מוצרי השיכוך של Franc Audio

גיא אזרואל
06-01-2021 16:23

לסקירה שלפנינו הגיעה אליי כמות לא מבוטלת של אביזרים הכוללים מספר דגמים של משככים ומדף למכשיר אלקטרוניקה. כמו כן אתן לכם רקע על תחום השיכוך בעולם האודיו. תאמינו לי, זה ישכך לכם כל כאב!

לאחרונה הצטרף אלינו בשקט בשקט יבואן חדש. יוהן דרעי "ליאון אודיו". אגב, את הליאון עצמו יצא לי לפגוש, לא אקלקל ופשוט אומר שזה מומלץ בהחלט!

אז ככה כמעט אבל רק כמעט בלי שנרגיש רוקם לו בדרכו שלו יוהן שלנו ארסנל של מוצרים מאוד מעניינים המורכב חלקו מחברות בוטיק וחלקו מחברות "מוכרות יותר" כמו אקוסטיק ארטס הגרמנית.

יש משהו בחברות הבוטיק האירופיות הללו שבשנים האחרונות לא מעט מהן מולידות מוצרים אקזוטיים למדי ויש בהן את הקסם הייחודי הזה של חברה עם משהו אישי שאתה מרגיש מייד וזה בין היתר בגלל שהמגע עם הבעלים, שלרוב הוא גם המתכנן, הוא מגע ישיר. חווית ה-"אני מאמין" היא ישירה וללא כל המיתוג המפוצץ ומדרגות תקשורת שונות בתוך החברה עצמה. קל מאוד "ליפול" בקסמן של החברות המיוחדות הללו. 

מוצרי שיכוך של Franc Audio

הכירו את יוהן

לאחרונה ביקרתי את יוהן מתוך סקרנות ורצון להכיר. הביקור שלי בסוף יום עבודה מפרך הפך לישיבה של כמה שעות. יוהן איש שיחה נפלא וקשוב. עושה רושם שהסבלנות והנימוס כמעט ונשפכים לו מהאוזניים וזה הפך את הביקור ליותר כמו מפגש חברי מאשר משהו מקצועי / טכני. שיחת האודיו התנהלה כדו שיח בין שני מכרים ולא כשיחת "עוסק בתחום" אל מול "כתב" או עוד "אודיופיל" מקומי. בשלב כלשהו יוהן הגביר את המוזיקה שהתנגנה ברקע וכשנשאלתי מה הייתי רוצה לשמוע, כהרגלי השבתי שאני אורח בממלכתו של המציג. שישמיע מה שהוא בוחר והבמה היא כמובן שלו. לא באתי לבחון את מרכולתו אלא באתי להתרשם ולהכיר. עד כאן לאווירה, ולפני שניגש לכתבה עצמה, אספר לכם מעט על החוויה המוזיקלית במשכנו של יוהן, היא בהחלט ראויה להתייחסות. 

בתחום ההגברה נמצאת האלקטרוניקה של Acoustic Arts הכוללים בין היתר זוג מונובלוקים רצפתיים, מקור סטרימר דאק של La Rozita, כבילה של Esprit, מעמד ושיכוך של Franc, טיפולים אקוסטיים שונים ורמקולים של Focal מדגם Sopra 3. הרושם הראשוני הוא Wow effect שלא חוויתי מזה שנים רבות אצל יבואן. האוזניים שומעות והראש לא מבין איך וכיצד. אני שקלתי לפנות ל-Focal להגיע בדחיפות ליוהן ולשמוע מה יוהן מוציא מזוג הסופרות הללו. לדעתי גם שם בצרפת הם לא נשמעים ככה.

מוצרי שיכוך של Franc Audio

המשקל והאימפקט הם היסטריים. איך לעזאזל? רמות הדינמיקה דומות יותר לציוד PA מאשר לאודיו ביתי. עם כל הכבוד להיי-אנד. בקטע הגיטרה החשמלית הקשוח, התחושה היא שמוניטור הבמה נמצא מטר ממני. זה מעבר לריסוק אבנים בכליות. זה טיפול מקיף ומדויק. העוצמה בשליטה איתנה ולא סתם עוד הפגנת כוח מופרזת. את הלסת החזיר לי רופא השיניים למקום רק לאחרונה. יצא במקרה שאת הקטע האחרון אני מכיר היטב והוא חביב עליי מאוד, של Fink. בקטע הזה לא חשתי ולא שמעתי, אלא ראיתי את גובה מפלס הרצפה של הבמה. בגלל הקטע הזה, רופא השיניים נאלץ להוסיף לי כמה ברגי טיטניום לאור המצב הקשה. בקיצור חברים יקרים, הסט אפ הנוכחי של יוהן הוא בין התצוגות הטובות ששמעתי בשנים האחרונות אצל יבואן. 

