למה (כמעט כל) ההקלטות אינן משמרות את המציאות?

  • פותח הנושא AK1
  • פורסם בתאריך

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
אני מתייחס רק להקלטות אקוסטיות, בעיקר של מוסיקה קלאסית רב כלית. אין לי מושג מה קורה בהקלטות לא קלאסיות. אני חושב שמתישהו בעבר כבר כתבתי את רוב/כל האמור, בפיזור בין כל מיני פוסטים ותגובות על נושאים אחרים.


ראשית, עניין הכיווניות: היכן כל כלי נמצא בבמת הסאונד, באיזו זווית שמאלה/ימינה, באיזה מרחק? אפילו איזה גובה?

כשמדובר על החיים האמיתיים אנחנו יכולים למקם קולות במרחב בעזרת שני סוגי "רמזים" (cues):
  • ההבדל בעוצמה בין סיגנלים דומים שמגיעים לשתי האוזניים: ברור שמה שנמצא ימינה יישמע חזק יותר באוזן הימנית מאשר השמאלית, במיוחד כשהראש קצת "מסתיר" את האוזן הרחוקה יותר

  • ההבדל בפאזה בין סיגנלים דומים שמגיעים לשתי האוזניים: ברור שמה שנמצא ימינה יגיע לאוזן הימנית לפני השמאלית, במיוחד כשהראש "מסתיר"
יש לציין שבחיים האמיתיים, המיקום של הכלים אינו כל כך ברור וחד משמעי כמו שאנחנו שומעים בהקלטות. לכל היותר שומעים את האיזור/כיוון הכלליים.


שנית: עניין הגוון והאימפקט: ככל המתקרבים לכלי/קול המבצע, כך הצליל נעשה עשיר יותר, מגוון יותר, עם יותר פרטים ועם יותר אימפאקט, אם כי אם מגזימים, האפקט עלול להיות הפוך.


מה היה נדרש כדי לשמר את מה שמאזין היה שומע?


אם היינו רוצים לשמר את מה שמאזין היה שומע אם הוא היה נמצא במקום הרגיל המיטבי להאזנה (למשל מקום טוב באמצע בשורה 7 באולם נתון), היה צורך להשתמש בשני מיקרופונים שהממברנות שלהם נמצאות במקום שבו היו נמצאות אוזני המאזין. עדיף גם שהממברנות הנ"ל ימצאו בתוך אוזניים של גוף דמוי-ראש (dummy head), כדי לדמות את המצב שראשו של המאזין קצת "מסתיר", כאמור. אבל, בכל מקרה, בדיוק שני מיקרופונים, לא פחות ולא יותר, במיקום האמור. כך המיקרופונים יקלטו בדיוק את ה-cues של הכיווניות, ואת הגוון הרגיל של הכלים כפי שהם נשמעים למאזין.


בנוסף, יש צורך לשמר גם את העוצמה האבסולוטית של הצליל. בלעדיה, לא ניתן יהיה לשחזר את העוצמה הזו בעת ההשמעה, וכידוע, רגישות האוזן לתדרים אינה קבועה, ואם מאזינים חלש מדי שומעים פחות נמוכים וגבוהים מאשר בווליום המדויק, ואם מאזינים חזק יותר, שומעים יותר נמוכים ויותר גבוהים. אז חייבת להיות דרך לקלוע לווליום הנכון בעת ההאזנה, אחרת לא שימרנו את הצליל המדויק כפי שהיה.


ומה קורה בהקלטות?


במשך ההיסטוריה היו כמה וכמה ניסיונות להקליט בצורה האמורה, למעט זה שלא ניסו לשמר את הווליום, אבל הקלטות כאלה מהוות אחוז קטן וזניח לחלוטין מכלל ההקלטות שאנחנו שומעים.

