מפצל וכבלי חשמל של Shunyata במבחן
קיבלנו למבחן: סט לאודיופיל המתקדם - סט כבלי חשמל ומפצל שהוא גם בו זמנית פילטר חשמל, מבית יוצר שקם מעולם הטיפול בחשמל.
חברת Shunyata הוקמה בשנת 1997 ע"י Caelin Gabriel, מדען מחקר בצבא האמריקאי ואיך לא, חובב מוזיקה בנשמה. מקום מושבה של החברה בארה"ב כאשר כל מוצרי החברה מפותחים, נבחנים, מורכבים ומופצים ברחבי העולם ממתקן החברה בוושינגטון. במרוצת השנים רשמה החברה מספר פטנטים בתחום וגם כיום ישנם מספר פטנטים הנמצאים בתהליך. רציניים החבר'ה שם.
את תחילת דרכה החלה החברה עם מוצרי טיפול חשמל עבור מכשירי רפואה רגישים המושפעים מתופעות רעשים חשמליים אולטרה נמוכים אשר מעורפלים ע"י רעשים אקראיים. במילים פשוטות, בעצם מדובר בתופעה שבה הרעשים "הרגילים והאקראיים" הקיימים ברשת החשמל עולים על אותם הרעשים בתדרים סופר נמוכים ובכך גורמים לאותם רעשים להיות נסתרים מהעין, או בעצם במקרה שלנו מהאוזן.
במערכות אודיו איכותיות אותם רעשים "קטנטנים" ברשת החשמל הם בעלי משמעות לא קטנה בכלל בתוצאה הסופית וככל שהמערכת שקופה ואיכותית יותר, השפעות הרעשים ה-"קטנטנים" האלו למעשה מקבלים הכפלות בחזקות גדולות יותר.
זה שב לאותה נקודה מוכרת בתחום שלנו, החשמל הוא הדבר הראשון שנכנס למערכת. הוא מקור המזון והאנרגיה של המערכת. שם הכל מתחיל, הרבה לפני בקיעת הצליל הראשון מהרמקול. כאשר מציגים את זה כך, זה עושה הגיון כל כך ברור ופשוט שגורם לנו לגרד בראש איך לא חשבנו על החשיבות של זה קודם. אני תמיד משווה את נושא הזנת החשמל למערכת בדיוק כמו למזון שאנו מכניסים לגופנו. שניהם מקור האנרגיה המרכזי המשמש לתפקוד. טיב התוצאה מתחיל בטיב המקור המזין. את זה ב-shunyata הבינו לפני הרבה שנים ותענוג סוף סוף שיש לנו יבוא מסודר ורציני של מוצרי החברה הזו.
במהלך תקופת הסקירה לא עמדתי בפיתוי ופניתי לחברה עצמה בסדרה קצרה של Q&A, הרי בכל זאת, מדובר בטיפול חשמל ואני כאני, חייב לשאול קצת יותר כדי ללמוד ולהבין עוד את עולם החשמל למערכת האודיו. בשלב זה במערכת היחסים שלנו כקוראים כתבות שלי, בואו נודה על האמת, זו לא באמת הפתעה שפניתי לחברה עם שאלות.
שאלה: "מניסיוני עם מסנני כוח אחרים, חלק גדול מהם למרות תוצאות שיפור שונות בעת הזנת ציוד קדמי כגון מקור או קדם מגבר, בעת חיבור מגבר זרם גבוה, ישנה ירידה מיידית הנשמעת בדינמיקה ותחושת "הרעבה" כללית. כאילו המערכת פועלת בהילוך שני. עם ה-Denali 6000/S v2 כאשר הוא הזין את כל המערכת שלי כולל מגבר SS עם צריכת זרם גבוהה, להפתעתי, גיליתי שהוא שומר על מאפייני האנרגיה המוכרים שלו. מה שונה בפילטר ה-Denali שגורם לכך?"