תחום השיכוך בעולם האודיו

לפני שנצלול לתוך המוצרים ולכתבה עצמה, אתן מעט רקע על תחום השיכוך בעולם האודיו ומה הרכיבים הללו מביאים לנו לתוצאה הסופית. אביזרי שיכוך ישנם רבים ומשונים. לכל חברה יש את התורה והגישה שלה ליישום, כאשר המנעד בתחום הוא רחב וניתן למצוא מכל הצורות והחומרים. החל באלומיניום תעופתי, סיבי פחמן, נירוסטה, פליז, טיטניום, גולות קרמיות, עצים מסוגים שונים ועד לפולימרים שונים כדוגמת sorbothane, יציקות מיוחדות, חומרים אלסטיים וחומרים מקשיים - זה לא נגמר. ישנם אביזרים הבנויים על "טהרת" חומר בודד וישנם המשלבים מספר חומרים ושכבות שונות בסדר מסוים לפי משקלי עומס עבודה.

מוצרי שיכוך של Franc Audio

בתחום אביזרי השיכוך, כאלו המיועדים להתקנה מתחת לרכיבי אלקטרוניקה, ישנן שתי גישות עיקריות: פסיבית ואקטיבית. הראשונה, הפסיבית כשמה כן היא. בידוד באמצעות אביזר סטטי לא תנועתי. השניה, אקטיבית באמצעות אביזר עם חופש תנועה, כאשר רכיב האלקטרוניקה למעשה "מרחף" מעל ובעל יכולת תנועה פיזית, לרוב באמצעות קפיצים או גולות כלשהן. בשנים האחרונות השימוש בגולות קרמיות הפך נפוץ מאוד בשל תכונות החומר ולאור הפתרון ההנדסי הצורני של ספירה, אשר מקנה נקודת מגע מינימלית ככל שהספירה מושלמת יותר. ישנם מספר קטן יחסית בעולם של יצרני גולות קרמיות אשר מייצרים את הגולות ברמת דיוק מיקרונית. שם המשחק כאן הוא להגיע כמה שיותר קרוב לשלמות כדורית או ספירה מושלמת. זו נקודה מאוד חשובה כאשר למשל מדובר בשימוש במייסבים כדוריים בתחום התעופה, החלל ומכניקה קיצונית. באופן טיבעי, החומר הלא טיבעי הזה "התגלגל" גם לתעשיות אחרות כמו אודיו היי-אנד בדיוק כפי שקרה עם סיבי פחמן, אלומיניום תעופתי, מוליכי מתכות יקרות ועוד אחרים רבים, אז כך קרה גם לגולות קרמיות. מה שמוביל אותי לפינתנו היומית: "הידעת?"

הידעת כי גולה קרמית בקוטר של כמה מילימטרים בודדים מסוגלת לשאת משקל של כמה מאות קילוגרמים ללא עיוות צורני כלשהו, כמעט ללא שחיקה וכל זאת תוך אדישות מוחלטת לתנאי חום קיצוני?

מעט מאוד חומרים בתעשייה הם בעלי צירוף התכונות הללו. כן, אני מעריץ גדול של גולות קרמיות. אלו שמכירים אותי יודעים עד כמה הן יקרות לליבי ולאוזניי, בקונסטלציות שונות במערכות שלי במרוצות השנים. לפני קרוב לעשור אפילו ערכתי השוואות בין גדלים וסוגים שונים של גולות קרמיות מהאיכותיות בעולם. מה אגיד ומה אומר, השאר היסטוריה, כאשר הגולות הקרמיות מלוות אותי עד היום במקומות שונים במערכת שלי. חלקן בהתקנים DIY וחלקן במוצרים של חברות מובילות בתחום.

Franc Audio

במהלך השנים שלי בתחום התנסיתי בלא מעט מוצרים מבוססי גולות קרמיות מבתי יוצר שונים בעולם האודיו היי אנד. אם זה פיניט אלמנט, גרגיטק, סטילפואינט ועוד אחרים. כולם שונים בסאונד שלהם אך ישנה תכונה אחת משותפת לשיכוך באמצעות גולות קרמיות: חידוד ושיפור הרזולוציה וקצוות הפרטים. נשמע מבטיח נכון? אז זהו שלא. הטריק כאן הוא לייצר מוצר שהשיפורים הללו לא באים על חשבון דברים אחרים כמו נפח, משקל ועומק הבמה ואפילו השם ישמור "פגיעה" בדינמיקה. לא כל מוצר כזה מתאים לכל מערכת ו/או לכל אוזן, כך שבהחלט אין כאן אקסיומה אבסולוטית. כמו כל רכיב אחר במערכת מוקפדת, נדרשת כאן בדיקה והתאמה. אני כן יכול להעיד שכאשר זה יושב טוב, זה לא יוצא. החזרה אחורה היא פשוט לא אפשרית. עד כאן פינתנו להיום.

