ביקור אצל יבואן האודיו אילן טמיר

תומר צין
03-10-2021 11:42

תומר צין ביקר אצל אילן טמיר והאזין לרמקולים של Neat Acoustics ולאלקטרוניקה האיכותית של Naim Audio. אז איך הם נשמעים, מיד תבינו.

באחת מהנסיעות שלי לצפון, פגשתי את אילן טמיר יבואן אודיו ביתי שלא ראיתיו כמה שנים טובות. בעודי נוהג הפלגתי במחשבותיי 30 שנים אחורה, על ההיכרות ארוכת השנים בינינו ועל התקופה בה הייתי סטודנט צעיר בחיפה.

כאשר הגעתי לביתו ברוממה אשר חיפה ולאחר הקפה הראשון שהרתיח, פתחנו בשיחה קלילה על אודיו בישראל, על חברת Naim שהיא עיקר גאוותו ועל דברים שברומו של עולם. נזכרנו כיצד בעסקת טרייד-אין לפני כ-18 שנים, החליפו ידיים שני מוצרים: פטיפון LP 12 של LINN שהיה משומש ברשותי, וקומפקט דיסק חדש מדגם Naim CDX של אילן.

אילן מספר שהשתתף בתערוכת דיגיטאון 2017, בה הציגה לראשונה החברה שלו, 'חוויה מוסיקלית', מערכת קטנה וממזרית (Naim Atom / Chord Epic / Neat Iota) במחיר כ-20,000 ₪ לצד מערכת כבדה, רבת רכיבים ויקרה (Naim Nds / 552 / 500 / Chord Music / NEAT XL6) במחיר של כ-400,000 ₪. מבקרים נלהבים חזרו ושבו לפקוד את החדר, תוך התפעלות משתי המערכות שניגנו לסירוגין, אך היו בהלם ממש מיכולת המערכת הקטנה.

אילן מתגלה כאדם כדעתן שעומד על השקפותיו ואינו חושש להביע את דעתו ברבים. אני נאלץ לשקול פעמיים ובכובד ראש כל מילה שיוצאת לי מהפה, מכיוון שממולי נמצא אחד מיבואני האודיו הלא שגרתיים והחריפים במוחם, האינטיליגנטים ובעלי חוש הומור נדיר, בתחום ובענף האודיו כולו.

אילן טמיר
אילן טמיר

אילן עוסק ביבוא מערכות קול איכותיות בכלל ו-NAIM בפרט מ-1976. בשל התרחבות, החליט ב-1994 להקים חברה ולקרוא לה "חוויה מוזיקלית", כיוון שבעיניו זהו יעדה האמיתי של כל מערכת קול. הוא מייבא כיום שלוש חברות שונות מאנגליה: מערכות שמע ואלקטרוניקה מחברת Naim Audio, רמקולים מחברת Neat Acoustics ומגוון של כבלים מחברת The Chord Company.

אילן עוסק במכירת מוצרי החברות הנ"ל גם לצרכן הקצה, בהתקנה מקצועית בבית הלקוח, בנתינת שירות למוצרים כולל שירותי מעבדה. לדעתו, הבסיס הנכון לעבודה בחברתו היא הבנת צרכיהם המוזיקליים, נוכחיים כעתידיים, של הלקוחות ותרגומם לשילוב מתאים של רכיבים, אשר לאחר התקנה מיומנת יבטיח חוויה מוזיקלית בבית הלקוח.

חברת Naim Audio

חברת Naim הוקמה ב-1973 בבניין מגורים בסולסברי אנגליה, על ידי Julian Vereker, מהנדס מכונות ויזם בעל חזון. ג'וליאן בראייתו החודרת את נושא שחזור המוזיקה בבית ודרכים להשגת שיפור משמעותי בו, השפיע בהמשך הדרך על כל תעשיית השמע, בין השאר על הסרת בקרות טון, ספקי כוח נפרדים והכנסת מערכות מתלים לפריטים אלקטרוניים ולרמקולים. הוא הזניק את העסק בסדר גודל בכל המובנים והביא להכרה בינלאומית לחברה.