כבר משלב מוקדם, כשעדיין הקליטו במונו, מיקמו מיקרופון מעל הראש של המנצח, או טיפה קדימה או אחורה. כשעברו לסטריאו, התחילו בשניים או שלושה מיקרופונים במיקום דומה, כלומר לא באולם, כשהמרחק בין המיקרופונים אינו דומה בכלל למרחק בין האוזניים, ללא משהו ביניהם שיגרום ל"הסתרה". כבר במצב הזה, ה-cues של הכיווניות אינם מוקלטים באותה צורה כמו אצל מאזין, וגם המיקרופונים קרובים בהרבה לכלים מאשר המקום הרגיל של ההאזנה.

עם הזמן, הוסיפו יותר ויותר מיקרופונים, בקרבה גדולה יותר לקבוצות הכלים השונות. זה אומר גם שממש אין שום cues של כיווניות משום סוג שהוא, גם גווני הכלים הרבה יותר מלאים ועשירים מאשר במציאות, עם יותר אימפאקט ויותר פרטים בצליל של כל אחד, כולל רעשי לוואי כמו הקלידים של הכלים, הקשת האצבעות על צוואר כלי קשת ומגע הקשת במיתר, ציפורניים על קלידי הפסנתר, נשימות ונשיפות של המבצעים, כיסאות חורקים, העברת דפי תווים וכו' וכו', שאף אחד מאלה אינו שמיע ואינו קיים עבור מאזין רגיל במצב הרגיל. בנוסף לפרטים שנוספו לכל כלי, נוספים גם כלים וקווים שלא היו קיימים אחרת בעולם המאזין. פתאום במקום לשמוע רק מסה כוללת של אוסף כלים שמנגנים יחד, אפשר לשמוע בבירור מה עושה הקלרינט, שקודם הכינורות כיסו עליו, ומה עושה הבאסון, שקןדם הקרן כיסתה אותו לגמרי וכו', ואפשר לשמוע בבירור דברים שאפילו המנצח לא יכול לשמוע אותם, בטח לא באותה צלילות.


בנוסף, בהינתן שאקוסטיקה של אולם שונה עם ובלי קהל, להקליט כשהתזמורת על הבמה והאולם ריק עלול להישמע רע ומהדהד מדי, או יבש מדי, לפי המקרה, אז לפעמים מפרקים את כל מושבי הקהל באולם, והתזמורת מוקלטת כשהיא באולם ולא על הבמה, או בכלל באיזו כנסיה או אולם בלתי-ייעודי אחר. מי שמסתכל על צילומים של מיקומי המבצעים והמיקרופונים בעת הקלטות יכול לראות אינספור מצבים שבהם הסולנים, המקהלה, התזמורת ו/או המנצח ממוקמים בצורה שונה לחלוטין מהרגיל, מה שגורם להם להישמע אחרת לגמרי מהרגיל.


בנוסף, כיוון שמיקרופונים שממוקמים קרוב לכלים ממעטים לקלוט את התהודה באולם, בהרבה מקרים מוסיפים מיקרופונים לקלוט את התהודה האמורה, שגם היא יכולה להיות שונה מהרגיל.


יש לציין שכל מיקרופון קולט לא רק את הכלי/הזמר/הקבוצה אליה הוא מכוון, אלא גם את כל מה שקורה מסביב, כך שבעצם מתקבל שכל צליל נקלט בכמה מיקרופונים, בעוצמות שונות, בגוונים שונים, ובזמנים שונים (=הפרשי פאזה).


במקום שיהיו שתי "אוזניים" באולם במרחק של כמה סנטימטרים זו מזו, יש ארבעים ויותר "אוזניים" בחלל שמעל הנגנים ובקרבתם, במרחקים משתנים אחת מהשנייה.

ומה קורה עם כל זה?

