כיווץ מוזיקה ללא איבוד איכות - mp3HD

dtown
22-03-2009 09:03

באיחור של מספר שנים משיקים מפתחי ה- MP3 פורמט חדש שמכווץ שירים ללא פגיעה באיכות הקובץ – mp3HD.


חברת Thomson, ממפתחות פורמט ה- MP3 המקורי, משיקה את הפורמט החדש – mp3HD שמכווץ את קבצי המוזיקה, הפעם ללא פגיעה באיכות המקור.

פורמט ה- MP3 הותיק והפופולרי כבש את העולם בהציעו יכולת כיווץ משמעותית של קבצי מוזיקה שהגיעו במקור מתקליטורים.
אולם, אלגוריתם ה- MP3 נחשב Lossy, כלומר, במהלך כיווץ הקובץ (שיר) המקורי מחסיר המקודד חלקים מהמקור, מה שגורם לאיבוד מידע ופגיעה מסוימת בתוצאה.

הפורמט החדש mp3HD מצליח לכווץ את המקור, הפעם ללא פגיעה באיכות. אלגוריתם Lossless אינו חדש בתחום המוזיקה והוא נמצא בשימוש בפורמטים כגון Flac או אף WMA Lossless של מיקרוסופט.
חסורנם של הפורמטים המתחרים הוא בעובדה כי אם נגן המוזיקה בו משתמשים לניגון הקבצים אינו כולל את המפענח המתאים, לא ישמע כל צליל.

היתרון הגדול של פורמט ה-mp3HD הוא בתאימות לאחור, בעוד קובץ בפורמטים אחרים אשר לא נתמך בנגן לא יצליח להתנגן, קובץ mp3HD יתנגן כקובץ MP3 רגיל גם בכל נגן מוזיקה קיים שאינו כולל את המקודד החדש - במקרה כזה זה לא יהיה באיכות הגבוהה אלא כקובץ MP3 באיכות הרגילה.

סיומת קבצי mp3HD זהה לסיומת ".mp3" של הפורמט הרגיל, הקבצים החדשים יכללו מידע נוסף בתגית id3 בנוסף למידע הקיים על שם השיר, אומן, ז'אנר ועוד.

אתר all4mp3.com מספק מידע על mp3HD, ניתן למצוא נתונים על גדלי קבצים ממוצעים בפורמט החדש: שיר בן ארבע דקות שיכווץ לאיכות 876 kbit/s ישקול כ- 26MB, כיווץ אגרסיבי יותר לקצב נתונים של 474kbit/s יביא לגודל קובץ קטן משמעותית של 14MB.
כפי שניתן לראות, האלגוריתם החדש אינו מכווץ כמו הפורמט הרגיל והותיק של MP3 (שניתן להגיע איתו לגדלי קבצים של 6MB ואף פחות), אך יתרונו הוא בשמירה על איכותו המקורית של הקובץ המקורי.

באתר המדובר, ניתן להוריד מקודד שמאפשר ליצור קבצי mp3HD מקבצים שהם במקור באיכות סטריאו 16bit / 44.1KHz (שמאוחסנים במקור כקבצי WAV על תקליטורי מוזיקה).

הצלחתו של הפורמט החדש, תלויה ביצרני הנגנים (כמו סאנדיסק, מיקרוסופט, iRiver, סמסונג ועוד) ובנכונותם לשלם לטומסון תמלוגים עבור mp3HD.

מעבר לתגובות בפורום