פטירתו הפתאומית המצערת של ג'וליאן וורקר בשנת 2000, הטילה על מנהל המכירות הצעיר Paul Stephenson להיכנס לנעליו הגדולות של קודמו המיתולוגי. בהנהלתו, שולש היקף המחזור וקודם התחום הדיגיטלי ובעיקר ה-Streaming. בתקופתו, נשלם המעבר למארז חדש ומודרני למוצרי המקור וההגברה של החברה והורחב המגוון. תשומת לב רבה הוקדשה גם לעיצוב המוצרים ולמחברי ה-DIN המפורסמים והוספו מחברי RCA.

Naim Audio

בעבר ואולי אף בהווה, חברת "Naim Audio" נחשבת בעיניי רבים כחברה מדהימה וכובשת, יש הטוענים שזו בכלל כת או חתונה קתולית, במובן החיובי של המשפט. רבים מתחילים עם פריטי ציוד זולים של החברה, ממשיכים לשדרג בתוכה ונשאבים אליה, גם בגלל ביצועים משופרים בעבודתם כמכלול. בנוסף, החברה מציעה שדרוגים והרחבות לרבים ממוצריה כחלופה נוחה להחלפת הפריט בחדש.

מתחילת דרכה, חברת Naim לא היססה ללכת נגד מגמות שוק שגויות ואף לסלול דרכים חדשות בטכנולוגיה להשגת ביצועים‬ משופרים של רכיבים ומכלול מערכת השמע. יצרנים רבים של מערכות שמע ניסו, מי במוקדם ומי במאוחר, לחקות פרטים במבנה מוצריה, אולם לא בהצלחה יתרה. כדי לוודא תפקוד מיטבי של מוצרי החברה לאורך שנים, מצוידים המפיצים המורשים של החברה בהוראות, אמצעים ורכיבים שעברו בדיקה וסינון, לתחזוקת כל מוצריה ברחבי העולם, כדי לשמר רמת הביצועים המקורית.

אילן מספר שחברת Naim Audio, "הינה יצרן ייחודי של רכיבי מערכות השמע בתפישה, בפיתוח כלים ליישומה, בייצור מוקפד, בבקרת‬ המוצר בטרם משלוח ובהבטחת פעולתו המיטבית לאורך שנים רבות. כל מוצרי החברה מתוכננים במפעל האם שבסולסברי ואף מיוצרים שם (למעט סדרת Muso).

לשאלתי בדבר הקשר והשותפות עם חברת Focal אילן השיב: "חברת Focal הצרפתית איגדה כוחות עם חברת האלקטרוניקה Naim Audio מאנגליה בשנת 2011, נראה שהמיזוג הועיל מאוד לשתי החברות. הברית האנגלו-צרפתית עוררה אז סערה רבה, כאשר משקיפים בתעשייה תהו מי משתלט על מי, אך שני המותגים הצליחו מאז לשמור על זהותם ומגוון המוצרים העצמאיים שלהם. במובנים רבים, מדובר בסינרגיה טבעית: Focal היא יצרנית רמקולים מצליחה ביותר בעוד Naim מתמחה באלקטרוניקה ויש לה לגיון לקוחות נאמנים. חברת Focal חולקת את התשוקה למצוינות הנדסית של Naim, כבוד למורשת האנגלית, סקרנות אינסופית ובעיקר להביא למאזינים וללקוחות חוויה מוזיקלית עמוקה ואינטנסיבית יותר".

Naim Audioחברת Neat Acoustics

חברת "Neat Acoustics" היא החברה השנייה שהוא מייבא מאנגליה, החברה נוסדה על ידי Bob Surgeoner בשנת 1989. כמוזיקאי אוטודידקט, בוב בילה את רוב חייו בנגינת מוזיקה במגוון סגנונות שונים כגון: בלוז, רוק, ג'אז, פולק, קאנטרי ובלוגראס. הוא חיפש עניין מקביל באלקטרוניקה מאז ילדותו, התשוקה הזו לייצור מוזיקה ממשיכה להניע את ההתלהבות שלו, מהעתקה של מוזיקה מוקלטת.