תשובה: "מעגלי ה-QR/BB שנמצאים בדגמי ה-Denali וה-Everest הם בעצם מכשיר טעינה המכונה Coulomb charge. בדרך כלל, התקן טעינה מסוג זה מורכב מבנק של קבלים האוגרים ומשחררים אנרגיה חשמלית. מכיוון שקבלים יכולים להיות מאוד תגובתיים כשהם מתווספים לקו החשמל (מה שפוגע בתפקוד ספקי הכוח של הרכיבים), מה שהמצאנו כאן הוא אמצעי פסיבי לאגירת אנרגיה באמצעות שילוב ייחודי של מתכות נחושת. השיטה הזו מבטלת כל אלמנט תגובתי שעלול להפריע לספקי כוח של הרכיבים המחוברים אך מבצעת את אותה פונקציה כמו מעגל coulomb קיבולי. בעיקרו של דבר, המעגל הייחודי הזה שפתחנו בעצם מאיץ את אנרגיית השיא של הזרם לרכיב הקצה בצורה יעילה יותר מזה של השקע בקיר בגלל אחסון האנרגיה החולפת במעגל ה-QR/BB. מעגל זה מתגבר על ההתנגדות המובנית הקיימת כאשר מגעים וחיבורים נוספים נמצאים בין מקור החשמל לאלקטרוניקה אשר תלויה במעברי זרם מהירים של שיא הזרם כדי להציג במדויק את התזמון והדינמיקה בסאונד. מעגל זה ב-Denali 6000/sv2 מונע "הפסד" גדול מאוד בדינמיקה, בתזמון וב-"אנרגיה" המובנית שמניעה שחזור קול מדויקים. פילטרים לחשמל אחרים משתמשת במשנקים, סלילים ושנאים או רגנרטורים כדי להשיג הפחתת רעש. בבדיקות שלנו, כל השיטות הללו נשאו תוצאות שליליות כבדות שפשוט איבדו את היתרון של סינון הרעשים אל מול תוצאת הסאונד הסופית. אנחנו מכנים שיטת הפתרונות הללו כשיטות סינון בסגנון "קיר לבנים". הסרטון הבא מסביר את זה מעט יותר לעומק."
הסרטון הבא נותן הצצה נוספת להבדלים עוד בשלב כבל החשמל המזין מהקיר. את ההדגמה עצמה ניתן לראות בדקה 01:15."
שאלה: "מה אתה יכול לספר לנו על שקעי החשמל בסדרת מפיצי החשמל שלכם, האם שקלתם לספק אפשרויות אופציונליות עבור סוגי שקעים שונים כגון כאלו עם ציפויים שונים כדוגמת כסף, זהב, נחושת וכו'. הנפוצים בעולם האודיו האודיופילי?
תשובה: "מפיצי החשמל שלנו עם שקעי החשמל האמריקאים משתמשים בשקעי נחושת מוצקים ובמגעים כבדים היות והם מציגים את ההתנגדות הנמוכה ביותר האפשרית. שינוי למתכות שונות רק משנה את הצליל בתדרים שונים ולא עושה דבר כדי לשפר את המוצר באופן מדיד או קולי, זה רק משנה את הצליל בדרכים שונות שאף אחת מהן לא נראית יותר נכונה למקור מאשר שימוש בנחושת מתכת בסיס Tellurian. קפיצי הלחיצה בשקעים שלנו מייצרים מגע משולש והם מיוצרים עבורנו בלעדית על ידי Hubbell אותם לא ניתן למצוא בחנויות. יחידות דגמי האיחוד האירופי והאנגלי שלנו משתמשות בשקעי מהטובים ביותר של Schuko או בריטניה שנוכל להשיג אשר משתמשות במתכות הכבדות ביותר. תקעי ה-AC של כבל החשמל בארה"ב הם גם תקעי נחושת מוצקים עם לוחית פח במיוחד להגנה על מתכת הבסיס הנחושת. הם גם פרי פיתוח שלנו ואנחנו לא מוכרים או משווקים אותם בשום מקום."
שאלה: "מסדרת דגמי ה-Reference Line Alpha ומעלה, כל אביזרי הקצה בכבלי החשמל שלכם משלבים מעטפת סיבי פחמן. מה הוביל לבחירה הזו?"
תשובה: "סיבי פחמן ידועים כמפחיתים אנרגיית רטט והם מגנים על קצוות הכבלים מפני בלאי. הם גם נראים נחמדים אז בחרנו בהם. הם יכולים להגיע בצבעי אדום ואפור אופציונליים."
שאלה: "בכבלי החשמל שלכם, מה ההבדל בין דגמי XC ו-NR?
