הגאון המשוגע של האודיו – האיש שמאחורי אימפריית Klipsch
קראו לו "הגאון המשוגע של האודיו", הוא רשם 23 פטנטים בגיאופיזיקה, בליסטיקה, אקוסטיקה ואודיו - וסביר להניח שאם שמעתם את שמו זה היה לצד צליל חד, עוצמתי וברור שבוקע מרמקול מפותל בצורת קרן. זהו סיפורו של פול קליפש, מייסד אימפריית החדשנות והסאונד Klipsch.
פול ווילבור קליפש נולד ב-1904. ייתכן שהיה זה אוסקר, אביו של פול שהיה מרצה להנדסת מכונות, ונטע בו את הסקרנות ואת הזיק המדויק שנדרש לכל חוקר פורץ דרך - הרצון להעמיק ולפרוץ גבולות אל מעבר למה שידוע, לסלול נתיב של חדשנות שרבים ילכו בעקבותיו. בהיותו פעוט, מעט אחרי שלמד לצעוד בעצמו, הסקרנות והעצמאות גרמו לו לחמוק מחצר הבית, לצעוד לעבר הגשר הסמוך, ולחצות לבדו לצדו השני של הנהר.
כשהיה ילד, קיבל פול מחבר של המשפחה קורנט - כלי נשיפה דומה לחצוצרה ומעט מפותל יותר, ולימים טען ש"הניסיון בנגינה לא הפך אותי למוסיקאי, אבל העניק לי ידע ואהבה למוסיקה, למוסיקאים ולכלים מוסיקליים". הצורה המפותלת של הכלי, כך טוענים רבים, היא שנתנה לו את ההשראה בהמשך הדרך ליצור את הרמקולים מבוססי קרן האופייניים למותג Klipsch עד היום.
פול השאיר לעצמו את המוסיקה כתחביב, סיים את לימודי התיכון בהצטיינות כשהוא מוביל את רשימת הציונים בשכבה, והחליט ללמוד הנדסת חשמל באוניברסיטת ניו-מקסיקו.
התשוקה שלו לעולם המכניקה והרכבות הובילה אותו בשנות ה-20 של המאה הקודמת לצ'ילה, שם עבד במשך 4 שנים באחזקה של קטרים חשמליים. לצד זאת, במהלך שנותיו בצ'ילה הוא תיכנן וערך את הניסויים הראשונים ברמקול המבוסס על תצורה של קרן פנימית, וגילה שהם יעילים ואיכותיים יותר. חבר שלמד עם פול בסטנפורד הפנה את תשומת ליבו לכך שרמקולים פינתיים נשמעים טוב יותר מרמקולים המוצבים לאורך הקיר או במקום אחר בחלל החדר. את שתי התובנות פורצות הדרך הללו ניתן למצוא מהדהדות במוצרי האיכות של Klipsch גם כיום. עם זאת, הפטנט הראשון שנרשם על שמו ב-1940 היה בכלל מתחום הנשק.
פול המשיך בפיתוח רמקולים כתחביב גם לאחר שחזר לארה"ב ועבד כגיאופיזיקאי בחברה לחיפושי נפט. ב-1938 הוא פיתח את אב-הטיפוס הראשון לרמקול פינתי בתצורת קרן (Klipschorn) וב-1945 נרשם הפטנט שלו על רמקול בתצורה זו. לאחר מלחמת העולם השנייה פול התמסר באופן מלא לעיצוב רמקולים - תמורת 10 דולרים לחודש הוא שכר סדנה קטנה בעיר הופ בארקנסו, והחל לעשות בה את הקסמים שלו. ב-1946 הוא השלים את פיתוח רמקול הקרן הפינתי המסחרי הראשון שלו. "אין דבר טבעי יותר מחיבור מדעי של רדיו, אלקטרוניקה, ואודיו למוסיקה", אמר. מצבת העובדים של החברה זינקה ב-100% בחלוף שנתיים כאשר פול צירף אליו נגר שהיה אמון על בניית תיבות העץ.
לאורך העשורים הבאים החברה המשיכה להתרחב ופיתחה סדרות מוצרים שהפכו לשם-דבר בקרב חובבי אודיו עם אוזן רגישה לניואנסים ותשוקה לחוויה מוסיקלית עשירה מלאה בחיוניות חיה ובועטת, ובהן סדרות Cornwall או HERESY שנגזרות מתקדמות שלהן נמכרות עד היום. המוח היצירתי של פול, הסקרנות והשאיפה הבלתי מתפשרת שלו למצוינות היו במשך שנים ארוכות המנוע שהוביל את החברה.
בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת קליפש פרץ לשווקים חדשים, כאשר הציג לעולם את סדרת La Scala שתוכננה במיוחד עבור מופעי מוסיקה. סדרה זו הייתה הסנונית שבישרה על יחסי גומלין של חדשנות ואיכות במורשת של קליפש בין מופעים פומביים וחוויית האודיו הביתי. קפיצת מדרגה נוספת התרחשה ב-1977 כאשר יצא לשוק דגם ה-MCM הענק שתוכנן במיוחד למופעי חוץ ולחוויית סאונד גדולה מהחיים באולמות קולנוע. מעריציו של הדגם הזה, שזמין עד היום בסל המוצרים של החברה, טוענים בתוקף שעוצמתו ועושר הצליל שהוא מפיק יכולים להרעיד בניינים ולמוטט אותם.
וכמו כל יחסי-גומלין טובים - הטכנולוגיה החדשנית, הדיוק ועושר הצליל המופקים ממערכות Klipsch באולמות הקולנוע, מצאו את מקומם מהר מאוד גם בסדרות האיכות המיועדות לשימוש ביתי. עד היום, חוויית הקולנוע הביתי של Klipsch מצליחה למזג את הטוב שבכל העולמות.
ב-1983 הוכנס פול קליפש להיכל התהילה של האודיו, וב-1997 גם להיכל התהילה של ההנדסה והמדע לצד דמויות-מופת מוכרות נוספות כמו תומאס אדיסון, ג'ורג' וושינגטון והאחים רייט.
בשנת 2002 פול קליפש הלך לעולמו כשהוא בן 98, מעט יותר מעשור לאחר שמכר את החברה לאחיינו. מורשת החדשנות פורצת הדרך שהוביל "הגאון המשוגע" מאז ימיו בסדנה בצריף פח בארקנסו, עדיין נוכחת ומהדהדת בצוותי הפיתוח, באולמות הייצור, ואצל מיליוני הבעלים הגאים של מערכות Klipsch ברחבי העולם.