מגבר משולב ארקאם SA-30 עם DIRAC RC במבחן

תמיר עיואן
01-07-2021 14:39

המגבר שכולל את תוכנת ה- DIRAC Room Correction וסטרימינג מתקדם! האם הוא עומד בציפיות?

לפני מספר שבועות, הוכרזה באירוע מתוקשר בעיר פרמונט שבקליפורניה המכונית המהירה ביותר בעולם ביצור סידרתי. עם 1020 כוחות סוס ויכולת להאיץ מאפס למאה קמ"ש בזמן בלתי נתפס של 1.99 שניות. בניגוד למצופה, לא היתה זו מכונית של יצרניות מכוניות עם מנועי הבנזין, פרארי, למבורגיני או מקלארן, אלא מכונית חשמלית של טסלה - Model S Plaid.

מדוע אני פותח בזאת? מכיוון שאחת לתקופה, נעזרים יצרנים בחדשנות טכנולוגית שמביאה אותם לקפיצה כה משמעותית בביצועים, שגורמים למוצרים שיוצרו עד כה בשיטות טכנולוגיות קיימות, להיתפס כמיושנים. 

עד השנים האחרונות, יצרני המגברים נהנו מקרקע יחסית יציבה. בהכללה אציין שההבדלים בין הדגמים כללו בעיקר שינוים בסוג ההגברה (A, A+B, D, G), השאסי, קירור, שנאי, סוגי מנורות ועיצוב. לאחרונה נכנס משתנה משנה משחק שהחל זולג לעוד ועוד חברות: תוכנת Room Correction מובנית במגבר.

ומדוע משנה משחק? מכיוון שעד כה איפיינו את המגברים במונחים כמו מגבר שנוטה לצליל חם או קר ואילו עתה רכיב ה- RC שלו עשוי לשנות באופן דרמטי את הביצועים של המגבר בחלל שלכם ולתת לו את האופי שמערכת ה- RC החיצונית, עימה התקשר יצרן המגבר, תספק לו. מבחינתי לפחות, המדובר במהפך תפיסתי.

מה לא נאמר על מערכות ה- RC. המצדדים מהופנטים, חלקם מחזיקים ביותר ממערכת RC אחת, נהנים לזפזפ ביניהם, ומספרים לכולם שראו את האור, ואילו המקטרגים מציינים שהמדובר בלא יותר מאקולייזר משוכלל. לא לשווא הויכוחים בפורום כאן הגיעו לטונים צורמים במספר שירשורים. מנסיוני זה קורה כשמנסים לערער את המשתנים ששלטנו בהם כה נפלא עד כה. בעבר ידענו שאם רוצים להשפיע על הסאונד, כדאי לנסות טיפול אקוסטי פאסיבי, החלפת כבלים, השבחת קוי החשמל, מתקני שיכוך ואפילו תלית קריסטלים. והנה מגיעה טכנולוגיה שטוענת שאת ההשפעה המשמעותית ביותר תקבלו באמצעות שילוב תוכנת Room Correction.

ארקאם

חברת A&R Cambridge או בשמה המוכר יותר Arcam, היא יצרנית בריטית של ציוד אודיו שהוקמה בשנת 1976 על ידי סטודנטים למדעים והנדסה מאוניברסיטת קיימברידג' וכנראה זהו מקור שמה. בשנת 2012 היא נרכשה על ידי JAM industries מקנדה, וב- 2017 נבלעה על ידי הענקית הקוריאנית סמסונג אלקטרוניקה, באמצעות חברת הבת שלה Harman International Industries.

SA-30

המגבר המשולב הזה משלב בין עיצוב חיצוני נוטה לרטרו, עם יכולות טכנולוגיות עדכניות. לאמור, אל תתנו למראה לשטות בכם. כשתדליקו אותו לראשונה, יקחו אמנם כ- 25 שניות עד שיהיה מוכן להפעלה ואז תגלו מסך מונוכרומטי, בעל 2 שורות, צר וארוך. אין כפתורים משולבים לד וגם לא מסכי מגע ענקיים. בקיצור, מראהו לא ירמז על יכולותיו המודרניות.

למרות זאת, המדובר במגבר הכולל DAC עם שבב מסוג 32-bit ESS Sabre ESS9038 התומך בקבצי Hi Res בפורמט FLAC ו- MQA ללא כל בעיה.

sf
קישוריות

ה- SA-30 יאפשר לכם לבצע סטרימינג במגוון דרכים: 

- מהרשת הביתית בפרוטוקול  UPNPבעזרת אפליקציית MusicLife

- באמצעות חיבור USB בגב המגבר

- כרומקאסט

- AirPlay (לא בדקתי כי אין לי אייפון).