בזמן ההכנות שלפני ההקלטה, מאזנים בין הפלטים של כל המיקרופונים השונים לפי המוניטורים בחדר הבקרה, ומקליטים כל קבוצת מיקרופונים בערוץ נפרד. בהתחלת ימי הסטריאו לשני ערוצים או שלושה, וככל שהתפתח עניין ה-multi-miking, כפי שזה נקרא, הקליטו קבוצות קטנות יותר לתוך יותר ערוצים נפרדים. כבר הכיוונון הזה יכול להיות שונה מהאיזון שהמנצח עמל להשיג, וממה ששומעים בנקודה ספציפית כלשהי במרחב, בין אם יכול להיות בה מאזין ובין אם לא.

בשלב העריכה והמיקס, הטכנאי ו/או המפיק ו/או העורך מערבבים את הכל לפי מספר הערוצים הרצוי בתוצאה -- שניים לסטריאו ויותר ל-multichannel. את מיקומו של כל כלי בבמה אפשר לקבוע ע"י העברתו למיקס בעוצמות שונות לערוצים השונים. למשל, ככל שיחוזק מה ששומעים מהכלי בערוץ הימני יחסית לשמאלי, כך הוא ישמע יותר ימינה בבמה. אין בין זה לבין ה-cues המקוריים של הכיווניות ולא כלום. הצוות האמור יכול כמובן לשנות את האיזון בין הכלים ללא קשר למה שהמצח ו/או שאר המבצעים התכוונו, להציל סולן שבפועל התזמורת כיסתה אותו ולעשות אותו גיבור גדול וחזק, להדגיש קולות פנימיים שבדרך כלל לא שומעים, להוסיף/לייצר תחושת אולם בעזרת מה שהוקלט במיקרופונים שהוקצו לנושא, ו/או בעזרת תוספת echo ו-reverb, וכו' וכו', כשהדמיון והיכולת של הצוות הזה הם הגבול, לא תמיד הטעם הטוב, ובהרבה מקרים ללא תלות מה היה באמת במציאות. יש עוד לציין שכשמגבירים פלט של מיקרופון אחד, מגבירים לא רק את הקבוצה שאליה כוון, אלא גם את שאר הצלילים שהוא הקליט, כולל הפרשי הפאזה והבדלי הגוונים.


כך שהקשר בין מה שמתקבל כתוצאה הסופית -- על המדיה של תקליט/דיסק/קובץ/סטרימינג, לא משנה -- לבין מה שמאזין היה שומע בהופעה רגילה הוא ברוב המקרים ממש קטן. מקבלים בן כלאיים שבו הכל מעוות, החל בגוון הבסיסי של הכלים, תוספת רעשים ותוספת פרטים מוזיקליים, איזון אחר בין הכלים ולפעמים אפילו בין הצלילים השונים של אותו כלי עצמו, מיקומים אחרים ומלאכותיים, אינפורמציית אולם מעוקמת או מפוברקת, וכו' וכו'. ההבדל בין האיזון של כל כלי וכלי בנפרד יכול להיות שונה ממה שמאזין היה שומע בהרבה dBs טובים, וכד', וכמעט תמיד הכל לא בווליום המקורי, כך שהאיזון הטונאלי אינו נכון.


זה התוצר שאנשי ה"קירבה למקור" מנסים לדבוק בו בצורה המדוייקת ביותר האפשרית, בלי לחשוב על זה שבכל רגע נתון, מה שעשו שם יכול להיות שינוי של 5dB+ עבור כלי אחד ו-7dB- עבור הכלי שיושב שתי שורות קדימה והצידה, וברגע הבא משהו אחר כזה עבור כלים אחרים, וכל זה בגוונים לא נכונים של הכלים -- אפשר לומר "מיופייפים", וכו' וכו'.