אז מה יש לנו היום בתפריט?

את Franc Audio Accessories פגשתי לראשונה בתערוכת מינכן, באחד החדרים ניצב מעמד די גדול שלהם עם ציוד יקר להחריד. המעמד זכור לי כמדהים ביופיו וברמת הגימור שלו. אך לא "רשמתי" התפעלות הנדסית מיוחדת כלשהי. לימים הבנתי שכמו עוד כמה חברות רציניות בתחום הזה, רב הנסתר על הגלוי. ההנדסה נמצאת שם בפנים. ויש לא מעט הנדסה שם. לסקירה שלפנינו הגיעו אליי כמות לא מבוטלת של אביזרים הכוללים מספר דגמים של משככים ומדף למכשיר אלקטרוניקה במידות 440 מ"מ על 480 מ"מ ועובי לא מבוטל של 120 מ"מ כולל רגלי השיכוך. 16 ק"ג שוקל החמוד הזה. להלן רשימת כל הציוד:

אביזרי שיכוך:

Ceramic Disc Classic

Ceramic Disc Slim Foot

Ceramic TH – דגם חדש שנסקר כאן בבכורה עולמית! ובנוסף הופץ לראשונה בישראל! שוב, כתבי dtown פועלים למענכם מאחורי הקלעים כל הזמן. 

משטח שיכוך: 

Wood Block Fat Platform 

 

Ceramic Disc Slim Foot או בשמו כאן CDS

בהמלצתו של היבואן אני מתחיל עם ה-CDS מתחת לרמקולים. אני פשוט מניח ארבע יחידות על הרצפה, אחת מתחת לכל בסיס של הרמקול. סה"כ 8 יחידות. לכל הרזונטורים של Franc במשטח העליון ישנה שכבה של חומר anti-slip שנדבק למשטחים באמצעות וואקום. לחיצה קלה מייצרת וואקום יחסית איתן שבאמצעות הפעלת כוח סביר ניתן למשוך ולנתק את הרזונטור מהמוצר או המכשיר אליו הוא הוצמד. פיצ'ר נחמד ונוח כאשר "משחקים" עם ציודים כבדים על הסטנד. ההבדל עם ה-CDS מתחת לרמקולים נשמע מיד וברור כשמש.

אתחיל מהסוף ואומר שאת התוצאה לא אהבתי אך את המוצר כן אהבתי. איך זה מסתדר? שאלה מצוינת. ה-CDS עם הרמקולים שלי ובחלל שלי לא עבד נכון עבורי. הוא פתר בעיה שלא ממש קיימת אצלי ולכן אצלי ועבורי הוא לא התאים. מה שהוא עשה זה בעצם הסרת משקל עודף מהצליל של הרמקולים. מעין הסרת עודפי שומן, שווה ערך לסילוק עודף תדרים בחלל שגורמים לתחושת עומס צלילים בחלל. אני יכול לחשוב על לא מעט מערכות ששמעתי בחיי שהמוצר הזה פשוט היה עושה להן נפלאות וחוסך לבעליהן אין ספור ניסיונות תיקון על ידי החלפות ציוד מרכזי במערכת שכמעט תמיד מלוות במינון לא מבוטל של זמן, אנרגיה, ממון כמובן ואיך לא, תסכול ממושך. 

מוצרי שיכוך של Franc Audio

הרי כולנו מכירים את אותם פוסטים המספרים את תסכולו של אודיופיל פלוני שמצא עצמו בסחרור למציאת פתרון לבעיית עומס אנרגיה בחלל למרות הממון הרב שהושקע בציוד מכובד וראוי, במיוחד בחללים קטנים. אז אצלי ה-CDS לא "ישב טוב" כי אצלי אין את הבעיה הזו. אבל בקלות ניתן לזהות את מה שה-CDS עושה. הסרת אותו שומן עודף לא בא על חשבון פרטים ורזולוציה. כך אני יודע לומר שהמוצר טוב והוא ככל הנראה מוצר נפלא לפתרון מצב כפי שתיארתי כאן והכל במניה זעומה של אנרגיה, זמן וממון. אז לפני שאתם רצים להחליף את הרמקול כי הוא גדול מדי לחלל, ה-CDS שווה בדיקה. כמובן בהינתן שלא מדובר על איזה מפלץ עם יחידות "15 בחדר של 10מ"ר. במקרה הזה תאלצו לפנות לבעל מקצוע עם מקטרת וכורסה נוחה במיוחד.