תשובה: "דגמי XC מיוצרים לחיבור מהקיר למפצל החשמל בלבד. הם מחסירים את המסננים באביזר הקצה של דגמי ה-NR (Noise Reduction) v2 מכיוון שהפילטרים הקטנים הללו מיותרים בשימוש מול הסינון המאסיבי במפצלי הכוח. ניתן להשתמש בהם במקומות אחרים, כמו מגברים, אך אנו ממליצים עליהם רק עבור חיבור בן מפצל החשמל לקיר."
שאלה: "כבלי רשת. זה נושא ידוע במחלוקת בקהילות האודיופילים, כאשר הדיון בעיקר סובב סביב ההסבר הטכנולוגי של 0-1. כך שחיבור או למעשה מעבר האות הדיגיטלי מתקיים או שאינו מתקיים. במידה והכבל תקין, כל תופעה אודיופילית "לכאורה" איננה רלוונטית לתוצאת הצליל. זה גם כמובן כמעט תמיד גורם מוביל לסוגיית "גאוות בעלות" המוכרת. כשבדקתי את כבל ה-Venom Ethernet שלכם, ההבדל היה פשוט בלתי נתפס! כיצד אתה מסביר את זה?
תשובה: "בכל אותות רעש ומהירות גבוהות, חיוני לספק בידוד מרעש חיצוני. זה מה שאנו עושים בכבלי הרשת שלנו באמצעות הפטנט Transverse Axial Polarizer ו-Common Mode Noise Filtration, העוסקים ברעש RFI ו-EMI שמקיף את הכבלים האלה. בנוסף ואולי יותר חשוב ואף קריטי, הוא להפחית את העיוות בתוך שורות המוליכים עצמם. אנו משתמשים בתהליך הנקרא PMZ, מוליכים מותאמים מדויקים בכל דגמי הכבלים הדיגיטליים שלנו. למעשה תהליך זה כרוך בתהליך שחול שמבוצע ב-1/4 מהמהירות הרגילה וזה מפחית אי-התאמות בתוך הקו במוליך שעלול להוביל לריצוד האות הדיגיטלי. כמו כן, תהליך ה-PMZ מפחית כיסי אוויר מיקרוסקופיים, סדקים, פיצולי מוליכים ומכשולים קטנים אחרים להעברת אותות רגילה במהירות גבוהה. זכינו בשני פרסי מוצר השנה עבור תכנון הכבלים הדיגיטליים שלנו והם הפכו למוצרים הנמכרים ביותר שלנו בשנה האחרונה. הם אפילו האפילו על חלק ממכירות כבלי החשמל שלנו. כן, כבל הרשת שלנו מדגם האומגה הוא ללא ספק המוצר הנמכר ביותר שלנו בקטגוריית כבלי USB ו-Ethernet. צריך לשמוע מה זה עושה כדי להאמין בזה. זה מיד הופך את הספקנים למאמינים."
במהלך התקופה שלי יחד עם המוצרים של Shunyata ובמיוחד לאחר השיחות עם היצרן, נתקלתי בעוד מספר סרטוני הדגמה מאוד מעניינים בהם ניתן לראות מה החברה הזו עושה. הדגמות ה-"live" בסרטונים שלהם מרתקות ומביאות נקודת מבט יותר מוחשית על נושא הטיפול בחשמל ועל האופן בו החברה הזו חושבת. מומלץ.
מערכת כבלי החשמל
אני מתחיל עם חיבור מערכת כבלי החשמל בלבד. מדוע מערכת? כי כאן למעשה אני מחליף את כבלי החשמל של כל הרכיבים האלקטרונים "המנגנים" במערכת למעט מחשב המק מיני המשמש כמקור הזרמה מהרשת. המגבר והמקור מתפנקים בכבלים מדגם Sigma מסדרתReference המקדימה את סדרת ה-Omega שהיא סדרת הדגל של החברה. לקדם מגבר מחובר כבל Alpha שהוא הדגם השני בסדרת ה-Reference. הפילטר חשמל כאמור בינתיים נשאר ארוז ורק צופה מהצד.
