SVS 3000 Micro – סאב וופר במבחן

תמיר עיואן
15-06-2021 19:21

SVS החליטו לנקוט בגישה חדשנית ולפתח סאב וופר מיניאטורי, שעדיין שומר על ביצועים של ילד גדול. האם עמדו ביעד?

אחד הטרנדים הפופולריים ביותר, במגוון תחומים, הוא הנסיון להקטין מימדיו של מוצר שאנו אוהבים. בשנות ה-90 היו אלה הטלפונים הסלולריים, שהחלו כמזוודה שנושאים לכל מקום, והפכו לאביזר לביש וקטן. מסכי הטלוויזיה, שבעבר נדרשו לשידה עמוקה, הפכו לדקיקים כל כך, שאינם תופסים מקום על הקיר.

אך תחום אחד היה עד כה טאבו: ככל שתיבת הסאב וופר גדולה יותר, כך הבאסים עמוקים יותר. הדבר הגיע לכדי כך שחלקנו מנסה להסליק את התיבה ענקית המימדים מאחורי מסך המקרן, בפינת החדר, או אפילו בתוך הקיר. ובנימה אישית, מי מאיתנו לא מדד מהו הגודל המקסימלי של סאב וופר שהחלל שלו יוכל להכיל מבלי שזה יראה כאילו הציב ממ"ד קטן באמצע הסלון. 

מדוע מורכב כל כך לבנות סאב ממוזער? דוגמא לנסיון לבנות סאב ממוזער הוא הסאב Tannoy TS2.8 שסקרתי לאחרונה שמטמיע את שיטת ה- ABR ומציב 2 אלמנטים זה מול זה. האחד אקטיבי מסוג C-CAM והאחר – פאסיבי (Passive Radiator). באופן זה, במקום שהסאב ישפיע רק בכיוון אחד של האלמנט האקטיבי, הוא גורם גם לתזוזתו של האלמנט הפאסיבי ובכך מעצים את האפקט.

מכיוון שסאב ממוזער עשוי לפתוח צוהר לפלח שוק שעד כה היסס לרכוש סאב, החליטו SVS לנקוט בגישה חדשנית ולפתח סאב וופר מיניאטורי, שעדיין שומר על ביצועים של ילד גדול.

SVS

מדובר ביצרן אמריקאי מאד לא שגרתי, ולכן כדאי שנרחיב עליו במקצת. SVS פרצו לעולם האודיו בשנת 1998 עם סאב וופרים ורמקולים, לצד מסר חדשני לאותה העת: רמקולים וסאב וופרים צריכים להימכר במחירים נמוכים יותר. מצלצל לכם מוכר? מכיוון שהישראלים אוהבים מאד הגישה הזו, ראו ערך רמי לוי וגולן טלקום, לא פלא שרבים מאיתנו רכשו את מוצריהם. חושבים שמדובר בצירוף מיקרים שאנו מתחברים לגישה זו? בקרו באתר SVS, ותמצאו לפחות שני שמות ישראליים בתפקידי מפתח, לרבות המנכ"ל.

בניגוד ליצרנים אחרים, SVS נוקטת בגישה ישירה ללקוחותיה. בין השאר היא מעודדת את הלקוחות ברחבי העולם לרכוש ישירות אונליין את מוצריה, ולצד כל מוצר מתנוסס מחירו לצרכן. היא גם מקיימת קשר בלתי אמצעי עם לקוחותיה כדי לקבל משוב מהם, מדוורת על ימי מכירה מרוכזים, מחלקת מתנות כגון חולצות ממותגות ולקוחותיה נהנים ממדיניות החזרה, החלפה ושדרוג נדיבים במיוחד. כן, כן, שידרוג! בתוך שנה מהרכישה, תוכלו לשדרג את המוצר שרכשתם, ליקר יותר, תוך זיכוי מלא על המוצר הקיים. במקום להרחיב אחריות,SVS  מספקת 5 שנות אחריות מלאה. אמריקה! חלקנו זוכרים שטרם הפיכתה של פיוצ'ר לנציגה הרשמית של SVS  בישראל, רבים יבאו מוצריה באופן עצמאי וספרו את הימים עד להגעתם לישראל. לראיה, שרשור ה"מתחדשים ב- SVS" הפך לאחד הארוכים והנצפים בפורום שכן.

Micro 3000

השם 3000 מיקרו לא היה במקרה. לחברה כבר יש 2 דגמים בשם 3000, מה שכמובן מעודד ציפיות בקרב רבים, שאולי ניתן להגיע לביצועים של סאב גדול, באמצעות מימדים צנועים יותר. על הנייר, הנתונים נראים כך: בעוד אחיו הגדולים כוללים דרייבר בודד בגודל של 13 אינטש, ומסוגלים לרדת למינימום של 16-18Hz, המיקרו כולל זוג דרייברים בקוטר 8 אינטש ויורד עד 23Hz בלבד. במידה ושאלתם, אז הסאב הזה מיוצר בסין, במיוחד ל-SVS, או כפי שכתוב על התווית "Made in China Exclusively for SVS".