- חיבור רשת קוי

- wifi ובלוטות' באמצעות האנטנות שבאחוריו

בכל הדרכים שנבדקו, החיבור היה יציב ועבד נפלא

sf

אפליקציית MusicLife

הגברה

המגבר כולל הגברת Class G של 120 וואט לערוץ ב-8 אוהם, ו-220 וואט ב-4 אוהם. לפרטים נוספים על סוג הגברה זו, לחצו כאן.

חיבורים

החיבורים הדיגיטליים כוללים 2 חיבורים אופטיים, ו- 2 קואקסיאליים, USB וחיבור eARC HDMI שיאפשר לכם להשמיע את המוסיקה הבוקעת מהטלויזיה ישירות לרמקולים המחוברים למגבר. שימו לב שאין המדובר בחיבור HDMI out  שמאפשר תצוגת OSD של הסטרימינג מהמגבר ישירות על מסך הטלויזיה.

חובבי האנאלוג ישמחו לגלות שהמגבר כולל גם 3 זוגות RCA, כולל חיבור לפטיפון MM/MC, ולמצוא בקידמת המגבר חיבורי אוזניות ו- AUX.

מבחינתי לפחות, הסטרימינג תפס את תשומת הלב, מכיוון שמבחינת נוחות גרידא, סטרימינג ישיר מאוסף מוסיקה עשוי לייתר כמעט את הצורך בחלק מהמקורות האנאלוגים.

המסך אמנם מכיל רק 2 שורות, וקצת מעצבן לחכות לגלילת שורות איטית עד לקבלת הפרטים המלאים על הקובץ המנוגן, אבל זהו כנראה המחיר של עיצוב רטרו מאופק.

לשיפור הייתי מציע שאם כבר המגבר תומך בחיבור אינטרנט, מזרים קבצים, ויש חיבור HDMI, יתכן ומתבקש היה ללכת צעד אחד נוסף ולהציג תמונות עטיפות הדיסקים, מילות השירים ומידע על האלבומים. המהדרין אף היו שוקלים לאפשר להריץ בתוך השירים בסטרימינג קדימה ואחורה באמצעות השלט, דבר שלא מתאפשר במגבר זה, אלא רק לדלג ביניהם.

חיבורים

Dirac

דיראק נולדה ב- 2011, ונקראה על שם הפיזיקאי האנגלי פול דיראק, ששמו נקשר בעיבודים מתמטיים – פעולות שמבוצעות גם על ידי התוכנה, ומהווה כיום את אחת השחקניות המרכזיות בשוק ה- RC.

כידוע לכל בעל רסיבר קולנוע ביתי, תוכנת כיול אינה דבר חדש. Audyssey קיימת במוצרי דנון כבר שנים, ולימאהה ופיוניר תוכנות משלהם, שמסוגלת באופן דומה לשפר את הצליל בחדר נתון. עם זאת, התוכנות הללו דורשות התערבות, שינויים ותיקונים. 

דיראק היא תוכנת מחשב שמשתמשת בנתונים שאספה באמצעות מיקרופון, לצורך ניתוח השמע והחדר שלכם. היא משתמשת בנתונים אלה לצורך יצירת מודל אקוסטי של סביבת ההאזנה וזיהוי הליקויים. לאחר ניתוחם, דיראק תציע גרף מטרה מתוקן.

בכיריה צוטטו אז כאומרים שבמטרה לשחזר צליל באופן המדויק ביותר ולשמור על סיגנל מאוזן למרות אתגרים אקוסטיים שמציב החדר. 

בעוד שעל פני השטח נראה כי שדיראק דומה למתחרותיה, אולם בפועל היא פועלת בגישה שונה לאופטימיזציה של החדר.

עיקרון פעולה:

התוכנה מטפלת בשני היבטים עיקריים: impulse response ו- frequency response, וכוללת 2 מרכיבים בתוכה:

1. Dirac Live Calibration Tool (DLCT): רכיב הכיול שימדוד וינתח את השמע בחדר, שעשוי להגרם כתוצאה מביצועי הרמקול ותנאי החדר

2. Dirac Audio Processor (DAP): מעבד האודיו שמסוגל להציע תיקונים לסאונד

גם תוכנות RC אחרות יודעות למדוד את התגובה של החלל לתדרים, ולשנות את הגרף כך שיתאים לעקומת היעד בצורה הטובה ביותר, על ידי הגברה או הנמכת תדר מסוים. גישה זו יכולה להצליח באופן עקבי רק אם כל תדרי הקול יגיעו למאזין באותו הזמן. אבל בפועל זה לא המצב. חלק מהתדרים מגיעים למאזין כאוסף של השתקפויות אקוסטיות ממשטחים הסמוכים לרמקול, והשתקפויות אלה עלולות לבטל או להוסיף לצליל שיוצא באופן ישיר מהרמקול. ביטולים ותוספות אלו עלולים לפגוע בשלמות האות.