אני מדליק את המערכת ונותן לה לנגן כמה ימים טובים לפני שאני מתיישב להאזנה פרטנית. עם הגעתו של סוף השבוע אני סוף סוף מתיישב להאזין. הרושם הראשוני שמתקבל הוא תוצאה אחידה, מגובשת ומאוזנת וישנה תחושה כללית של סינרגיה טובה יותר בין משולש הרכיבים: קדם מגבר, מגבר ומקור נגן CD. כל הצליל טבעי יותר ומוגש עם finesse טובים יותר והכל שלא על חשבון פרטים. מכלול הדברים האלו מייצרים אצלי את התחושה הכל כך חשובה במערכת מאוזנת והיא תחושת היעדר עייפות האזנה. הסאונד הוא כזה שמרגיש כאילו בלתי אפשרי יהיה עם הסט הזה, להגיע לעייפות האזנה, כאשר שוב, שלא על חשבון פרטים ורזולוציה.
נוצרת מעין זריקת הרגעה כללית כזו אבל בהיבט הטוב ואפילו מעולה של המילה. ככל שהסט הזה ניגן יותר זמן מצאתי עצמי יותר ויותר מבין מה הכבלים הללו עושים ואת האופי והביצועים שלהם, כאשר בהיבט הביצועי, מדובר בכבלים ברמה גבוהה מאוד בכל קנה מידה. הם עובדים יחד בסינרגיה מטמטמת וזה מורגש מייד. גם כאשר שילבתי כבל בודד לעומת סט שלם, הסט השלם ניגן טבעי ומאוזן יותר, פשוט טוב יותר ללא ספק.
בהיבט של אופי צליל, מדובר בכבלי חשמל עם בניה והנדסה ברמות הגבוהות ביותר. הם שומרים על רצפת רעש נמוכה וגם בחיבור מגבר בריא הם לא פוגעים בדינמיקה ובצריכת האנרגיה של הצרכן הגדול ביותר במערכת. אני מוצא שהסאונד שלהם טיבעי בטירוף עם זרימה חלקה מאוד. המוזיקה פשוט זורמת החוצה ללא "גרעיניות" והחלקות מדהימה.
לעומת סט הכבילה שלי, התוצאה כאן יותר טבעית אך עם פחות אוויר במרחב ועם קצוות במיד ובהיי שהם מעט עגולים יותר. אך עדיין התוצאה כאן נמצאת ברמות איכות מהמעלה הראשונה, כך שקביעה האם פחות או יותר טוב, היא למעשה יותר עניין של העדפה אישית ואיך לא, התאמה והשפעת תנאי החלל בהיבט האקוסטי. מה שמביא אותי להיבט נוסף כאן, הכבלים הללו כסט יניבו תוצאת סאונד מאוד טבעית עם הגשה חלקה שהיא פשוט מעלפת ברוגע שלה ולכן גם אוסיף ואומר שאני מזהה שהסט הזה מביא עימו גם סוג של "מתקן אקוסטי" לחלל האזנה וזה בגלל הדברים הבולטים ביותר שלו והם איזון טונאלי שלא מדגיש שום טווח תדר ואיך לא, אתייחס גם לביצועים בתחום התחתון שמצאתי אותם מאוזנים להפליא עם שליטה יוצאת מן הכלל ורק היכולת הזו כבר אומרת לי כמה הסט הזה ישפיע על "האקוסטיקה בחלל", נוסיף לזה את החלקות בהגשה הכללית והרי לנו תוצאה שהיא בדיוק(!) מה שסט כבלי חשמל משובחים צריכים לעשות במערכת.
מערכת כבלי חשמל משולבת עם פילטר חשמל
את פילטר החשמל קיבלתי עם קרוב לאפס שעות עבודה, לא אידיאלי בעולמו של כתב אודיו, בטח של אחד כזה שרכיבי תשתית החשמל שלו הם פקטור מרכזי במערכת, כך שאני יודע היטב כמה חשובה תקופת ההרצה של רכיב חשמל מרכזי כדוגמת פילטר, במיוחד כזה שבאמצעותו אני מתכנן להזין את כל המערכת לרבות מגבר 20A זללן זרם. לבל נפחית בנתון הזה שהוא פקטור סופר מרכזי ומאוד מאתגר, עוד נגיע לזה בהמשך.