מאחורי דלתות "בטזדייל" שבצפון אנגליה, "מסתתר" צוות קטן אך מסור, המקדיש את זמנו להפקת הרמקולים המוזיקליים ביותר שהם יודעים. רמקולים אלה נחשבים באופן נרחב כמציעים את הטוב ביותר, ללא קשר לגודל או למחיר. כאמור, פיתוח רמקול מסודר כרוך תמיד במאות שעות של מבחני האזנה, אם כי, עיצוב חדש חייב להוכיח את עצמו במגוון חדרים ומערכות, שונות לפני שייכנס לייצור.

לחברה 4 סדרות:

סדרת IOTA הכוללת רמקולים זעירים הניתנים למיקום על מדפים, שולחנות עבודה, קרובים לקיר או על סטנדים ייעודיים.

סדרת MOTIVE הכוללת 3 מדפיים / ריצפתיים ידידותיים לחדרים ומיועדים לאודיו דו ערוצי / לווידיאו רב ערוצי. הרמקולים מספקים ביצועים יוצאי דופן מתיבות עכשוויות, קומפקטיות ואטרקטיביות.

סדרת STRATA הכוללת שני דגמים מדפיים Ministra ו-Majistra ושני ריצפתיים Ekstra ו-Orkestra בעיצוב חדש בתצורה שתוכננו לראשונה ברמקולים היוקרתיים Neat Ultimatum XL6.

סדרת ULTIMATUM הכוללת שני דגמים XL6 ו-XL10, עיצובם, תכנונם ופיתוחם, נועד לספק את התכונות הטובות ביותר, של הרעיונות והמומחיות המצטברים, שהפכו את דגמי האולטימטום לטובים מסוגם. 

רוב הדגמים במגוון גימורי פורניר מעץ אמיתי וניתן גם לציין גימורים מיוחדים.

Neat Acoustics

אילן טמיר נותן לנו כמה עצות שימושיות להפקת מיטב הביצועים של מערכת אודיו, תחזוקה וחשמל

יש להשתמש בכבלים ומחברים מקוריים, ללא שינוי וכפי שסופקו, או בכאלה המומלצים / מורשים ע"י היצרן. על מנת לקבל ביצועים מיטביים, מומלץ, מדי מספר חודשים, לכבות המכשירים ולאחר המתנה של כשתי דקות, לנתק ולחבר מחדש (אחד אחד) כל מחבר ומחבר פעמיים שלוש. פעולה זו מבטיחה את חידוש אזור המגע החשמלי בין המחברים, העלול, במשך הזמן להיתקף ע"י כימיקלים הנמצאים באוויר. יש למנוע מגע, אפילו קרבה יתרה בין כבלים ובמיוחד, בין כבלי אות, כבלי חשמל וכבלי רמקולים.

מומלץ לאפשר לכבלים מעבר חפשי בין המכשירים המקושרים על ידם, ללא מגע בחפץ כלשהו. אין לגלגל כבלים בעלי אורך עודף. במקרה הצורך מומלץ לזגזג את האורך העודף, תוך הימנעות מיצירת עומס מיותר על אזור המגעים. לקבלת ביצועים משופרים יש להקפיד על חיבור הכבלים בהתאם לכיוון המסומן עליהם. כל הרכיבים האלקטרוניים של מערכת הקול, כולל הכבלים שביניהם והמחברים שבקצותיהם, רגישים ומגיבים לרעידות, ולו הקלות ביותר.

כל רמקול, מפעיל, לצורך תפקודו, כוחות על סביבתו התומכת וכן רגיש לכוחות כאלה, המועברים אליו מסביבה זו. תשומת לב קפדנית לווידוא יציבות התמיכה, לה זוכים רכיבי המערכת וצמצום הרעידות להן הם חשופים, יניבו תוצאה מוסיקלית משופרת! בנוסף, מרבית רכיבי המערכת, מהווים מקור להשראה אלקטרו-מגנטית, העלולה להפריע לפעולה מיטבית של רכיבים אחרים, המונחים מעליהם / מתחתם, או בסמוך אליהם. שמירת מרווח מספיק בין הרכיבים, יבטיח הפקת תוצאה מוזיקלית משופרת!

מערכת אודיוחיבור רכיבים לרשת החשמל

חשוב להשתמש בכבלי החשמל המקוריים, המסופקים עם הרכיב, או בכבל המומלץ מפורשות ע"י היצרן. יש להשתמש אך ורק בתקע חשמל תקני בישראל.