Micro 3000

האם האח הקטן יעמוד בציפיות למרות ההבדלים? הישארו עימנו...

מימדים

הגענו ללב העניין. 28x30x27 ס"מ זה כל הסיפור. אלו כמובן מימדים מיניאטורים בהשוואה לאחיו הגדולים בסדרה. לצורך ההשוואה נציין שמימדי ה-SB 3000 הם 40x40x45, וה-3000 PB הוא 56x46x66. מדובר בהבדלים משמעותיים למי שמתלבט אם בכלל להכניס סאב וופר לסלון.

עיצוב

הסאב התקבל בגימור שחור מבריק (פיאנו) מעוגל בפינותיו. במידה ושאלתם, אז סימני טביעות האצבעות ניכרים עליו היטב. הגרילים של 2 הדרייברים ממתכת צבועה בשחור, אינם ניתנים לפירוק ומהווים חלק אינטגרלי מהמראה.

svs

תכונות עיקריות:

מדובר בסאב וופר הראשון של SVS שכולל 2 דרייברים אקטיביים, בקוטר 8 אינטש כל אחד, המחוברים במקביל, מוצבים זה מול זה בתיבה אטומה ושכל אחד מהם יורה לכיוון מנוגד לחברו. זו גישה חדישה, מכיוון שהיא שונה לחלוטין מסאב וופר אחר שסקרתי לאחרונה, Tannoy TS2.8 שכולל דרייבר אקטיבי אחד הממוקם מול דרייבר פאסיבי. היצרן מציין שההצבה של 2 דרייברים זה מול זה מאפשרת ניטרול ההשפעה ההדדית, ומיקסום נפח התיבה הקטנה.

svs

ההגברה של המיקרו 3000 כוללת מגבר קלאס D המספק 800 וואט RMS, ו- 2,500 וואט ב- peak power, אשר מגביר כל אחד משני הדרייברים במקביל. הסאב צורך 0.5 וואט במצב המתנה.

השליטה והכוונון של הסאב מתבצעים באמצעות פאנל השליטה בגב הסאב. השם ש- SVS בחרו לתת לו הוא Intelligent Control Interface (ICI). ראוי לציין זאת מכיוון שהחיווי כולל נוסף על מתגי עוצמה, גם Low Pass Filter לצורך קביעת הקרוס אובר מול הרמקולים הקידמיים, במידה וחיברתם את הסאב למגבר דו ערוצי שאינו מאפשר קביעת הקרוס אובר בעצמו. בנוסף נמצא ה- Phase Control לתיזמון מול רמקולים וסאבים נוספים, חיבור USB לעדכוני תוכנה ולחיבור מתאם אלחוטי לרסיבר, במקום כבל ה- RCA.

חיבור באמצעות מתאם אלחוטי

חיבור באמצעות מתאם אלחוטי

באריזה

סאב וופר וכבל חשמל. את הסאב חיברתי לרסיבר באמצעות כבל RCA באורך 3 מטרים של חברת SoundPath.

הסט אפ

חיברתי את הסאב למערכת הקולנוע הביתית, שבעת הסקירה כללה רסיבר MRX 1140, אליו מחוברים 11 רמקולים נוספים:

- 2 קידמיים – Paradigm Studio 100 v5

- סנטר – Paradigm CC590 

- 2 סראונד – Jamo studio sound

- 2 סראונד אחוריים – Paradigm Studio 590 v4

- 4 אטמוס תוך תיקרתיים – Klipsch CDT-5650-C II

אזכיר שהחלל שלי הוא חדר ייעודי לא מטופל אקוסטית, בגודל של כ- 4 על 6 מטרים, וגובה תקרה 2.2 מטרים.

פנל שליטה

אתה בוודאי שואלים את עצמכם, במידה ואת הפנל מכנים ב- SVS בשם "Intelligent Control Interface (ICI)" הוא כנראה צריך להיות מיוחד. והוא אכן כזה. שורת אורות אחת תתעדכן בשביל 4 מצבי תצוגה, בהתאם ללחצן הרלוונטי:

- לחצן העוצמה יאפשר לכם לקבוע עוצמת הסאב.

- לחצן LOW PASS אמור להבטיח מעבר תדרים חלק בין תדר החיתוך של הסאב, לבין הרמקולים הקידמיים, במידה ולא חיברתם את הסאב וופר לרסיבר שמסוגל לקבוע זאת.