Ceramic Disc Classic או בשמו כאן CDC

אני מסיר את ה-CDS מהרמקולים ועובר ל-CDC מתחת לאלקטרוניקה. אני ממקם שלוש יחידות מתחת למקור ולקדם מגבר. מתחת למגבר אני ממקם 4 יחידות. העדפתי להימנע מלאזן 45 ק"ג ביד אחת ובשנייה למקם 3 רגליות מתחתיו. בניגוד ל-CDS עם 3 גולות קרמיות במבנה חד קומתי, ה-CDC כולל 3 גולות קרמיות ועוד 1 נוספת בקומה עליונה עם דיסקית שמתפלסת לבד כאשר המכשיר מונח מעל. ה-CDC גדול יותר וכבד יותר וכולל כאמור 2 קומות של גולות. ההבדלים גם כאן שמיעים מייד. הבאס מקבל הידוק ודיוק ברור יותר. ה-"גרגור" נשמע יותר צלול עם הפרדות מעט טובות יותר. הבמה מקבלת יותר אוויר עם צלילות טובה יותר.

מוצרי שיכוך של Franc Audio

בתחום הווקאל אני מקבל פרזנטציה קדמית יותר. קולם של הזמרים לקח צעד קדימה אליי ומציג בפניי שירה יותר פרונטלית. אני רושם שיפור בטרנזיינטים צלולים יותר ובמיקרו פרטים מעט ברורים יותר. התוצאה הכללית מציגה מוזיקה צלולה יותר ומעט יותר "אודיופילית" והכל במינון מאוד עדין כאשר התוצאה נשארת מאוזנת. ה-CDC פשוט אספו את כולם ליישור קו פלס והסירו את כל האי דיוקים הקטנים. ה-CDC ממלאים את תפקידם נאמנה בכך שהם עושים שיפורים קטנים ומביאים את התוצאה הכללית עוד צעד קדימה. אני מסכם את השימוש ב-CDC כמוצלח מאוד כאשר אני מקבל את מה שאני מצפה לקבל מרזונטור מבוסס גולות קרמיות רק בלי החסרונות "הטיפוסיים".  

Wood Block Fat Platform או בשמו כאן WFP

את ה-WFP צריך לקחת בחשבון מראש. מדובר במשטח המורכב משלושה חלקים. הראשון הוא רגל הבסיס, ניחשתם נכון משולבת גולות קרמיות, אחריו שכבת פלטה ראשונה ומעליה שכבת פלטה נוספת, כאשר בין שתי הפלטות ישנו ניתוק של כ-5 מ"מ. סה"כ מדובר כאן על 12 ס"מ גובה ולכן צריך להיערך מראש לשילובו בסטנד. ה-WFP מורכב מ-8 חומרי שיכוך שונים עטופים בשכבת גימור הסופית. אני בוחר לבדוק את ה-WFP עם המקור הדיגיטלי בניגון דיסקים ובהזרמת טידל. בשניות הראשונות אני לא לגמרי מצליח לשים את האצבע על ההתרחשות שמתפתחת מולי. משהו כאן לא עובד. אני מניח לכל העסק לעבוד ועובר בין כמה אלבומים שונים. תוך זמן קצר אני מסיק שזה פשוט לא זה. אני מביט על הקומה הנוספת שצמחה לה על הסטנד שלי ואני מזהה שהפינה האחורית של ה-WFP באוויר. המדף העליון בסטנד שלי "סובל" מעט מצפיפות  לאחרונה (פרטים בהמשך בכתבה נפרדת). מה עושים? רגע, יש לנו את ה- Ceramic TH החדשים! אני ממקם ארבעה Ceramic TH מתחת ל-WFP, כאשר אותה פינה כבר איננה באוויר וחוזר על קטעי המוזיקה. הללויה הסדר שב על כנו.

WFP

הדבר הראשון שאני מזהה הוא תחושת stress relief כללית. כל המוזיקה מוגשת לי יותר בנינוחות בשילוב פרזנטציה מעודנת יותר. המוזיקה פשוט זורמת יותר בקלילות. בשלוש מילים: זרימה קלה יותר.