שינוי של כמה אלפיות שניה בתיזמון הגעת צליל בתדר מסוים מרמקול למאזין, עשוי להשפיע באופן משמעותי התוצאה, וזה בדיוק אחד היתרונות של דיראק, ביחס לפתרונות האחרים.

ברור שהמדובר בתהליך מורכב המערב נוסחאות מתמטיות מתקדמות, ולכן הצורך בשילוב מחשב חיצוני היה מתבקש. עד לשנים האחרונות, שילוב דיראק במערכת סטריאו דרש הטמעת מחשב בשרשרת האספקה של הסט אפ שלכם, אולם לא עוד. כיום מספיק שהמגבר שלכם יספק לכם רשיון לשימוש בה. ארקאם הצטרפה לרשימה מתארכת ושל יצרניות מגברים, שמשלבות בתוכם תמיכה בדיראק. בשנת 2016 הוטמעה דיראק לייב ברסיברים הרב ערוציים שלהם AVR850 ו- AVR550, ובמגבר המשולב SR250. כיום בנוסף לארקאם, דיראק משולבת גם בציוד מתוצרת ברייסטון,  JBL ו- NAD, ב- Mini DSP, אמוטיבה, וגם בפרוססור רב ערוצי של Storm audio.

ברגע שיש לכם רשיון מובנה במוצר תזדקקו למיקרופון ומחשב להפעלת התוכנה. זה תהליך פשוט אבל סיזיפי במקצת, מכיוון שנלקחות בו מדידות במספר מקומות סביב עמדת ההאזנה הראשית. אם תרצו לשבת ביותר ממקום אחד, דיראק תדגום בכל מקומות אלו ותנסה למצוא את האיזון הטוב ביותר שהיא תוכל. לאחר שהעיבוד בוצע, יוצג לכם גרף תגובת התדרים של המערכת שלכם בחלל ההאזנה הנתון.

מבואסים מהגרף? מסתבר שגם בחדרים המטופלים אקוסטית היטב, הגרף יציג קפיצות. זה כמובן עשוי להיות מפתה לנסות ולתקן באמצעות התוכנה כל קפיצה או עמק בגרף, אולם לא בטוח שזה אפשרי, בשל מגבלות הרמקול, התוכנה, המערכת או החלל שלכם.

לדוגמא, יתכן שתגלו ששינוים בתדרי הבאסים נגרמו כתוצאה מגודל החדר שלכם וקרבת הרמקולים לקיר. במקרים אלו עדיף לנסות ולהזיז את הרמקול, במקום לנסות ולתקן את הגרף באמצעות התוכנה.

חשוב לי לתאם ציפיות עם דיראק כבר עתה. היא אמנם מאד קלה לשימוש ולכן אינני רואה סיבה להימנע משימוש בה, אולם חשוב לזכור: מערכת כמו דיראק, או אפילו מתחרותיה, לא מסוגלות לגרום למערכת גרועה בחלל בעייתי להישמע נהדר. אם אתם סובלים מבעית אקוסטיקה או מיקום גרוע של רמקולים, כדאי שתנסו לטפל בבעיה ללא קשר לשימוש בתוכנת RC. עם זאת, לאחר שטיפלתם בבעיה, תוכנת RC עשויה לשפר משמעותית את התוצאה הסופית.

אמרנו מיקרופון? אז ארקאם מספקים החבילה השלמה, כולל המיקרופון שנתמך על ידי דיראק, וכבל בחיבור Mini USB ארוך במיוחד. חצובה אינה כלולה באריזת המגבר ולכן במידה ואין לכם אחת בנמצא, תדרשו לאלתר ייצובו של המיקרופון.

מתחילים?

השימוש בתוכנה פשוט ומהיר. מורידים, מתקינים, מפעילים ומחברים את המיקרופון לתוכנה. מספיק שהמגבר המורשה לשימוש בדיראק מחובר לרשת הביתית עם המחשב, ומתקבלת מיידית הרשאה לשימוש בתוכנה.

זיהוי המגברזיהוי המגבר

בוחרים את האופן בו מחובר המיקרופון: ישירות למחשב, או למגבר.