לפני שנצלול לשלב הזה של הסקירה, היות ותשתית החשמל במערכת שלי כוללת מספר שחקנים מרכזיים נבין ונכיר את שחקני הבית, האופן התמציתי ביותר הוא סוג של תרשים זרימה לפי סדר מארון החשמל ועד לרכיבי הקצה של המערכת:
-
חיבור תלת פאזי 25A של חח"י לארון דירתי
-
פאזה מבודדת למערכת (פרט למזגן מיני מרכזי)
-
מפסק + פיוז hi-fi tuning
-
קו חשמל ייעודי של Oyaide
-
זוג שקעי דופלקסSine
-
כבל חשמל ראשי Sine
-
שנאי מייצב Sine
-
כבל חשמל Zafino
-
מפצל חשמל Oyade
-
כבלי חשמל למערכת סטריאו
מי שלא הצליח לעקוב מוזמן לשידור החוזר ביום שישי בשעה 13:30 בהגשתו של יואב קוטנר (הזקנים בינינו יבינו, הצעירים שפספסו, תשאלו את ההורים). כדי לבחון באופן המיטבי את היכולות של הפילטר אני כמובן מנתק ומוציא את השנאי מייצב מהמשוואה וגם את המפצל חשמל. הרי הפילטר מרובה כניסות ובעצם אין צורך במפצל החשמל.
בקיצור הסיפור כעת הוא כזה:
-
חיבור תלת פאזי 25A של חח"י לארון דירתי
-
פאזה מבודדת למערכת (פרט למזגן מיני מרכזי)
-
מפסק + פיוז hi-fi tuning
-
קו חשמל ייעודי של Oyaide
-
זוג שקעי דופלקסSine
-
כבל חשמל ראשי Shunyata Sigma
-
פילטר חשמל Shunyata Denali
-
כבלי חשמל Shunyata לנגן CD ולקדם מגבר
(המגבר חובר לפילטר באמצעות כבל 20A הקבוע שלו)
יאללה לעסק
הפילטר Denali מחובר לקיר ומזין את כל צרכני המערכת לרבות מגבר solid state זללן הזרם שלי. אני מתיישב ולפני שאני לוחץ play בנגן CD אני לוקח רגע לחשוב על כל אותן ניסיונות וחוויות עבר שהיו לי במרוצת השנים עם פילטרים, שנאים וכל מיני רכיבי טיפול חשמל שונים ומשונים. גם חלקם הקטנטן שהיו טובים, לבסוף, כולם מצאו את דרכם חזרה למקום ממנו הגיעו. לבסוף היה זה השנאי מייצב שהצטרף לחומות ממלכת האודיו שלי לפני פחות משנה ואני יודע שכיום הוא מהווה עמוד בסיס בתשתית החשמל למערכת ונראה שעוד המון שנים יחד לפנינו. אז בקיצור, להכניס רכיב חשמל מרכזי למערכת זה תהליך וישנן דברים שחובה לחוות אותם לאורך זמן כדי להגיע לתובנות הראויות והנכונות ביותר. לא כל מה שטוב ועושה פלאים בדקות הראשונות הוא נכון לאורך זמן וברכיבי טיפול חשמל מרכזיים זה פקטור קריטי. שלא לדבר עם מצבים בהם גם ההגברה לוקחת חלק בעניין. שם זה כבר סיפור מורכב הרבה יותר ומה לעשות, מירב "הנפילות" מתרחשות שם, כשמכניסים מגבר לכל המשוואה. אז לא הכי בקיצור אבל, שיהיה. מי שמכיר כבר יודע שחשמל אצלי זה קטע.
יאללה לעסק, על אמת הפעם.
הדבר הראשון שמושך אותי זה השינוי בתחום הבאס וזה מורגש מיד. הוא הדוק ומדויק יותר. נקי יותר ופחות "מעפיל" על תחומי התדר של המיד וההיי, מה שכמובן מניב תוצאה של במה יותר פתוחה עם יותר אוויר והפרדה טובים יותר באופן ברור. כבר חוויתי מקרים בהם כל הטוב הזה בא על חשבון באס רזה יותר ופה ה-Denali לא נותן לזה לקרות. התוצאה היא צליל מגובש יותר עם שיפור בניקיון והפרדות עמוק שם מאחור במעמקי בבמה. המיקרו פרטים בולטים יותר ומקבלים דחיפה קדימה. מה שכן, אני שומע הבדל באימפקט של ההגשה הכללית. הפילטר אומנם השפיע מעט על אותה תכונת אימפקט ובתרגום עממי: "עוצמת הגשה", אך הוא עושה זאת במינון נמוך מאוד אל מול מה שהוא משפר בתוצאה הכוללת והיא הגשה טיבעית ורכה יותר. מעין חלקות ועידון כזה שמיד מייצרים תחושה טבעית יותר של הצלילים.
