רכב חשמלי ובלאגן

אלי כרמי
06-11-2021 17:04

למרות שהרכבים החשמליים נראים יותר ויותר בישראל, הם עדיין נוף חדש ובהרבה מובנים משנים סדרי עולם. אלי כרמי עם כתבה שניה בסדרה.

כבר כמה שנים טובות נמכרים בישראל רכבים חשמליים. לאחרונה עם כניסת טסלה יחד עם חברות נוספות וחדשות שמביאות רכבים חשמליים, רואים אותם יותר ויותר בארץ וברור שנראה יותר מהם בעתיד. רכבים חשמליים מתנהגים על הכביש כמו כל רכב אחר, אבל לא נכנסים כלל לתחנות דלק, ולא רואים מוסך, מצד שני הם צריכים עמדת טעינה בבית וגם במקומות מפתח. המכוניות החשמליות מביאות לארץ יצרנים ויבואנים חדשים וכמו כן יש עוד נקודות, דילמות וצרכים חדשים נוספים שלא היו בעבר - בקיצור יהיה כאן בלאגן קטן, אולי גדול.

חשמל זה סין

רוב חברות הרכב הגדולות מוכרות רכבים בארץ אבל רק מספר קטן מהן מוכרות כאן רכבים חשמליים. יכול להיות שזה מושפע מגישה של יבואנים או של היצרנים לא להביא לארץ רכבים חשמליים, למרות שלחלקן יש דגמים כאלו.

נראה שרכב חשמלי הוא פתח לחברות צעירות להיכנס לשוק בעולם וגם לארץ, נראה שכולם יודעים כבר לזהות טסלה ויש כבר כמה אלפים כאלו על הכבישים בארץ, וטסלה היא חברה חדשה יחסית בעולם ובטח בארץ. כמו כן, לא כל הרכבים החשמליים מוכרים ומזוהים על הכביש, יש כבר היום מספר חברות סיניות שרכבים שלהם נראים בארץ ויש צפי להגעת חברות סיניות נוספות ודגמים חדשים.

יש חברות רכב סיניות כבר זמן רב, כאשר רוב המכירות של הרכבים שלהן בתוך סין ולכן רוב הרכבים הללו ללא תקינה אירופאית. כמות קטנה של רכבים כאלו ניתן למצוא גם בארץ, ואנחנו צפויים לראות הרבה יותר מהן בקרוב. חברות סיניות רבות בקשר עם אירופה כבר הרבה זמן, כמו בעלות על חברות רכב וכן בעלי תפקיד מחברות רכב אירופאיות נכנסים להנהלה של חברות סיניות. כמו גם ייצור רכבים בסין כמו טסלה לדוגמא.

tesla

רבים מתייחסים לתוצרת הסינית ובעיקר בתחום הרכב כסחורה סוג ב'. לא חסר אנשים שאומרים שבנייה ותכנון של רכב זה ידע של שנים וחברות חדשות בתחום (ובטח חברות סיניות), לא נמצאות שם, לכן הרכבים שלהם סוג ב'. צריך לקחת בחשבון שרכבים חשמליים שבנויים מראש כרכב חשמלי זו ארכיטקטורה חדשה לגמרי וכל הידע והתכנון של רכב כזה הינו חדש ולכן קל לסינים להיכנס לתחום הזה. כאמור הסינים קולטים לתעשייה אנשי מפתח מחברות מובילות באירופה וימים יגידו עד כמה בלאגן או רכבים סינים חדשים נראה כאן.

לא רואה מוסך 

מכונית חשמלית לא צורכת דלק ונכנסת לתחנה רק כדי לבדוק לחץ אוויר בצמיגים או לקנות חלב בחנות הנוחות. גם ביקור במוסך עובר שינוי עם מכונית חשמלית. אין מנוע בנזין מורכב, אין גיר ואין הרבה מיכלולים שיכולים להתקלקל ודורשים טיפול תקופתי. נכון יש מספר מנגנונים כמו סוללה, מנוע חשמלי, מזגן, ברקסים, אבל למנגנונים אלו אין דרישות הטיפול בקצב גבוה. לדוגמא, טסלה לא מחייבת ביקור במוסך כל שנה, רק בדיקת מצב ברקסים פעם בשנתיים, ובכלל רכב חשמלי בגלל בלימה גנרטורית כמעט לא ״אוכל ברקסים״.