- לחצן ה-PHASE מאפשר לכם לקבוע את הפאזה, לדוגמא אם הצבתם את הסאב בגב החלל. 

- לחצן Auto/On עובר בין 2 מצבים: 

   - On: שמשאיר אותו דלוק קבוע

   - Auto: שיעביר הסאב למצב המתנה לאחר 10 דקות בהן לא קיבל סיגנל מהרסיבר.

פנל שליטה

שקע Trigger יפעיל ויכבה את הסאב וופר באופן אוטומטי עם קבלת אות מתאים מהרסיבר. הסאב והרסיבר יחוברו ביניהם באמצעות כבל מונו מסוג TS 1/8.

הדרך השגרתית ביותר שבה נחבר את הסאב, היא בכבל RCA בודד לכניסת ה- LFE.

svs

אולם SVS מאפשרת לנו גם חיבור אחר: תוכלו לחבר את הסאב בחיבורי Line level inputs שלו, לקבלת סיגנל סטריאו.

svs

במידה והרסיבר שלכם תומך רק בחיבור סאב וופר אחד, תוכלו לשרשר מספר סאב וופרים, האחד לשני, באמצעות חיבורי ה- Input ו- Output.

svsאפליקציה

האפליקציה של SVS מהווה ללא ספק יתרון אדיר. היכולת של משתמש לבצע שינוים, התאמות וכיוונים, בנוחות ותוך שליטה מלאה ראויה לציון. כיאה לחברה שמוכרת את מוצריה גם אונליין, האפליקציה כוללת בתוכה גם מדריך מקוון, שלב אחרי שלב, להיכרות עימה. בנוסף, היא כוללת חיבור ישיר לתמיכה ב- SVS, במידת הצורך. 

הסבר מקוון וקישור לתמיכה

הסבר מקוון וקישור לתמיכה

התקשורת בין הסאב וופר לאפליקציה בסלולרי מתבצעת באמצעות בלוטות'. 

הצימוד לסאב היה מיידי. הוא זוהה כ- 3000. ללא התוספת "מיקרו". 

svs

המימשק אינטואיטיבי ונוח לשימוש. מהתפריט הראשי שמימין למעלה ניתן לנווט ישירות לכל מקום באפליקציה:

תפריט האקולייזר

תפריט האקולייזר, מאפשר לכם לשנות בקלות את הגרף:

- Frequency: התדר בו אתם רוצים להתמקד

- Boost: גובה העקומה שתרצו ליצור

- Q factor: רוחב העקומה ותלילותה – רחבה או צרה

בתמונות הבאות מומחשת צורת הגרף ומיקומו, כתלות בשינוי 3 המשתנים מתחתיו.

אקולייזר

באמצעותה תוכלו לעדכן משתנים באקולייזר על מנת למזג את הסאב נכון יותר עם יתרת הרמקולים בחלל שלכם. 

האפליקציה מאפשרת לכם לקבוע 4 מצבים לנוחותכם. לדוגמא, תוכלו לתכנת "מצב לילה" עם פחות באסים, או "מצב קולנוע ביתי" שימתח את יכולותיו של הסאב. אוהבים מוסיקה דו ערוצית ויש לכם רמקולים מדפיים? תוכלו לקבוע מצב Two channel music השתמש באפליקציית SVS על מנת לשלב באסים במערכת 2.1 באופן טבעי. תוכלו לשנות שמות 4 המצבים לנוחותכם.

svs

כיול

SVS לא מספקת עם מוצריה מערכת כיול ייעודית עם מיקרופון, אולם מדריכה באתר שלה כיצד לכייל באמצעות הרסיבר, או באמצעות תוכנות צד ג' כגון REW. זאת במטרה לקבל גרף המציג את ביצועי הסאב וופר. במידה ויש לכם סאב אחד, הכיול הופך פחות מורכב, מכיוון שההתמודדות מתבצעת עם סאב אחד, ואינכם נדרשים לקחת בחשבון את ההשפעה ההדדית שלהם האחד על השני. 

הרעיון המרכזי בכיול: קבלו גרף לאחר הכיול, ותנסו להקטין ככל שניתן, את הגבעות והגאיות שעל הגרף, כך שתקבלו פס ישר ככל שניתן לאורך סקאלת התדרים, כל זאת באמצעות שינוים באקולייזר. במידה ואינכם נעזרים כלל בתוכנת כיול כלשהי, עם מיקרופון, משחק עם האקולייזר באפליקציה יקשה עליכם לקבל תוצאה משביעת רצון. עדיף לבצע זאת באמצעות היזון חוזר עם מיקרופון ותוכנה שמודדת את הסאב.

ביצועים

בשורה התחתונה, ללא קשר לסוג התוכן שניגנתי, SVS 3000 Micro הוכיח לאורך כל הדרך שהוא מסוגל לספק את הנוכחות של סאב וופר גדול, גם ללא תיבה גדולה. 