אני חוזר לנושא האקוסטיקה שציינתי קודם. כסט מלא עם הפילטר ומערכת כבלי החשמל, הסט הזה גם "עושה דברים" לאקוסטיקה בחלל. זה יכול להיות? אז כן, בהחלט כן. הבאס הבומי והנפוח פוחת לבל יתואר (לא שהיה כזה לפני, אבל אני כבר יודע לזהות את הניואנסים הקטנים ברכיבי חשמל מהסוג הזה), יש כאן הכנסת כמויות אוויר והפרדה אדירות ובכך בעצם הבמה הופכת נקיה, מופרדת וברורה ברמה מאוד משמעותית. כאשר באמצע הדרך הסרתי את הפילטר ושבתי למצב הרגיל שלי כדי לקבל רפרנס להמשך, לא מצאתי ולו מחסור בפרט אחד או במיקרו פרטים, אך אותה תחושה של כמויות האוויר האדירות שמצאתי עם הפילטר ירדה באופן משמעותי בלעדיו.
אני ממשיך, תחושת התלת מימד בחלל עם הפילטר טובה יותר. יש יותר הפרדה במיקרו פרטים מה שמייצר פריסת חלל אמיתית יותר עם יותר מרחב בין הכלים והצלילים בפרט. התחושה של מרווחי אוויר בין שכבות הצליל השונות והכיוון שמהם הם מגיעים פשוט מעלים את התוצאה הסופית ברמה משמעותית בהיבט הזה.
בתחום הבאס אני מקבל אותו יותר בשרני שיורד יותר נמוך ונשאר מאוזן בכל סגנון מוזיקה. רצפת רעש / שקט / רקע שחור, כולם מושגים שבאים לתאר משהו אחר אך כולם קשורים יחד. המערכת שלי כבר שקטה מאוד מנקודת ההתחלה שלה בשל תשתית החשמל שלה. לא מצאתי שהפילטר או הכבלים הוסיפו או גרעו מרמת השקט ורצפת הרעש של המערכת לכל משך הזמן שלנו יחד וזה בעצם אומר לי המון על הסט הזה שהגיע אליי לסקירה. זה אומר לי כמה הבניה והרכיבים של הציוד הזה באו מבית שמבין ויודע בדיוק מה רכיבי חשמל שונים צריכים לעשות ויתרה מכך, יודע בדיוק היכן נמצאים המוקשים בתחום הטיפול בחשמל למערכות אודיו היי-אנד.
שאלת המגבר
זו שאלת השאלות כאשר מדברים על פילטרים לחשמל. במקרה בו הפילטר אכן משפר את הצליל האם נכון גם לחבר אליו את המגבר? הרי ההיגיון אומר שכך נמקסם את התוצאה. אז זהו, שלא. מירב הפילטרים לחשמל, הטובים באמת ביניהם, אותם אלו שאחרי שחיים איתם תקופה לא ניתן לחזור אחורה, על אלו אני מדבר. מירב הפילטרים הללו ברגע שנחבר אליהם מגבר גמרנו אותם. אותם שיפורים נשארים אבל פתאום מצטרפים אליהם כמה חסרונות שלא היו קודם. זה מאוד ממוקד וברור, נוצרת תחושת מחסור אנרגיה בבמה ובמקרים קשים יותר ישנה ירידה בדינמיקה. פשוט ככה. במקרים הממש קשים, זה בדיוק מה שקורה גם כאשר מחברים רק צרכנים קטנים כדוגמת מקור וקדם מגבר. שם זה המקרה הקלאסי של ניתוח שהצליח אבל הפציינט מת. לכן אני מאוד נזהר כשזה מגיע לשילוב פילטר חשמל במערכת. בטח שבטח במקרים בהם ישנו "פוטנציאל" לחבר אליו גם את ההגברה. ונשוב ל-Shunyata ולסט כבלי החשמל ופילטר ה-Denali 6000 שהגיע אלינו כאן.