יש לוודא שהחלקים המתכתיים של המחברים, מצד התקע והשקע כאחד, יהיו נקיים ומבריקים, כדי להבטיח מגע חשמלי טוב ביניהם. זאת ועוד, יש להימנע ממתווכים מיותרים, בין שקע החשמל לתקע הרכיב ומריבוי מפצלים. בכל מקרה של צורך במפצל כזה (רב שקע), יש להשתמש במפצל חדש, ללא מפסק, המצויד בכבל עם תקע יצוק, המוגדר כ-3×2.5 mm square, השימוש ב"מגניי ברקים" או "במייצבי רשת" למיניהם אינו מומלץ וצפוי לפגוע באיכות הביצוע המוזיקלי.

בתיאום עם חשמלאי מוסמך מומלץ לוודא:

קיום קו הזנה רציף, בין קופסת החשמל של הדירה לבין שקע ההזנה של מערכת השמע.

במידת האפשר, נמליץ על קו אספקה ישיר ונפרד להזנת המערכת, ללא צרכנים נלווים לקו זה, המוזן מנתיך / ממ"ת של 10A לפחות. במרבית הדירות ניתן (באישור חשמלאי מוסמך ובביצועו), להתקין נתיך של A16 אף A20 ו-A25.

The Chord Company

חברת The Chord Company מייצרת כבלים ואביזרים איכותיים מאז 1984. מהתחלה צנועה בעיירה סולסברי, כספקית כבלי עזר ל-NAIM, התקדמה החברה עד מאוד. קו המוצרים הרחב כולל 7 רמות בטווח איכויות ומחירים מ-200-20,000 פאונד בריטי. החברה השיקה לאחרונה Switches ברמה אודיופילית לסטרימינג מוזיקלי יותר. כאמור, מציאה ערכות שיפור ותחזוקת המגעים, מכילות 2 מרכיבים לטיפול בבית לכל סוגי המגעים החשמליים במערכת. בנוסף, בימים אלה ייצא מוצר חדש המצמצם מאוד חדירת רעשים אלקטרוניים למערכת האדמות של המערכת.

The Chord Company

מחירי רכיבי המערכת לה האזנתי ונתוני וחדר ההאזנה

בכדאי להאזין לרמקולים ומערכת אודיו שהוא מייבא, אילן בחר לקוח ממרכז הכרמל שבחיפה, שהוא לא אודיופיל בהווייתו.

בחדר האזנה מוקמו זוג רמקולים ריצפתיים Neat Acoustics ORKESTRA במחיר 30,000 ₪. הרמקולים חוברו למגבר משולב Naim Audio מדגם SUPERNAIT 3 במחיר 22,000 ₪, נגן תקליטורים שחובר אף הוא למגבר Naim Audio, דגם CD5 מחליפו שבייצור CD5SI במחיר 7,000 ₪, גם סטרימר Naim Audio דגם NDX 2 שלא השתמשנו בו במחיר 28,000 ₪. כל הכבלים במערכת הם מתוצרת Naim ומחירם הכולל כ-5,000 ₪.

חדר האזנה שהוא הסלון הביתי בדירתו, גודלו 4.2 מטרים על 5.7 מטרים ומערכת האודיו מוקמה על הקיר הארוך. הרמקולים מוקמו חצי מטר מהקיר האחורי וארבעה מטרים מהמאזין. המרחק של האחד מהשני כשלושה מטרים והם רחוקים ביותר ממטר מהקירות הצדדיים. התקרה בגובה סטנדרטי והחומרים מהם בנויה הדירה הם בלוקים ורצפות רגילות. בצד ימין ישנו חלון גדול לרוחב החדר שרועד מעט ושלא תורם לצלילים. המערכת מונחת על שידה ישנה וקצת ברישול, ללא כל אקוסטיקה, שטיח וטיפול בחשמל.

