רגע השיא. הלחישה של הת'ר מעולם לא נשמעה לי ברורה כמו שהיא נשמעה דרך הלינגדורף. שילוב כינור הצ'לו בהמשך השיר הדגיש שוב את ההפרדה הנהדרת של המגבר הזה.
נעבור למבחן המטאל הקשוח. קטע הפתיחה באלבום Systematic Chaos של Dream Theater, נקרא In the Presence Of Enemies Part 1, והוא כולל בס מהיר עם שילוב גיטרות, שנרגע והופך לסולו איטי יותר בהמשך. זהו קטע שכיום רחוק מהטעם שלי ודיי קשה לי לשמוע אותו. דרך הלינגדורף, התיפוף המהיר של פרוטנוי נשמע מפורט, מאוזן ונקי כל כך, שאפילו נזכרתי למה כל כך אהבתי את השיר הזה בזמנו. הלינגדורף שולט בבס בצורה אבסולוטית, הוא נשאר תמיד מוזיקלי, נעים ומפורט (אולי מעט על חשבון אגרסיביות למי שמחפש את זה), השליטה הזו מאפשרת לשאר האספקטים בשיר לקבל הפרדה ובמה מעולה מבלי להיבלע בבס התוקפני. מה אני אגיד לכם, שמעתי את השיר עד סופו, פעם ראשונה אחרי הרבה שנים.
נסיים את החלק המוזיקלי, איך לא, בבלוז. בחרתי בשני קטעי בלוז, אחד חשמלי: Time של דני בראיינט, שיר שבנוי משכבות, בס מענג, מעליו פסנתר, שמדלגים במהירות וממש בעדינות על קלידיו ואז הגיטרה החשמלית. השיר מייצג את שילוב כל הכלים שאני אוהב בבלוז. הגיטרה של בראיינט עוצמתית ונשמעת מאוד פרונטלית בלינגדורף, קולו של בראיינט מאוד מפורט והפרדת הכלים שוב מפעימה. לא מצאתי את השיר ביוטיוב אז הנה קישור ל-Spotify.
קטע הבלוז השני הוא Old Love מתוך תקליט ה-Unplugged של קלפטון, כאן אני מחפש להרגיש שאני בהופעה חיה ואת מיקום הכלים בבמה. המרווח בין הכלים מרשים מאוד, הבס האקוסטי מענג וקולו של קלפטון מלטף ומרגש.
בחינת ה-HDMI ושילוב במערכת קולנוע
מספר מגברים בשנים האחרונות התחילו לשלב חיבור HDMI עם ARC במערך הכניסות שלהם. המטרה היא לאפשר להזרים סאונד מהטלוויזיה למגבר. הלינגדורף 3400 מגיע עם מערך של 3 כניסות HDMI בנוסף ליציאת HDMI תומכת ARC. כך למעשה ה-3400 יכול לשמש כרסיבר קולנוע 2.2 (שני רמקולים קדמיים ושני סאבים) לכל דבר.
התחלתי בבדיקה של חיבור ה-ARC, על מנת לגרום לו לעבוד הייתי צריך להיכנס להגדרות ה-3400, תחת HDMI Setup הייתי צריך לאפשר את האופציה של CEC Audio System (הכי קל לעשות זאת דרך הדפדפן). בנוסף במסך הטלוויזיה שלי (LG E8), הייתי צריך להגדיר את האות של ה-HDMI ARC כ-PCM.
צפיתי בטריילר של "הקריסטל האפל: עידן המרד" בנטפליקס, הסאונד היה קולנועי עם בס מפורט ובהירות מעולה של הדיבור.
לאחר מכן עברתי לבחון את כניסות ה-HDMI והעברת הוידאו. חיברתי ל-3400 את נגן ה-4K בלוריי שלי (Panasonic UB-820). כשהדלקתי את נגן הבלוריי, ה-3400 עבר אוטומטית לכניסה הנכונה והוידאו הועבר מיד לטלוויזיה.
בחנתי את קטע הפתיחה של The Greatest Showman ב-4K בלוריי. הבס מוזיקלי, עמוק וכל כך נקי. קולו של יו ג'קמן מפורט וברור מאוד. אז נכון, אין כאן סאונד סראונד שעוטף מכל הכיוונים, אבל גם בלי כל מיני מדבקות של פורמטים מודרניים ואקזוטיים המודבקות על הקופסא של הלינגדורף, הסאונד שלו בקולנוע הוא לא פחות ממופלא ולחלוטין מהווה פתרון מצוין למי שרוצה להנות מקולנוע איכותי מבלי לתלות רמקולים בכל רחבי החלל שלכם (אני רק מתאר לעצמי כמה טוב ישמע הפרוססור הרב ערוצי שלהם).
בדקתי גם את קטע הפתיחה של "ערי טרף", בעיקר בשביל לראות אם המגבר יעביר למסך אות ב-Dolby Vision, למרות שזה לא מוזכר כלל במדריך המוצר, הופתעתי לגלות, שאכן המסך קיבל את אות הוידאו עם ה-Dolby Vision.
למי שמעוניין לשלב את המגבר במערכת קולנוע קיימת, ניתן בקלות להגדיר כל כניסה במגבר ככניסת Home Theater, כלומר כניסה שבה המגבר משמש כמעיין מגבר כוח והעוצמה נשלטת מהרסיבר או פרוססור הקולנוע שלכם. גם כשהמגבר משמש במגבר כוח, עדיין ניתן להפעיל את מערכת ה-RoomPerfect באותה כניסה. לסיום המגבר כולל גם כניסת Trigger In, כך שתוכלו לחבר כבל טריגר בין הרסיבר או הפרוססור שלכם כך שהדלקה שלו תדליק גם את הלינגדורף.