התחלתי עם הקטע בו ניאו חומק מכדורים על גג בניין, בסרט המטריקס, החלק הראשון. זהו גם אחד הקטעים החזקים בסרט, שהותירו אותי המום כשצפיתי בו לראשונה. החדשנות אותה הטמיעו האחים אברהם, שכללה זויות צילום פנורמיות ואפקטים חזותיים חדשניים, השפיעו על סרטים רבים אחריהם. ולעניינינו, כל כדור שנורה, הורגש בדיוק כפי שצריך – הסאב גרם לכך שהוא הורגש כאילו נורה לבטן של הצופה.

עברתי לסצינה בה אליטה משחקת כדור עם חבריה החדשים ברחבת רחוב צדדי, בסרט Alita. למרות שלאורך כל הסרט הזה לסאב וופר יש חלק, לקטע הזה יש גם משמעות רגשית. מי מאיתנו לא צבר חוויות ממשחק כדור ברחוב ובו זמנית למד על הגבולות של יכולותיו? בכל משחק תמיד היה השחקן הטוב ולעומתו זה שמוכן להקריב הכל, כולל את החוקים, על מנת לנצח. הקטעים בהם הכדור נורה מההתקן בקיר, אליטה מוכשלת ונופלת על הרצפה, ולבסוף מטיחה את היריב על האספלט ותוקעת את הכדור בקיר – כולם היו עוצמתיים בשילוב הסאב וופר. 

קינחתי בסצינת הקרב בין קינג קונג לדינוזאורים בסרט קינג קונג משנת 2005. המדובר לדעתי באחת מסצינות הקולנוע המותחות, המפתיעות והמרגשות. Naomi Watts משחקת לאורך כל הסצינה את המבוהלת התורנית, וקונג את האדיר ששומר על בת זוגו. כל נגיסה או נהמה של הטי רקס, גרמה לי לחייך ולהיות עירני כאחד. כשקונג מביא זוגיה לראשו של הדינוזאור, הסאב העביר את המסר באופן חד וברור וכנ"ל כשלהפתעת הצופים, הצטרף לחגיגה גם הטי רקס השלישי. לא לחינם הקטע הזה נצפה מעל 195 מיליון פעמים ביו טיוב.

סיימתי עם ההופעה החיה של Blue man group משנת 2009. במידה ואלא יצא לכם לצפות בה, צפויה לכם חוויה מרעננת. לאורך כל ההופעה משולבים קטעי תיפוף, והומור עם פעילות ושיתוף של הקהל. הסאב תרם את חלקו בקטעי התיפוף לאורך ההופעה, והביא לידי כך שיכולתי לחוש כאילו אני בהופעה.  

לסיכום

ביצועיו של ה- 3000 Micro גרמו לי להשתכנע שלא חייבים להכניס תיבה עצומה לחלל הקולנוע הביתי על מנת לחוות את הבאסים שמספק סאב וופר. אלו מאיתנו שהמתינו עם רכישה של סאב רק מכיוון ש"אין להם מקום" או ש"לא בא להם להכניס מכונת כביסה לסלון" יכולים לחשב מסלול מחדש. המיקרו 3000 עונה על הדרישות: צמד הדרייברים מוסיף את טווח התדרים הנדרש מסאב, ומשפר באופן ניכר את ההנאה מצפיה בסרט או בהופעה חיה. השילוב של מימדיו הקטנים עם מראהו הנאה, לא מאיים בנוכחותו בחלל ציבורי כגון סלון, וזה פלוס משמעותי. 

svs

לבסוף, חשוב לי שנתאם ציפיות: כשאני משתף שהסאב הזה מספק את כל הבאסים אליהם נדרשים כדי לחוש את החוויה במערכת קולנוע, אינני לוקח בחשבון את אלו מאיתנו שמבקשים לרדת לתדרים של 5 הרץ שיזיזו את הרהיטים וירעידו החלונות. אלו כמובן יידרשו לסאב גדול וחזק מאד. יתרת האנשים עשוים להבנתי למצוא את הסאב הזה עונה על ציפיותיהם, במידה ויציבו סאב בודד או זוג, בסלון בגודל בינוני, או בחלל אחר בגודל דומה. החבילה של מימדים קטנים, עיצוב נאה, צמד דרייברים המספק עוצמה משמעותית, יצרן שמומחיותו היא סאב וופרים, ומחיר משתלם, הופכים את המיקרו 3000 למועמד שכדאי לקחת בחשבון.

תודה לפיוצ'ר על השאלת הסאב וופר.

מחיר: 3,590 ₪

קיים בשחור או לבן מבריק.

יבואן: פיוצ'ר אודיו

מעבר לתגובות בפורום