אפל וסמסונג חוסכות במטענים? - חשבו מסלול מחדש!

תמיר עיואן
22-03-2021 22:10

השלטונות בברזיל קנסו את אפל בשני מיליון דולר על אי הכללת מטענים באריזת אייפון 12

המועצה לצרכנות בסאו פאולו שבברזיל קנסה את חברת אפל בשני מיליון דולר בגין אי הכללת מטענים באריזות האייפון 12, בשל מה שהוכרז כעסקה של "פרסום מטעה, מכירת מכשיר ללא מטען ותנאים לא הוגנים." זוהי לא הפעם הראשונה בה המועצה לצרכנות בברזיל בוחנת את הודעתה של אפל. באוקטובר האחרון, המועצה לצרכנות בברזיל הביעה תמיהה בנוגע להודעתה של אפל על כך שה-iPhone 12 לא יגיע עם מטענים או אוזניות באריזה, לשם שמירה על הסביבה. בנובמבר הודיע הרגולטור בברזיל שלמהלך הזה לא יהיו השלכות סביבתיות משמעותיות.

ועכשיו, מכיוון שאפל לא הגיבה על הודעתו, לא ענתה לשאלות האם ומתי תוזיל את מחיר המוצר, בעקבות הסרת המטען והאוזניות וגם לא על השאלה האם הפחיתה את מספר המטענים שהיא מייצרת, החליטה המועצה לקנוס את אפל.

מלבד החסרת המטען באריזת אייפון 12, המועצה לצרכנות בברזיל מצביעה על בעיות נוספות בהתנהלות אפל:

- פרסום מטעה: צרכני אייפון 11 פרו דיווחו כי אפל לא תיקנה את הטלפונים שלהם לאחר שנתקלו בבעיות כשחשפו את הטלפון למים, למרות שהיה אמור להיות עמיד למים.

- בעיות בעדכון IOS: חלק מהמשתמשים דיווחו על "בעיות בכמה פונקציות" במכשירי האייפון שלהם לאחר שעדכנו את מערכת ההפעלה, בהיעדר סיוע מצד אפל.

- תנאים לא הוגנים: אפל פוטרת את עצמה מכל אחריות כנגד פגמים נסתרים או לא נראים לעין.

הקנס לא עשוי להדאיג במיוחד את אפל, שמרוויחה מדי שנה סכומי עתק, אולם עלול להוביל לתגובת שרשרת של ארגוני צרכנות במדינות נוספות. בנוסף, במידה והמוצר ימשיך להימכר בברזיל ללא מטען, עשויים להינקט נגדה צעדים נוספים.

השאלה שרובינו שואלים את עצמנו לאחר קריאת הידיעה עשויה להיות: מכל המדינות המפותחות, דווקא ברזיל החליטה לנקוט בצעדים נגד אפל?

על כך עונה מנהל המועצה לצרכנות של ברזיל: "אפל צריכה להבין שבברזיל יש חוקים ומוסדות מוצקים להגנת הצרכן. צריך לכבד את החוקים והמוסדות הללו."

אייפון 12

כזכור, באוקטובר האחרון הודיעה אפל שה-iPhone 12 לא יכלול מטען או אוזניות באריזה, לשם שמירה על הסביבה. 

סמנכ"לית אפל, ליסה ג'קסון, אמרה אז שיש כבר יותר משני מיליארד מטעני אייפון בעולם, ולכן המשך הכללתם באריזת האייפון הוא מהלך בזבזני. עוד נמסר מאפל שיותר ויותר לקוחות עוברים לשיטות טעינה אלחוטיות.

במקום זאת, היא הוסיפה רק כבל USB-C, באומרה שגודל אריזת הטלפון הסלולרי תוכל לקטון, וכך גם יקטן הזיהום הסביבתי. למרות שאלות שהופנו אליה על ידי עיתונאים, אפל לא ענתה האם תוזיל את מחיר האייפון 12 בעקבות זאת. 

סמסונג לא איחרה, ובאירוע ההשקה הגלובלי שלה ב- 14.1.2021, לאחר שעה בה הוכרזו כל המכשירים, ונשלחו ההודעות לעיתונות, הודיעה שגם מכשירי הטלפון מסוג S21 לסוגיו, לא יכללו מטען ואוזניות. גם סמסונג טענה, כמו אפל, שבכך היא מקדמת מיחזור משום שהיא גורמת לאנשים לעשות שימוש חוזר באביזרים הישנים שלהם.

אז מי הן המדינות הנוספות שילכו בעקבות ברזיל?

מעבר לתגובות בפורום