חיבור סאב
את רוב המבחן ביצעתי רק עם שני רמקולים רצפתיים (Focal Aria 936), אבל המבחן הזה לא יהיה שלם ללא בחינה עם חיבור סאבוופר. כרגע נשארתי ללא סאב, ולכן ביקשתי מאפי מסטריאוטיפ להשתמש עוד כמה ימים ב-REL T/9i שסקרתי לא מזמן. חיברתי את הסאב בחיבור ה-LFE שלו ליציאה האנלוגית בלינגדורף, הוספתי עוד קונפיגורציה של רמקולים בתפריט המגבר והרצתי את ה-RoomPerfect עם הסאב.
בניגוד למערכות תיקון חדר אחרות, מערכת ה-RoomPerfect לא מוודאת את עוצמת הסאב לפני תחילת המדידה. בסוף המדידה ראיתי שהלינגדורף בחר להנחית את עוצמת הסאב ב-12db, מה שמוביל אותי לחשוב, שאם עוצמת הסאב הייתה נבדקת לפני המדידה, המערכת הייתה ממליצה להנמיך אותו. למרות שאני לא חובב בס חזק, אפילו לטעם שלי שילוב הסאב היה עדין מידי, ולכן החלשתי את ההנמכה של הסאב ל-6db. שילוב הסאב נתן תוצאה מלאה יותר בתחום התחתון והשלים את כל מה שהיה חסר בלי הסאב. גם עם הסאב המגבר מפגין שליטה מלאה, ואפילו שהגברתי את הסאב משמעותית לעומת תוצאת ה-RoomPerfect, התוצאה הייתה מאוזנת להפליא.
בקולנוע שילוב הסאב מוסיף אפילו יותר. בקטע הפתיחה של Mad Max: Fury Road, ה-3400 הפגין פירוט רב, אבל הדינאמיות של הבס הייתה חלשה מעט. מכיוון שמדובר במגבר סטריאו, הוא נוטה לסאונד מאוד מוזיקלי. שיחקתי עם אקוולייזר ה-Voicing ובחרתי באופציה של Action1, מה ששיפר את המצב משמעותית. עם כל האפשרויות השונות שיש במכשיר, ניתן להוציא ממנו סאונד קולנועי משכנע, אבל זה דורש מעט יותר עבודה מאשר לקבל סאונד נפלא במוזיקה.
סיכום
ה-Lyngdorf TDAI-3400 הוא מגבר היי-אנד מודרני, מרשים במיוחד. איכות הבנייה והעיצוב הם פנומנאליים, כמות הטכנולוגיה והאפשרויות השונות להתאים את הסאונד הן חלומו של כל חובב tweaking. יחד עם זאת, הסאונד הטבעי של המגבר הוא ניטרלי ומאוד מאוזן, עם רמה מאוד גבוהה של הפרדה ופירוט (כך שבמבחינתי אין כל כך צורך ב-tweaking). סאונד שמתאים לאנשים שרוצים לקבל את הסאונד האמיתי, ולא סאונד צבוע בכל מיני צבעים ל"חיזוק" חווית ההאזנה. מערכת ה-RoomPerfect היא מערכת משוכללת וקלה לשימוש, שלוקחת את כל הטוב בסאונד הנהדר של ה-3400 ומעצימה את זה, מקבלים עוד דיוק ושליטה פנומנאלית בבס. סיכוי מאוד נמוך שיהיה לכם ולו קמצוץ של הדהוד בס עם מערכת תיקון החדר המשוכללת הזו.
מבחינת שלל התכונות שהמגבר מציע, היו חסרים לי כניסת פונו ותמיכה בהזרמה מ-Tidal ללא Roon, מצד שני, סט כניסות ה-HDMI, שהופך את המגבר לרסיבר קולנוע סטריאו לכל דבר, הוא תוספת שימושית מאוד, למי שרוצה להשתמש במערכת הסטריאו שלו לקולנוע מבלי להוסיף רמקולים נוספים.
לפני סיום, התייחסות קצרה לשילוב מגבר יקר עם רמקולים מסדרת ביניים כמו הפוקאל אריה 936 שלי. בלא מעט תערוכות אודיו הוצגו שילובים דומים, למשל זכור לי השילוב של GoldenEar Triton 5 עם אלקטרוניקה של Pass Labs שהוצג במספר תערוכות בארה"ב. גם רמקולים מסדרות ביניים מסוגלים לתת תוצאה ראויה ביותר עם משדכים להם מגבר קצה איכותי, האם רמקולים איכותיים יותר היו נשמעים טוב יותר? סביר להניח שכן. ועדיין השילוב הזה הניב תוצאה מרשימה ביותר ובכלל אופי ההגברה של הלינגדורף עם אופי הסאונד של הפוקאל הם a match made in heaven מבחינתי.
אם כך, לסיום, האם כל הגברה דיגיטלית היא קרה ולא מוזיקלית? שימו קטע פסנתר בלינגדורף 3400, ואני אישית מתקשה שלא לדמוע. כך שאני מצאתי את המגבר מרגש, נקי ומוזיקלי בצורה יוצאת דופן.