Ceramic TH או בשמו כאן CTH   

ראשית כל הכבוד ליוהן שלנו שזכה להיות היבואן הראשון של Franc ולקבל את המוצר החדש שעבדכם הנאמן הצליח לשים  עליו את ידו בזמן ולצרפו לסקירה הראשונה של מוצרי Franc בישראל.

בהשוואה אל מול ה-CDC, ההבדלים הם קטנים יחסית ואולי אף יצריכו סיבוב A/B כדי לרשום את ההבדלים לפרטי פרטים. אירוע ה-WFP גירה אצלי את יצר הסקרנות וכאשר העברתי את ה-WFP לרצפה עם רגלי הבסיס המקוריות אל מול הוספת ה-CTH, ההבדל התגלה כדרמטי לטובת ה-CTH בכל ההיבטים שרק תעלו בדעתכם. ממש ברמה הזו. כך שה-CTH בהחלט עובדים ועובדים טוב מאוד. 

Ceramic TH

אביזרי שיכוך הם מצרך חשוב מאוד במערכת אודיו טובה ובכוונה אני אומר 'טובה' ולא "מצוינת" או "יקרה" או מערכת עם ציוד קצה. עוד בתחילת דרכי בתחביב, "גיליתי" מהר מאוד את מה ששיכוך טוב מביא למערכת אודיו טובה. נטרול או הקטנה משמעותית של הרזוננסים, המשפיעים על ציוד המערכת, המשפיעה משמעותית על התוצאה הכללית. שיכוך טוב עושה דברים ששום רכיב אחר לא עושה. בדומה לאקוסטיקה למשל. בעשור פלוס האחרון, ישנה מודעות גוברת בתחום והשוק הוליד לא מעט אפשרויות וטווחי מחירים, מצנועים למדי ועד אלפי שקלים ליחידה בודדת. אביזרי השיכוך הללו גם מביאים איתם פתרון נוסף למי שהצבת מעמד אודיופילי בסלון הביתי איננה אפשרית. סוג של חלופה לא רעה בכלל כאשר המוצר ברמה גבוהה. שילוב משככים עם מעמד טוב הוא כבר סיפור אחר לחלוטין אליו לא ניכנס הפעם. 

לסיכום

עשה לנו טוב יוהן דרעי מ-"ליאון אודיו" שהביא לנו ארצה את Franc Audio Accessories. המעמדים שלהם הם פאר יופי והנדסי כאחד. רמות הגימור של המעמדים הם למות! צריך לעמוד מול אחד כזה כדי להבין. אצל יוהן מותקן אחד גדול, מומלץ לפחות לקפוץ לראות. אפילו לא צריך לשמוע כלום, סמכו עליי שלא תישארו אדישים. אוסף הרזונטורים של Franc שקיבלנו לסקירה עושים בדיוק את מה שמצופה מהם ובלי לשלם את מחיר השיפור על חשבון דברים אחרים - תופעה מוכרת עם רזונטורים מבוססי גולות קרמיות אך לא כך במקרה הזה. 

המחירים שפויים יחסית ואם כבר הגעתם למערכת מאוזנת ושקופה דיה, הרזונטורים הללו רק ייקחו אתכם עוד צעד למעלה. מומלץ, מומלץ מאוד.

 

• Ceramic Disc Classic – 3,150 ₪ לסט של 3 יחידות.

• Ceramic Disc Slim Foot – 2,500 ₪ לסט של 4 יחידות.

• Ceramic TH – 1,350 ₪ לסט של 4 יחידות.

• Wood Block Fat Platform – 5,000 ₪ בכל גימור קטלוגי.

יבואן: ליאון אודיו

מוצרי שיכוך של Franc Audioרכיבי המערכת:

רמקולים:

Tidal Piano Cera G2.

הגברה:

AVM SA8.2 – סטריאו.

קדם מגבר:

AVM PA 5.2.

מקור  דיגיטל:

AVM MP8.2 - טרנספורט / דאק / סטרימר / Tidal.

כבילה:

רמקולים – Nordost Heimdall 2.

אינטרקונקטים – Nordost Frey 2.

חשמל – Nordost Frey 2, Sine Coliseum.

תשתית וחשמל:

קו ייעודי Oyaide ופאזה נפרדת 25Amp+ HifiTuning Gold.

מפצל חשמל: Oyaide R1 + XXX.

דופלקסים (X2): Sine Nano.

סטנד ושיכוך:

Neo Double Tripod, משטחי קרבון, Gregitek Aerius, Finite Element Cerabase Classic.

אקוסטיקה:

תקרה: פנלים SOLO HEXAGON 50mm.

קיר מערכת: חיפוי עץ + דיפון אקוסטי

 

 

מעבר לתגובות בפורום