בוחרים את האופן בו מחובר המיקרופון: ישירות למחשב, או למגבר.

קובעים את עוצמת הרמקולים. בשלב זה תגלו עד כמה המיקרופון רגיש. התוכנה תקלוט באמצעות המיקרופון, ותציג לכם על הצג בזמן אמת, כל נשימה שלכם, או רעש רקע. כיוון עוצמה גבוהה מידי של הרמקולים יביא להתראת clipping.

קובעים את עוצמת הרמקולים

בשלב הבא תיקבעו את מספר נקודות ההאזנה. אני בחרתי בנקודה אחת, מה שהוביל להצעת מדידה בעד 12 נקודות סביב נקודת ההאזנה הבודדת.

קביעת מספר נקודות ההאזנה

לאחר מספר חזרות, כל פעם בנקודה אחרת, תקבלו גרף שמטמיע את הפילטרים המתקנים שדיראק מצאה לנכון להטמיע בו. לטענת דיראק "הפילטר כולל תיקונים בסיסיים שמיועדים להביא לצליל מאוזן ככל האפשר". בורוד תופיע התוצאה טרם התיקון, ובצהוב גרף המטרה. התוכנה מאפשרת לכם לעדכן את גרף המטרה על ידי הזזת העיגולים על הגרף הצהוב. דיראק מכנה את זה באופן הבא: you can adjust these settings to color the sound to your preference.

you can adjust these settings to color the sound to your preference

לאחר שסיימתם לטפל בגרף, תוכלו להעלות את התוצאה לאחד מבין 4 זכרונות במגבר. בלחיצה פשוטה בשלט תוכלו לעבור בין ניגון ללא מערכת כיול, לבין ניגון עימה. 

החוויה של מעבר מיידי בין שמע עם דיראק ובלעדיו הזכירה לי את המתקן "המשכנע" שהוצב בילדותי בעיר הנוער בגני התערוכה. באותה העת חגירת חגורות בטיחות לא היתה חובה. המתקן נועד להמחיש את ערכה המוסף של החגורה ולשכנע אנשים לחגור חגורת בטיחות למרות שחגירתה היתה רשות בלבד.

מדוע "משכנע"? כי כשעוברים בין שמע הכולל דיראק לזה שאינו כולל אותו, משתכנעים. מאד משתכנעים. האפקט כל כך דרמטי, שיהיו מי שישאלו את עצמם "מדוע לא הוספתי מערכת RC עד כה?" 

האם התוצאה מושלמת? בציוד ובחלל שלי, התוצאה השתפרה עד מאד, אולם עדיין חשתי שניתן לשפר את תדרי המיד, שנשמעו לעיתים מעט חריפים מדי. 

סאונד

מכיוון שיש לכם עסק עם סקרן בלתי נלאה, החלטתי לקחת את מערכת הכיול צעד אחד נוסף, לחבר לה זוג רמקולים ריצפתיים אחר, להריץ את דיראק מחדש, להשוות את תוצאות גרף המדידה ולהקשיב לתוצאה.

תוצאות גרף המדידה 

תוצאות מדידה של רמקולים רצפתיים Paradigm Studio 100 v5

תוצאות מדידה של רמקולים רצפתיים JBL 3600 HDI

תוצאות מדידה של רמקולים רצפתיים JBL 3600 HDI

ממבט ראשון הגרף הראשוני וגרף המטרה היו דומים, עם ניואנסים. התדהמה האמיתית שלי היתה שהסאונד של 2 הרמקולים הללו היה דומה מאד לאחר שהטמעתי את הפילטר של דיראק. בנוסף, לא הצלחתי להבדיל בסאונד, בעת מעבר בין הפילטרים שדיראק קבעה לכל רמקול בנפרד. כאילו הפילטר שקבעה דיראק, זהה בין הרמקולים.

עם זאת, אני חש בנוח לומר שהמגבר ידע להציג את הסאונד באופן רב גוני. הזרמתי לו מגוון כותרים מספריית ה- Hi-Res שלי, באמצעות דיסק און קי לחיבור ה- USB וגם דרך כרומקאסט.

התחלתי בקבצי MQA של האלבום החמישי של הדייר סטרייטס, Brothers in Arms. לא לשווא הוא זכה להיות במקום הראשון של מצעד האלבומים באנגליה. מספר הלהיטים שהניב, ואיכות ההקלטה הנדירה (full digital recording – DDD), הפכו אותו מיד לאלבום רפרנס. Money for nothing היה חוויה. החוויה האקוסטית של הגיטרות היתה נפלאה, אם כי חשתי לעיתים שדיראק הבליטה באופן בולט מידי את הווקאל.