מבפניםלפני ההאזנה למערכת האודיו, העברתי את ספת הישיבה 30 ס"מ קדימה אל הרמקולים, עד שהתגלתה במת צליל רחבה. בדקתי שערוץ שמאל וימין לא הפוכים, הקשבתי "לקטע מחיאות הכף" ונשמעו קצת הדהודים בחדר, מה שאומר שהסלון קצת ריק מתכולה. טרם תחילת האזנה, וידאתי שהמערכת דולקת יותר משעה ועברה ברייק-אין של 200 שעות לפחות. ביקשתי להאזין לדיסקים ומיד נעניתי לחיוב. האזנתי ל-25 דיסקים בכל הסגנונות: ג'אז, רוק, פופ קלאסי ופסנתר, כינור ועוד.

האזנה קלילה

זאת האזנה קצרה שלא חייבה אותי לשום דבר, התנאים הפיזיים לא היו במיטבם, אבל, טמון פה פוטנציאל אדיר במערכת האודיו שמנגנת מוזיקה, עם מעט חמימות אנלוגית.

שילוב הקומפקט דיסק וההגברה של Naim עם הרמקולים של Neat יוצרת הרמוניה טובה מאוד במוזיקה. התחושה שהמוזיקה המנוגנת במערכת האודיו דיי שקופה ומפורטת, הכול מוגש בצורה מאוזנת ואין תדרים שמשתלטים על חשבון משהו אחר.

המערכת מצליחה להעלים את עצמה בחדר, הצלילים נמצאים בין הרמקולים, נוצרת במת צליל תלת ממדית המוגדרת לרוחב ולעומק. המרחב האקוסטי בו מוקלט כל שיר ורמזים מרחביים, עוזרים לי לזהות במערכת את מיקומה המדויק של הלהקה על במת הצליל. היא מספקת רמת קוהרנטיות ותובנה מוזיקלית, איזון משכנע ותקשורתית. אני בטוח שהשכנים של החבר יסכימו שהמערכת שלו מנגנת בקול רם ובניקיון רב.

אצל אילן טמיר

הדבר הראשון ששמים לב אליו הוא איכות, כמות ועומק הבאס. הגמישות של הבאס במערכת האודיו ניכרת, היא יורדת עד מתחת ל-30 הרצים בקירוב וממלאת את רוב חלל החדר. בסך הכול, הבאס מדויק, מהודק ולפעמים מגרגר, מהיר והתקפי במידה נכונה ולא היה חסר בשום קטע מוזיקלי ששמענו. 

קטעי צלילי האמצע היו ברורים ומוגדרים. במוזיקה קלאסית, סופרנו וסולו של אישה, בקטע "האגנוס דאי" ברקוויאם של וולפגנג אמדאוס מוצרט, נשמע גדול מאוד ומדויק להפליא. באלבום של Naim בו מנגן Antonio Forcione בשיר, Tears of joy פריטת המיתרים נשמעת מדהים ובפוקוס. אפשר לשמוע פריטות וקשתות שיושבות על ההפקה הזו בצורה מעוררת השראה, ובעיקר את שזירת הגיטרה על גבי כל זה. 

כאשר נוגן הקטע The Rhythm Divine של YELLO ושירלי באסי במערכת השמע, קולה נשמע צלול כקריסטל.

הצלילים הגבוהים מתעלים על עצמם, נקיים, צלולים ומספקים שקיפות ואווירה למוזיקה. רצפת הרעש של המערכת בדרך כלל נמוכה, הדינאמיקה במיקרו ומאקרו הייתה טובה ותמונת הסטריאו בחדר טובה מאוד.

המערכת נבנית ומורכבת כולה באנגליה ויש לזה מחיר כספי הגון. ישבתי מרותק והאזנתי לאלבום אחר אלבום והגעתי למסקנה, שיכולתי לחיות בקלות עם המערכת הזו הרבה שנים, או פשוט להקשיב לכל הקטעים המוזיקליים האהובים עליי.

לסיכום

מערכת האודיו לה האזנתי מציעה נוף יפה אל לב המוזיקה. מבלי לשים לב חולפות 3 שעות בהאזנה למוזיקה איכותית ונעימה. ידידי הוא אדם מעניין וחביב מאוד, אנו בערך בני אותו הגיל והתאהבתי בו והוא הפך לחבר. תודה רבה מקרב לב - היה כיף.


מעבר לתגובות בפורום