ראשית לפני הכל, הפילטר לא מרעיב את המגבר וזו חתיכת הצהרה והפגנת יכולות בתחום. בכל שנותי בתחום וניסיונות עם פילטרים, חיבור מגבר תמיד היווה צומת. גם במקרים שנרשם שיפור, כמעט תמיד השיפור היה על חשבון משהו. לרוב דינמיקה וגודל במה. במקרים קשים המערכת נשמע עייפה. פה המצב אחר לחלוטין. חיבור המגבר לפילטר אל מול הזנת המגבר מהחשמל בקיר הניבה תוצאה טובה יותר משמעותית בכל ההיבטים. נקודה. אז הרי לנו פילטר חשמל שיודע לקחת גם מגבר גיבור. באמריקאית זה נקרא bigger is better. ובשנים האחרונות אני רואה שבאמריקה אכן bigger is better אבל biggest is the best. זה בדיוק מה ש-Shunyata עשו עם הפילטר חשמל הזה. אני רק יכול לדמיין את היכולות של המכשיר הבכיר ביותר שלהם, Everest. לתחושתי לא בכדי הוא עונה לשם של הפסגה הגבוהה בעולם.
כבל הזנה ראשי
בדיקה נוספת שערכתי היא שימוש בכבל החשמל Sigma ככבל הזנה ראשי למערכת. כשזה טוב זה טוב. פשוט אין מה לפרט יותר מידי. הכבל הזה ככבל הזנה ראשי יעשה את כל מה שתצפו מכבל חשמל ראשי. הוא ישמור על רצפת רעש נמוכה, יאזן את תוצאת הסאונד ויעביר את האופי הזה שלו לכל המערכת. הוא מאוד מאוזן ואני הייתי חי איתו באהבה גדולה שנים רבות. אין לי מה להאריך מעבר לכך.
כבל רשת
או, עכשיו אני יודע שגם מי שרפרף עד כה, כעת נמתח ועובר למצב קריאה אחר.
רבות דובר על הנושא. טכנוקרטים, פה אתם רשאים לדלג הלאה. באמת, לא בציניות ולא כאמרה היפית פוליטיקלי קורקט. אני לא יודע איך ומדוע ובמקרה הזה, גם לא ממש מעניין אותי. אני רק יודע מה שמעתי ומה לא כאשר בחנתי את הכבל רשת של היצרן הנפלא הזה. כן כן, אותו 1 מטר כבל שחובר להמשך כבל של 12 מטר שרץ בתוך הקיר עד לראוטר בחדר אחר בבית. אז לאחר ההקדמה הזו, דווקא אתחיל מהסוף. ההבדל בסאונד הוא אדיר. הבאס השתפר פלאים. אבל פלאים, בעשרות אחוזים(!) הוא הדוק יותר, מהיר יותר, צלול יותר. טוב יותר(!!) בתחום הווקאל השיפור מתבטא בסאונד קידמי יותר וצלול יותר עם פריסת תלת מימדית גדולה יותר. בתחום הרזולוציה במיקרו פרטים יש כאן משחק אחר לחלוטין. השקט במרחב שווה ערך לכניסה לחדר שקט מרחוב סואן. מכות במצילות מקבלות זמני דעיכה ארוכים יותר עם הדהוד וצלילות מטמטמים. אז לסיכום נושא כבל הרשת: כבל רשת איכותי משפיע אל התוצאה. נ ק ו ד ה ! ! !
הכבל רשת של Shunyata הוא לא פחות מעילוי אל מול כבלי הרשת הסטנדרטיים בשוק, גם כאלו "נחשבים" של יצרני תקשורת עולמיים כדוגמת Cisco וכד'. מדובר כאן בליגה אחרת לגמרי. אלו בינינו שמנת חלקם הארי היא האזנה למוזיקה באמצעות הזרמה פשוט חייבים לעצמם כבל רשת איכותי שכזה. זה מסוג הדברים שאי אפשר לחזור אחורה לאחר מכן. פשוט לא אפשרי. גם לי זה לא היה אפשרי, פעם ראשונה בכל השנים שלי ככתב שמוצר שאני סוקר לא חוזר ליבואן בתום תקופת הסקירה.
סיכום
מזה תקופה שאני עוקב מרחוק במרחבי הרשת אחרי המוצרים של Shunyata, בדגש על מוצרים שיפור החשמל שלהם. (כל אחד והפורנו אודיו שלו...) כאשר גיא רג'ואן הודיע על היבוא שלהם, הטלפון אליו לא איחר להגיע. מייד "שריינתי" לי מקום ראשון בתור לקבל את מה שיגיע לסקירה. מדובר כאן ביצרן רציני שבכלל התחיל את דרכו בעולם פתרונות חשמל למכשור רפואי מורכב, משוכלל ורגיש הרבה יותר מכל רכיב אודיו שאנחנו מכירים. אין כאן קשקושים ופינפונים שיווקיים נוצצים. החברה האלה הם The real deal.