מילא אם המדיה הסופית הזו הייתה ממש דומה לקונצרט אמיתי, אני יכול להבין את הרצון להגיע למשהו דומה למקור, אם כי אני לא מוצא שום סיבה להיות מוגבלים על המקור אם באמצעות המדיה אפשר לקבל *יותר* מהמקור בכל מיני אספקטים, החל בגווני כלים משופרים וכלה בתוספת קולות פנימיים שאחרת לא שומעים. אבל המדיה הזו אינה מייצגת שום מציאות בשום נקודה במרחב ובזמן של הביצוע המקורי, אז למה להתעקש לדבוק בה? אני לא מוצא שום סיבה הגיונית לא להאזין לה בצורה שגורמת לה להישמע טוב יותר מבאחרות, ללא קשר למידת הדיוק. עם סיבות בלתי-הגיוניות אין לי ויכוח.
 

gds

מושעה
הודעות
2,098
מעורבות
756
נקודות
113
זה כמו להפוך ספר לסרט. הבמאי צריך לקחת בעצם טקסט שהופך לפרשנות אינדבידואלית של דימיונו של הקורא ולהפכו לתמונות, צליל, משחק וכו'.
יגיד הקורא שזה בדיוק מה שדימיונו תאר וקורא שני יגיד קישקוש, אז מה נאמן למקור אם כן?
ישנם פרמטרים נקרא להם אוניברסלים שרוב הקוראים יסכימו עליהם לאחר צפיה בסרט ולא יסכימו על אחרים ומזה אפשר לגזור סוג של סטנדרט. כנ"ל לגבי הקלטה ובישול של אודיו אקוסטי. לתשומת לב הקורא שרון 100 לא מדובר על שום ציוד מדידה בתהליך אלא על חוכמה או אינטואטיביות של ההמונים כי הם בשר ודם ולא סקופ במעבדה.
AK אני מעריך את מאמריך אבל סיימתי את האוניברסיטה ממזמן והיה רצוי לתמצת את המאמרים לטובת סבלנותם של הקוראים.
 
נערך לאחרונה ב:

moshe625

חבר משקיען
הודעות
1,096
מעורבות
345
נקודות
83
זה כמו להפוך ספר לסרט. הבמאי צריך לקחת בעצם טקסט שהופך לפרשנות אינדבידואלית של דימיונו של הקורא ולהפכו לתמונות, צליל, משחק וכו'.
יגיד הקורא שזה בדיוק מה שדימיונו תאר וקורא שני יגיד קישקוש, אז מה נאמן למקור אם כן?
ישנם פרמטרים נקרא להם אוניברסלים שרוב הקוראים יסכימו עליהם לאחר צפיה בסרט ולא יסכימו על אחרים ומזה אפשר לגזור סוג של סטנדרט. כנ"ל לגבי הקלטה ובישול של אודיו אקוסטי. לתשומת לב הקורא שרון 100 לא מדובר על שום ציוד מדידה בתהליך אלא על חוכמה או אינטואטיביות של ההמונים כי הם בשר ודם ולא סקופ במעבדה.
AK אני מעריך את מאמריך אבל סיימתי את האוניברסיטה ממזמן והיה רצוי לתמצת את המאמרים לטובת סבלנותם של הקוראים.
אנחנו עוד נתגעגע ל ARB…
 

ליאור

חבר משקיען
הודעות
636
מעורבות
409
נקודות
63
זהיה רצוי לתמצת את המאמרים לטובת סבלנותם של הקוראים.
לידיעת @AK1 , לא כל אחד ואחד מהקוראים מעדיף אמ;לק ..
 

omi

חבר משקיען
הודעות
885
מעורבות
423
נקודות
63
למה לקצר? הודעות טלגרמיות יש למכביר, עד שמישהו משקיע.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
אני בטוח שהיה מועיל ונוח יותר אם הייתי מתמצת את מה שיש לי לומר.

הבעיה היא שזה דורש הרבה עבודה, זמן ומאמץ מעבר למה שאני מוכן להשקיע בנוסף לכתיבת התוכן הראשונית.