עברתי ל- Au Fur Et A Mesure של Liane Foly. התקליטור הזה של ליאן פולי הכיר לי את הקול המדהים שלה. מאז צאתו של התקליטור הזה, נחשפתי למוסיקה נוספת שלה. קולה החזק והעשיר והעיבוד האיכותי החמיאו למגבר. הבאסים שכל כך אופייניים לשיר, היו מדויקים במיוחד.

בגיזרה הקלאסית ניגנתי את Les Contes D'Hoffmann Act II Chanson - Monte Carlo Philharmonic Orchestra

המדובר בקטע אופרה שמיימי במיוחד, ולכן קל לעיכול גם בקרב אלו שאינם מחסידי הסצינה.. Olga Peretyatko מגיעה לטונים גבוהים במיוחד, מה שמהווה אתגר לכל מגבר ורמקול. להבנתי כאן באה במיוחד לידי ביטוי דיראק, מכיוון שהצליחה להגיש את השיר באופן מאוזן הרבה יותר ביחס לתוצאה ללא מערכת הכיול.

לבסוף קינחתי באחד מיוצרי הלהיטים החזקים של השנים האחרונות Love Is Gone - David Guetta, Joachim Garraud & Chris Willis 

דיויד גואטה מהאלבום POP LIFE שיצא לאור בשנת 2007. הפעם הראשונה שמעתי אותו היתה בנהיגה חזרה מטיול, כשכל בני המשפחה מנסים להרדם. מכיוון שקשה להקשיב לו בווליום נמוך, אתם בודאי מנחשים מה היתה התוצאה באותה הנסיעה. על כל פנים, המגבר הגיש את הקטע בדיוק כפי שנדרש. הבאסים במקום, ללא הידהוד מיותר, הווקאל במידה המתאימה והתוצאה הכוללת סוחפת בדיוק כפי שמצופה מלהיט שנצפה יותר מ- 112 מיליון פעמים ב- 14 השנים האחרונות.

סיכום

התוצאה המפתיעה של השפעת תוכנת RC הביאה גם בפורום זה רבים לדסקס את ההשלכות שלה והערך המוסף שהיא מביאה, בהשוואה להחלפת רכיבים אחרים במערכת. מכיוון שמדובר כאן בשינוי תפיסתי, לפיו העיבוד שמסוגלת תוכנה לבצע עשוי להקפיץ את התוצאה הכוללת, יהיו כמובן כאלו שיביעו התנגדות לשינוי, אולם אחרים עשוים לאמץ אותו. 

ארקאם בחרו להנגיש טכנולוגיה של RC באמצעות הטמעת תוכנת המדף דיראק במוצריה, וכך לייתר את הויכוח אם שווה להשקיע ב- RC בנפרד. השילוב אמור להיות מנצח: מגבר מיצרן אנגלי ותיק ומוערך, עם מערכת RC שעשויה להקפיץ אותו מעל מתחרים שלא הטמיעו עד כה טכנולוגיה דומה. בפועל התוצאה היתה מפתיעה בעיקר מכיוון שהמגבר מאפשר לנו לעבור בלחיצת כפתור בשלט בין הפילטר שהתאימה דיראק, לבין מצב הבסיס.

האם הערך המוסף של ה- RC היה מורגש? ללא ספק. הוא שינה לחלוטין את האופי של שני זוגות הרמקולים שחיברתי למגבר והגיש את הסאונד באופן מאוזן יותר. חשוב לי להדגיש שלמרות שהתוצאה היתה מאוזנת יותר, עדיין חשתי שהיא לא אופטימלית ושנדרשת השקעת זמן נוסף לצורך בחינת השינוים הנוספים בגרף המטרה על התוצאה הכוללת, על מנת להגיע לסאונד אליו אני שואף להגיע. את הגמישות הזו מספקת דיראק. בשונה מתוכנות RC אחרות, שכוללות אינסוף מסכים, היא מגישה את הכלים לביצוע שינוים באופן פשוט ונוח. 

לסיכום, תחום ההגברה עובר שינוי משמעותי בהיבט התוכנתי, שלא כדאי להתעלם ממנו. במידה ואתם בוחרים לרכוש מגבר אינטגרייטד, שווה שתוסיפו את ה- SA-30 לרשימת השמיעה. הוא עשוי להפתיע אתכם לטובה.

יבואן: AV Top line

מחיר: 12,500 ש"ח

אחריות: 5 שנים


מעבר לתגובות בפורום