כעת יבואנים שבנו רשת מוסכים גדולה ומתקדמת או מוסכים מורשים בתקציבים גדולים ישארו עם הרבה פחות עבודה כאשר רוב המכוניות יהיו חשמליות. נכון ישארו עדיין הרבה רכבי בנזין, אבל בעתיד הם לאט לאט יהפכו להיות פחות דומיננטיים בשוק. כאמור לא מדובר רק על פחות עבודה למוסכים, גם לתחנות דלק תהיה פחות עבודה וכאשר צריכת הדלק תרד יהיה לממשלה פחות כסף מהמס עליו והיא בטח תמצא דרך יצירתית להשלים את הכסף החסר מהכיס שלנו.

חשמל בבית

רכב חשמלי צריך חשמל ולכן חיבור לחשמל בבית נראה כמו הפתרון האידיאלי. חוזרים מהעבודה או מנסיעה ומצב הסוללה נמוך, מחברים למטען הביתי ולמחרת בבוקר המכונית עם סוללה מלאה - זה פשוט, נוח וזול, ממש דומה לטלפון הנייד שלנו.

האמור לעיל יכול להיות באמת פתרון מוצלח, אם אתם יודעים איזו עמדה ומתקין מומלצים עבורכם - וכן, יש כבר מבחר אפשרויות. יותר מכך, לא לכל אחד יש חניה בבית ואז טעינה ביתית היא בלתי אפשרית. כמו כן, נגיד שיש לכם חניה מוסדרת בבית, יכול להיות שהיא רחוקה מהדירה וקשה להעביר קו חשמלי לשם, או שאולי יש לכם רק חיבור חד פאזי ואין אפשרות לספק מספיק חשמל נוסף עבור טעינת הרכב בנוסף לציוד החשמלי בדירה.

Electricity

מקרה מורכב יותר, יכול להיות שאתם גרים בבית משותף ורוצים להשתמש בחשמל המשותף של הבניין, זו אופציה אפשרית, אבל צריך לקבל אישור מהוועד להתחשבן עימו. למרות שהנושא עדיין לא סגור משפטית, נראה שהכיוון הולך להקלה בנושא התקנת עמדה טעינה. מצד שני יכול להיות שכבר היום או בעתיד, דיירים נוספים ירצו גם כן עמדת טעינה ויש מגבלה על כמות החשמל והעמדות שהבניין יכול לספק, ואז למי כן הבית יספק חשמל ולמי לא?

נכון שיש חברות המספקות פתרון טעינה לבתים משותפים ואפשר למצוא פתרונות יצירתיים - אחרי הכל אנחנו ישראלים, מצד שני קל להבין שנושא הטעינה הביתית יכול להיות בלאגן לא קטן.

Electricity

חשמל בדרך

הפחד הגדול ביותר של בעלי רכב חשמלי או רוכשים פוטנציאלים, הוא שתיגמר להם הסוללה בנסיעה ולא יוכלו להמשיך לנסוע. כך שהרבה נסיעות ארוכות, לטיול לדוגמא, מצריכות תכנון מראש של מקומות טעינה. נכון שיש פריסה יפה של עמדות טעינה בארץ של מספר חברות והרבה עמדות נוספות צפויות להתווסף בשנים הקרובות. אך עדיין צריך לדעת למצוא אותן (כבר יש אפליקציה יפה לכך - PlugShare) וצריך לפתוח חשבון עבור כל ספק בנפרד כדי להשתמש בעמדות.