כך שלא הולך להשתנות שום דבר בנושא. מי שאין לו סבלנות, שלא יקרא, אין מה לעשות.
 

gds

מושעה
הודעות
2,098
מעורבות
756
נקודות
113
יש וויכוח לא נגמר בין אוהבי ושונאי רודי ון גלדר טכנאי ההקלטות המיתולוגי הידוע בעיקר מעבודתו בבלו נוט.
הסביר אותו RVG שהוא החליט למקם את המיקרופונים בנקודה הכי קרובה למוצא הצליל מהכלי ששם לדעתו נמצא הצליל האותנטי ביותר, הוא חיזק את דבריו בכך שכשהשמיע את תוצאת הערוץ לנגן של הכלי. רוב הנגנים, חוץ מצ'רלס מינגוס ועוד כמה שאמרו שהוא חרב להם את הכלי, אמרו שזה בדיוק כפי שהכלי שלהם נשמע באוזניהם ופה לטעמי טמון הכישלון במיקסים שלו:
התקליטים נועדו לקהל מאזינים שהולך לשמוע הופעה, אם זה סולו ואם זאת להקה נקודת השמיעה של המאזין היא באולם מול ההרכב ולא עם האוזן מול כלי כזה או אחר מה שגם פיזיולוגית בלתי אפשרי.
רודי ון גלדר עשה מיקס של אוזני הנגנים דבר שלא קיים במציאות במקום לעשות מיקס של המאזין בשורה 5 באמצע. אז מה נאמן יותר למקור שרון 100 ? לשמוע חמישה כלים ביחד מנקודת השמע של הנגנים כאילו יש לך חמש אוזניים בתוספת לכך שלכל נגן יש שמיעה סובייקטיבית או לשמוע כמאזין עם שתי אוזניים באמפי בשורה בגובה הנגנים ובאמצע ?
 

נערך לאחרונה ב:

sharon100

מושעה
הודעות
404
מעורבות
41
נקודות
28
יש וויכוח לא נגמר בין אוהבי ושונאי רודי ון גלדר טכנאי ההקלטות המיתולוגי הידוע בעיקר מעבודתו בבלו נוט.
הסביר אותו RVG שהוא החליט למקם את המיקרופונים בנקודה הכי קרובה למוצא הצליל מהכלי ששם לדעתו נמצא הצליל האותנטי ביותר, הוא חיזק את דבריו בכך שכשהשמיע את תוצאת הערוץ לנגן של הכלי. רוב הנגנים, חוץ מצ'רלס מינגוס ועוד כמה שאמרו שהוא חרב להם את הכלי, אמרו שזה בדיוק כפי שהכלי שלהם נשמע באוזניהם ופה לטעמי טמון הכישלון במיקסים שלו:
התקליטים נועדו לקהל מאזינים שהולך לשמוע הופעה, אם זה סולו ואם זאת להקה נקודת השמיעה של המאזין היא באולם מול ההרכב ולא עם האוזן מול כלי כזה או אחר מה שגם פיזיולוגית בלתי אפשרי.
רודי ון גלדר עשה מיקס של אוזני הנגנים דבר שלא קיים במציאות במקום לעשות מיקס של המאזין בשורה 5 באמצע. אז מה נאמן יותר למקור שרון 100 ? לשמוע חמישה כלים ביחד מנקודת השמע של הנגנים כאילו יש לך חמש אוזניים בתוספת לכך שלכל נגן יש שמיעה סובייקטיבית או לשמוע כמאזין עם שתי אוזניים באמפי בשורה בגובה הנגנים ובאמצע ?
מה שהכי נאמן למקור זה שמיעת המאסטר בדיוק כמו שיצא מהאולפן
לגבי טכניקות הקלטה של טכנאי סאונד שונים זה לא רלוונטי כי זה שלב לפני ההפקה והמאסטרינג ולא משקף את התוצאה הסופית
 

אהרון66554

אוהב את התחום
הודעות
246
מעורבות
90
נקודות
28
מה שהכי נאמן למקור זה שמיעת המאסטר בדיוק כמו שיצא מהאולפן

מה זאת אומרת "שמיעת המאסטר בדיוק כמו שיצא מהאולפן"? הרי גם באולפן שומעים את זה דרך מערכת מסויימת..