מערכת כבלי החשמל שסופקו לסקירה מספקים תוצאה ברמה עליונה. הם עושים בדיוק את מה שאני מצפה מכבלי חשמל ברמה הזו ומכבלי חשמל בכלל. ההנדסה שהושקעה בהם מעניקה רצפת רעש מטמטמת. הם בעלי צליל מאוזן ונכון. טבעי. זו המילה המתאימה ביותר לתאר את חותם הצליל שלהם. מילה נוספת היא משובח. הכבלים הללו משובחים בכל קני מידה. איכות הבניה היא מהגבוהות שיש בתחום. היכולות שלהם להביא את המוזיקה למקום טבעי ונכון יותר עם חלקות כזו שפשוט עוד יותר מקרבת אותך למוזיקה. מה עוד אפשר לבקש מכבלי חשמל? זה ניחן כשהם מוטמעים כסט כבלים במערכת וזה ניחן כשאר כבל בודד משמש ככבל הזנה ראשי לכל המערכת.
פילטר החשמל, Denali 6000/S v2. יש כאן חיה אחרת מכל פילטר חשמל אחר שהתנסיתי בו בכל השנים שלי בתחום. ראשון מבין ראשונים היא היכולת שלו לשפר את התוצאה הכללית של כל רכבי המערכת במקביל, כולל מגבר solid state עתיר צריכת זרם. פה(!) פה הפילטר הזה נבדל מכל פילטר אחר שאני מכיר ועברו אצלי כמה כאלו, גם כאלו לכאורה "נחשבים". זה מתבטא בצליל נקי יותר, מדויק יותר עם שמירה על איזון יוצאת מן הכלל. הבאס שהוא בדרך כלל הקורבן השני אחרי דינמיקה שנוטים להיפגע בחיבור פילטר חשמל למערכת, כאן קורה ההיפך וגם תחום התדרים הנמוכים מקבלים שדרוג משמעותי בביצועים. ה-Denali מספק את הסחורה ואף מעבר. הוא לוקח את תשתית החשמל רמה נוספת למעלה וכמו שמוצר חשמל משובח צריך להיות, את מה שהוא עושה לא ניתן לקבל בדרכים אחרות. זו לא פעם ראשונה שאנחנו נתקלים בטכנולוגיות מעולם הרפואה, חלל ותעשיות צבאיות שחודרות ליישום בתחום האודיו היי אנד. מייסד החברה שהוא למעשה המפתח הראשי ללא ספק יצר כאן רכיבי חשמל ברמות מהגבוהות שיש אשר מספקים לנו את הסחורה המובטחת ומעלים אותנו עוד רמה למעלה בתוצאה הסופית.
מחיר פילטר Denali 6000/S v2: 18,000 ₪
מחיר כבל חשמלv2 Sigma: 11,500 ₪
מחיר כבל חשמל Alpha v2: 6,600 ₪
מחיר כבל רשת Venom : 1,500 ₪
יבואן: רג'ואן אודיו
רכיבי המערכת:
רמקולים:
Tidal Piano Cera G2
הגברה:
AVM SA8.2 – סטריאו.
קדם מגבר:
AVM PA 5.2.
מקור דיגיטל:
AVM MP8.2 - טרנספורט / דאק.
Mac mini / Roon / Tidal.
כבילה:
רמקולים: Nordost Frey 2.
אינטרקונקטים: Nordost Frey 2.
דיגיטל USB: Nordost Tyr 2.
דיגיטל רשת: Shunyata Venom.
חשמל: Nordost Frey 2, Sine Coliseum II, Zafino Silver Dart Graphene.
תשתית וחשמל:
קו ייעודי Oyaide ופאזה נפרדת 25Amp+ HifiTuning Gold.
מייצב חשמל: Sine SRT-3KV.
מפצל חשמל: Oyaide R1 + XXX.
דופלקסים (X2): Sine Nano.
סטנד ושיכוך:
Neo Double Tripod & Carbon Fiber, Sorbothane, Gregitek Aerius, Finite Element Cerabase Classic.
אקוסטיקה:
תקרה: פנלים SOLO HEXAGON 50mm.
קיר מערכת: חיפוי עץ + דיפון אקוסטי.