plugshare

אמנם יש עמדות טעינה, מהירות, אבל לא כולן כאלו וגם במהירות לוקח זמן להטעין את הרכב. אז מה עושים בזמן הזה? אם העמדה היא ליד מרכז מסחרי אז אפשר לקפוץ לסיבוב קניות או קפה קצר. אבל אף אחד לא מבטיח לנו שתהיה עמדה פנויה, יכול להיות שהמכונית שם כבר סיימה להיטען אבל הבעלים קפץ לקפה לא קצר וכעת אנחנו צריך להמתין שיחזרו. יתרה מכך, לא מפתיע למצוא עמדה לא תקינה או שחונה שם רכב בנזין בגלל שהוא לא מבין שזו לא חניה רגילה או שכלל לא מפריע לו לתפוס עמדת טעינה. במקרה האחרון אין באמת חוק שאוסר לחנות רכב בנזין בעמדת טעינה. בלאגן כבר אמרתי?

Electricity

מתחייב בבדיקה

לא פעם אנחנו פוגשים מודעות מכירה של רכב עם המשפט ״מתחייב בבדיקה״ שבו מוכר הרכב בעצם אומר שהוא מתחייב על הבדיקה של הרכב. כעת עם רכב חשמלי למה בעצם הוא מתחייב או במילים אחרות מה ייבדקו: אין מנוע, אין גיר, נכון יש מכלולים אחרים אבל רובם אמינים מאוד ובכלל מכון הבדיקה לא יכול לבדוק את את איכות ואורך החיים של הסוללה שהיא אחד הרכיבים היקרים ביותר במכונית.

נכון שיש עדיין רכיבים נוספים לבדוק לפני רכישת רכב כמו שילדה, תאונות, ברקסים. אבל אנחנו כרוכשים פוטנציאלים או מוכרים בעתיד רוצים יכולת לקבל מידע על מצב הסוללה: האם טענו אותה רוב הזמן בבית בטעינה איטית רק שהיה צריך או שטענו אותה רוב הזמן במטענים מהירים ואז בריאות הסוללה תהיה פחות טובה ואורך החיים של הסוללה מתקצר. ואיך בכלל בודקים את מצב המנוע החשמלי?

tesla

נקודות נוספות למחשבה

זיהום

רכב בנזין הוא רכב מזהם ולכן קל לממשלה לעיריות לדרוש מאיתנו להשתמש פחות ברכב בנסיעה לעבודה או להטיל מס גודש בכניסה לערים. קל להציג זאת כרצון להיות ירוקים יותר וקל לדחוף את הרעיונות האלו ולהכניס כספים לקופת המדינה או העיריות. כעת כשהרכבים החשמליים מגיעים עם אפס זיהום יהיה יותר קשה להציג מיסוי כזה כמיסוי ירוק.

רכב חכם

רכבים חשמליים מביאים קידמה וחלקם מנגישים יכולות של רכב חכם עד כדי יכולת נסיעה עצמאית. נכון גם רכבי יוקרה יכולים להביא יכולת זאת אבל רכבים חשמליים מנגישים כעת יכולת זאת ברמת מחיר קצת יותר ״שפויה״. במקרה של תאונה, רכב כזה שנוסע ״לבד״ יוצר הרבה בעיות מוסריות ומשפטיות.

ימים יגידו

קל לראות שמכוניות חשמליות הן העתיד, מדינות בעולם וגם כאן ייאסרו על מכירת רכבי בנזין בשנים הקרובות. מצד שני, לא לכל אחד יהיה קל לרכוש ולהחזיק רכב חשמלי כיום. המצב עוד לא אופטימלי עבור כך, ויש הרבה אי ודאות וקצת בלאגן בכמה נושאים הקשורים לשימוש ברכב חשמלי. לדעתי למי שאין אפשרות לטעינה ביתית שיחשוב כרגע שוב אם הוא רוצה לרכוש רכב חשמלי. מעבר לכך, נושא הטווח של רכב חשמלי מספק כיום את רוב הצרכים. כאשר בעצם רוב הבלאגן הגדול שהרכב החשמלי יוצר הוא עבור הרשויות ופחות עבורנו ואנחנו רק יכולים לקוות שהפתרונות יגיעו בהקדם.


מעבר לתגובות בפורום