לגבי טכניקות הקלטה של טכנאי סאונד שונים זה לא רלוונטי כי זה שלב לפני ההפקה והמאסטרינג ולא משקף את התוצאה הסופית

2 הדברים הכי רלוונטיים לאיך תישמע התוצאה הספית הם איכות וטכניקת ההקלטה והמיקס, על בסיס מה אתה כותב בכזה ביטחון?
 
נערך לאחרונה ב:

sharon100

מושעה
הודעות
404
מעורבות
41
נקודות
28
מה זאת אומרת "שמיעת המאסטר בדיוק כמו שיצא מהאולפן"? הרי גם באולפן שומעים את זה דרך מערכת מסויימת..



2 הדברים הכי רלוונטיים לאיך תישמע התוצאה הספית הם איכות וטכניקת ההקלטה והמיקס, על בסיס מה אתה כותב בכזה ביטחון?
לגבי 1:
נכון
זאת בדיוק, הכוונה שתשמע את המאסטר בדיוק כמו ששמעו אותו באולפן מבלי להוסיף או לגרוע דבר.
2. כשאמרתי לא רלוונטי, התכוונתי לא רלוונטי לדיון כי אין לך שליטה על טכנאי ההקלטות והמפיק וכו וכו
יש לך רק שליטה על איך תשמע את התוצר הסופי מבלי לעוות אותו בדרך
וזאת על ידי מערכת כמה שיותר שקופה ונייטרלית
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
מה זאת אומרת "שמיעת המאסטר בדיוק כמו שיצא מהאולפן"? הרי גם באולפן שומעים את זה דרך מערכת מסויימת..

2 הדברים הכי רלוונטיים לאיך תישמע התוצאה הספית הם איכות וטכניקת ההקלטה והמיקס, על בסיס מה אתה כותב בכזה ביטחון?
הצעה: אל תתייחס ברצינות למה שהטרול הזה כותב. הוא פשוט לא מבין מהחיים שלו, אבל תוקע את עצמו בכל חור. חבל על הזמן והטירחה.
 

אהרון66554

אוהב את התחום
הודעות
246
מעורבות
90
נקודות
28
לגבי 1:
נכון
זאת בדיוק, הכוונה שתשמע את המאסטר בדיוק כמו ששמעו אותו באולפן מבלי להוסיף או לגרוע דבר.

לא ברור,
הרי באולפן יש מערכת סטריאו ששומעים דרכה.. שהיא עצמה מוסיפה וגורעת...
2- איך אתה יודע איך זה נשמע באולפן?
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
לא ברור,
הרי באולפן יש מערכת סטריאו ששומעים דרכה.. שהיא עצמה מוסיפה וגורעת...
2- איך אתה יודע איך זה נשמע באולפן?
הבעייה העיקרית היא שהמאסטר עצמו לא באמת דומה למה שמאזין היה שומע בזמן ההקלטה, אז אין הרבה טעם לחפש קירבה מקסימאלית למאסטר הזה, מה גם שאם משיגים את הקירבה המקסימאלית, האקוסטיקה של החדר משנה אותה מאוד, וגם האזנה שלא בעוצמה האבסולוטית (dBSPL) שהייתה בעת ההקלטה נותנת איזון טונלי שונה מאוד.

סתם שטות להיתקע עם האובססיה של קירבה מקסימלית למשהו שממילא אינו קרוב למציאות.

חבל על הזמן בלהתווכח עם הטרול ועוד לשאול אותו שאלות.
 

sharon100

מושעה
הודעות
404
מעורבות
41
נקודות
28
לא ברור,
הרי באולפן יש מערכת סטריאו ששומעים דרכה.. שהיא עצמה מוסיפה וגורעת...
2- איך אתה יודע איך זה נשמע באולפן?
הם ממקססים ועושים את המאסטרינג על ציוד אולפני ששואף להיות כמה שיותר Flat ולא "היי פיי" או
" בעלת סאונד חם "
אז את התנאים האלה אתה שואף לשחזר במערכת הביתית
אתה לא מוסיף מנורות או ויניל או כל דבר שיפגע בנאמנות למקור של ההקלטה המקורית
זה כמו מיץ תפוזים שאתה לא רוצה שיעבור עוד פילטרים
 

אהרון66554

אוהב את התחום
הודעות
246
מעורבות
90
נקודות
28
הבעייה העיקרית היא שהמאסטר עצמו לא באמת דומה למה שמאזין היה שומע בזמן ההקלטה, אז אין הרבה טעם לחפש קירבה מקסימאלית למאסטר הזה, מה גם שאם משיגים את הקירבה המקסימאלית, האקוסטיקה של החדר משנה אותה מאוד, וגם האזנה שלא בעוצמה האבסולוטית (dBSPL) שהייתה בעת ההקלטה נותנת איזון טונלי שונה מאוד.

סתם שטות להיתקע עם האובססיה של קירבה מקסימלית למשהו שממילא אינו קרוב למציאות.

חבל על הזמן בלהתווכח עם הטרול ועוד לשאול אותו שאלות.

הכל נכון, וזו בדיוק הנקודה שאני מנסה להעביר לבחור, או למישהו אחר שיכנס ויקרא את הדברים.

הם ממקססים ועושים את המאסטרינג על ציוד אולפני ששואף להיות כמה שיותר Flat ולא "היי פיי" או
" בעלת סאונד חם "
אז את התנאים האלה אתה שואף לשחזר במערכת הביתית
אתה לא מוסיף מנורות או ויניל או כל דבר שיפגע בנאמנות למקור של ההקלטה המקורית
זה כמו מיץ תפוזים שאתה לא רוצה שיעבור עוד פילטרים

ציוד "אולפני" הוא ברוב המקרים לא מתקרב למערכות שיש לאנשים פה. לא בפירוט, לא בדיוק, לא בטימבר, לא בסאונדסטייג' ולא באף פרמטר...

יש טכנאים כמו בוב לודוויג (אחד הבכירים בעולם, עם אין סוף גראמי) למשל שאני מאוד מאוד אוהב, שכל המערכת שלו היא אודיו היי אנד, אף רכיב בשרשרת שלו לא תמצא בשוק האולפני, אגב, מחיר כבלי הרמקול שלו לבד (transparent) באיזור ה70K בדולרים.
ויש כמובן עוד הרבה אולפנים שכל הציוד שם הוא משוק הסטריאו היי-אנד.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
הכל נכון, וזו בדיוק הנקודה שאני מנסה להעביר לבחור, או למישהו אחר שיכנס ויקרא את הדברים.
אין מצב שתעביר לו משהו. אין קליטה
 

sharon100

מושעה
הודעות
404
מעורבות
41
נקודות
28
הכל נכון, וזו בדיוק הנקודה שאני מנסה להעביר לבחור, או למישהו אחר שיכנס ויקרא את הדברים.



ציוד "אולפני" הוא ברוב המקרים לא מתקרב למערכות שיש לאנשים פה. לא בפירוט, לא בדיוק, לא בטימבר, לא בסאונדסטייג' ולא באף פרמטר...

יש טכנאים כמו בוב לודוויג (אחד הבכירים בעולם, עם אין סוף גראמי) למשל שאני מאוד מאוד אוהב, שכל המערכת שלו היא אודיו היי אנד, אף רכיב בשרשרת שלו לא תמצא בשוק האולפני, אגב, מחיר כבלי הרמקול שלו לבד (transparent) באיזור ה70K בדולרים.
ויש כמובן עוד הרבה אולפנים שכל הציוד שם הוא משוק הסטריאו היי-אנד.
אז פה אתה טועה
יש ציוד אולפני שלא רואה ממטר אף היי פיי בעולם כולל ווילסונים ואף DAC ואף שומדבר שתבחר.
דבר שני יש נישה קטנה של מפיקים שאכן משתמשים בהיי פיי ביתי אבל ממש בהיי אנד שלו.
בכל מקרה המטרה היא לשמוע את הדברים as is
לטעון שמשתמש ביתי שומע בצורה יותר מדויקת או נכונה מהאדם שיצר את המוזיקה באולפן היא שגויה.
יותר בס או רמקולים יותר גדולים או וואטאבר=לא שווה סאונד יותר מדויק.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,099
מעורבות
4,264
נקודות
113
הם ממקססים ועושים את המאסטרינג על ציוד אולפני ששואף להיות כמה שיותר Flat ולא "היי פיי" או
" בעלת סאונד חם "
אז את התנאים האלה אתה שואף לשחזר במערכת הביתית
אתה לא מוסיף מנורות או ויניל או כל דבר שיפגע בנאמנות למקור של ההקלטה המקורית
זה כמו מיץ תפוזים שאתה לא רוצה שיעבור עוד פילטרים

כמה בולשיט בפסקה אחת.

מוסיפים מנורות ולא סתם מוסיפים, יש מכשירים בטונה כסף שרק ה-אולפנים שמים ת׳יד עליהם. חלק נכבד מהאולפנים מתהדרים בכך שהם מקליטים אנלוג בלי שום התערבות דיגיטלית. חלק מהם נחשבים למקליטים הטובים ביותר היום.

בדיגיטל אגב, אתה עובר הרבה יותר פילטרים. אבל מה לך ולהבין מזה אולפן בכלל. ולגבי מה שכתבת שיש מוניטורים אולפניים יותר טובים מכל היי אנד - תן דוגמא לאחד כזה.
 

sharon100

מושעה
הודעות
404
מעורבות
41
נקודות
28
כמה בולשיט בפסקה אחת.

מוסיפים מנורות ולא סתם מוסיפים, יש מכשירים בטונה כסף שרק ה-אולפנים שמים ת׳יד עליהם. חלק נכבד מהאולפנים מתהדרים בכך שהם מקליטים אנלוג בלי שום התערבות דיגיטלית. חלק מהם נחשבים למקליטים הטובים ביותר היום.

בדיגיטל אגב, אתה עובר הרבה יותר פילטרים. אבל מה לך ולהבין מזה אולפן בכלל. ולגבי מה שכתבת שיש מוניטורים אולפניים יותר טובים מכל היי אנד - תן דוגמא לאחד כזה.
הם משתמשים במנורות אם הם רוצים להשיג סאונד מסוים או כמו שאמרת מקליטים אנלוגית(כדי להשיג את אותו סאונד)
תחפש Genelec, ATC, PMC ועוד
לא חסרים מוניטורים אולפניים מקצועיים שהם הרבה יותר מדויקים מכל רמקול ביתי כי הם כלי עבודה והם חייבים להיות מדויקים אחרת הם חסרי ערך
 

pruym

חבר משקיען
הודעות
2,321
מעורבות
1,888
נקודות
113
כמה בולשיט בפסקה אחת.

מוסיפים מנורות ולא סתם מוסיפים, יש מכשירים בטונה כסף שרק ה-אולפנים שמים ת׳יד עליהם. חלק נכבד מהאולפנים מתהדרים בכך שהם מקליטים אנלוג בלי שום התערבות דיגיטלית. חלק מהם נחשבים למקליטים הטובים ביותר היום.

בדיגיטל אגב, אתה עובר הרבה יותר פילטרים. אבל מה לך ולהבין מזה אולפן בכלל. ולגבי מה שכתבת שיש מוניטורים אולפניים יותר טובים מכל היי אנד - תן דוגמא לאחד כזה.
A18338D3-7A9C-4584-BDDE-0DCCF5677E4B.png
 

תמונות מצורפות

  • A18338D3-7A9C-4584-BDDE-0DCCF5677E4B.png
    A18338D3-7A9C-4584-BDDE-0DCCF5677E4B.png
    KB 527.4 · צפיות: 202

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור