מתחיל בעולם המקרנים? מורה נבוכים לפניך

תמיר עיואן
22-11-2020 18:14

מי מאיתנו לא מפנטז על חלל ייעודי בבית בו יוכל לצפות בסרט טוב בתנאי קולנוע? אמנם לא לכולם חדר ייעודי לכך, אולם ניתן למקסם החוויה גם בסלון הביתי.

חובבי קולנוע ביתי רבים מאמינים כי הדרך הטובה ביותר ליהנות ממנו היא השילוב המנצח של מערכת שמע שתספק את הצליל ההיקפי הריאליסטי, בשילוב עם מקרן לתמונה ענקית שתאפשר לנו לחוש כאילו אנו חלק מהסצינה. זאת, בשונה בטלוויזיה שטוחה, בה התמונה קטנה יותר, ואינה תופסת את כל שדה הראיה שלנו. 

מקרן יכול להפיק תמונה גדולה בהרבה מכל טלוויזיה, לרוב בעלות נמוכה בהרבה מצג טלוויזיה בגודל זהה. חשוב לזכור, שרוב סוגי המקרנים דורשים בדרך כלל חדר חשוך מאוד כדי להציג את הצבעים והקונטרסט במיטבו. 

lgמתוך lg

בכתבה על מקרני ultra short throw (UST) שפורסמה כאן, פורטו היתרונות שבשילוב מקרן UST שמקרין מתחת למסך, בשילוב עם מסך דוחה אור סביבתי (ALR), לצפייה בתנאי אור גבוהים יחסית בחדר.

במידה והחלטתם לרכוש מקרן, חשוב שתקחו בחשבון מספר שיקולים:

1. DLP, LCD ,LCoS או לייזר?

- באופן כללי, מקרני DLP בעלי שבב יחיד נוטים להיות האופציה הכי פחות יקרה, אחריהם LCD, ולבסוף לייזר.

- מקרני LCoS נוטים לרמות השחור הטובות ביותר ולניגודיות טובה. 

- מקרני LCD ו- DLP נוטים להציע תפוקת אור רבה יותר מדגמי LCoS.

- מקרני DLP של שבב יחיד יכולים להציג את "אפקט הקשת" (rainbow effect), בו נוטים לראות קשתות רגעיות במיוחד בתמונות כהות עם גוונים בהירים. יש אנשים שרגישים לכך יותר מאחרים.

- מקרני לייזר אמורים לספק את כל היתרונות יחדיו: תפוקת תאורה מקסימלית וניגודיות טובה. זאת למרות שלא כולם מספקים את רמות השחור המבוקשות.

- מקרני DLP שבו צופים רואים קשתות רגעיות, כמו פנסי רחוב או פנסי רכב בסצנת לילה. אם אתם שוקלים מקרן DLP עם שבב יחיד, נסו לראות אחד כזה כדי לראות אם אפקט הקשת מפריע לכם.

אפקטמתוך avs.com

הסעיף הזה מבהיר שאין מקרן אולטימטיבי. לכל טכנולוגיה יתרונות וחסרונות ייחודיים, כמו גם תמחור אחר. לכן, טרם הבחירה, או ההיוועצות באחרים, חשוב לתאם ציפיות עם הטכנולוגיה הנבחרת.

2. תפוקת אור

- תפוקת האור המקסימלית של מקרן נמדדת בלומן או לומן ANSI.

- בדומה לדירוגי הספק של מגברים, יצרנים מודדים את תפוקת האור באופן שיתקבל הערך הגבוה ביותר, כזה אשר יתכן ואינו משקף את השימוש בעולם האמיתי.

- ככל שפלט האור גבוה יותר, כך המסך שניתן להתאים למקרן, יכול להיות גדול יותר.

3. מרחק הקרנה

- זהו המרחק בין המקרן למסך. באופן כללי, ככל שהמרחק גדול יותר, התמונה תהיה גדולה יותר. כמו כן, ככל שהתמונה גדולה יותר, היא תהיה פחות בהירה, כיוון שאותה כמות אור מפוזרת עתה על שטח מסך גדול יותר.

- המרחק בין המקרן למסך נקבע בהתאם לגודל התמונה שברצונכם להקרין ומוגבל על ידי גודל החדר. חשוב שתדעו שברוב המקרנים כיום, קיימות עדשות זום המאפשרות להתאים את גודל התמונה למיקום המבוקש. ככל שהאופטיקה במקרן מתקדמת יותר, הזום מאפשר גמישות גבוהה יותר להתאמת מיקום המקרן וגודל המסך המבוקש.

- עדשות זום מוגדרות בדרך כלל עם יחס זום - לדוגמא 1.5x, פירושו שגודל התמונה הגדול ביותר עשוי להיות גדול פי 1.5 מגודל התמונה המקורי. ככל שיחס הזום גדול יותר, כך יש לך יותר גמישות במרחק בין המקרן למסך.

openaircinema

מתוך: openaircinema.com

4. צמצם דינאמי

תכונה המאפשרת למקרן לשלב בין האור המופק מהמנורה לבין פתיחתה וסגירתה של העדשה, על מנת להתאים את עוצמת האור המוקרן בהתאם לסצינה. לתמונות מוארות במיוחד הצמצם ייפתח, ולתמונות חשוכות הוא יסגר. צמצם דינאמי מאפשר לבצע תיקונים עדינים בתמונה, על ידי משחק עימו, באופן שיציג נכונה תמונות חשוכות או בהירות במיוחד.

High Dynamic Range
מתוך: dinamic iris
5. עדשה ממונעת בעלת זיכרונות

- יחס הממדים המקורי של כמעט כל מקרני הקולנוע הביתי הוא 16:9 המהווה את יחס הממדים של הטלוויזיה כיום. עם זאת, לעיתים קרובות נדרש להקרין סרטים של יחסי גובה-רוחב שונים, כדוגמת 21:9 הנקרא גם סינמה-סקופ. זהו גם היחס הנפוץ ביותר עבור סרטים כיום.

projector

מתוך: projectorscreenstore.com

- כאשר מקרן שמסוגל להקרין רק תמונה ביחס 16:9 מציג סרט עם יחס רוחב רחב יותר, מוקרנים פסים שחורים מעל ומתחת לאזור התמונה הפעיל. במצב זה נותרים פחות פיקסלים פעילים במקרן לצורך הצגת הסרט. הפסים ה

ללו גם לא תמיד כ"כ שחורים, וברוב המקרנים ייראו מעט אפורים.

- במידה ותרכשו מסך ביחס תמונה של 21:9, ותקרינו סרט בפורמט זהה של 21:9, הזום, העדשה והמיקוד יותאמו כך שהמסך יהיה מלא לחלוטין בתמונה פעילה, והפסים השחורים לא יופיעו מעל ומתחת לתמונה. לעומת זאת, אם תנסו להקרין על מסך ביחס של 21:9, סרט שיחס התמונה שלו 16:9, יוקרנו הפעם פסים שחורים בצידי המסך, על מנת לאפשר הקרנה ביחס התמונה המתאים.

- במקרנים בעלי עדשות ממונעות עם זכרון, ניתן לאחסן בזיכרון המקרן הגדרות לגדלי תמונה שונים כגון 16:9 ו- 21:9, וכך ניתן למצות את חווית הצפיה ללא פסים שחורים, ובהנאה מקסימלית.

6. 4K או 1080

- קיימים בשוק כיום מגוון רחב של מקרני 4K לשימוש ביתי. הם אמנם יקרים יותר ממקרני 1080p, אולם התמונה עימם חדה יותר.

- מספר חברות, בהן Optoma ו-Epson, מייצרות מקרנים בטכנולוגיית הזזת פיקסל, הנקראת גם e-shift או Pixel Shift. באופן פשטני אציין שטכניקה זו מכפילה את הפיקסלים של רזולוציית 1080p באמצעות מנגנון עיבוד התמונה שבמקרן, ובכך מתקבלת תמונה ברזולוציה הדומה ל-4K, אולם במחיר מוזל בהשוואה למקרן 4K אמיתי.

- אם התקציב מוגבל יותר, ניתן ללכת על מקרן ברזולוציית 1080p, אולם הרזולוציה תהיה בהתאם.

4K או 1080מתוך: youtube

7. HDR או Dolby Vision?

- HDR - High dynamic range הוא מנגנון המאפשר טווח דינמי גבוה של ניגודיות, והוא מתייחס לאופן בו מוצגים פרטים בתמונות בהירות או כהות במיוחד. מנגנון זה מציע תוצאה טבעית ומציאותית יותר של התמונה גם בטווח נרחב של ניגודיות. לדוגמה, בתמונת של חדר חשוך מאד, טלוויזיות HDR תציג בבירור את הפרטים והצבע של קירות החדר וכן את הרהיטים בה, למרות החושך. בתמונה של השקיעה בחוף הים, קרני השמש נראות שוקעות בבירור, ללא קשר לרקע הבוהק שטוף האור. תקן ה-HDR התפתח עם הזמן ל-HDR10 ו-HDR 10 Pro.

תקן ה- Dolby Vision, של מעבדות Dolby הוא פורמט נוסף ומתחרה להצגת טווח דינמי גבוה. קיימים בשוק הרבה מקרנים התומכים ב- HDR לסוגיו. לאחרונה החלו גם לצאת מקרנים התומכים ב- Dolby Vision.

חשוב לזכור שבשל הבדלי הטכנולוגיה והתאורה, מקרן התומך ב-HDR או Dolby Vision לא נועד להתחרות באיכות התמונה מול טלויזית OLED. המקרן לרוב יציג תמונה מעט פחות מרשימה, אולם החוויה שמושגת באמצעותו היא לרוב גודל התמונה העצום ביחס לטלוויזיה.

 Dolby Visionמתוך: usatoday.com

8. תאורת מנורה או לייזר?

- רוב מקרני הקולנוע הביתי משתמשים במנורת ביצועים גבוהים במיוחד UHP-Ultra High Performance. חשוב לזכור כי הבהירות המופקת מהן יורדות לחצי מהבהירות לאחר כמה אלפי שעות שימוש בלבד ועלותן מספר מאות דולרים.

Ultra High Performance

מתוך: theappliancesreviews.com

- לאחרונה הושקו עוד ועוד מקרנים המשתמשים בלייזר כמקור האור. משך חיי מקור האור שלהם עשוי להחזיק מעמד כ-20,000 שעות ומעלה עם מעט מאוד שינוי בעוצמת האור לאורך חייהם. עם זאת, ברוב הדגמים לא ניתן להחליף את מקור אור הלייזר. מצד שני, עד שייגמר כבר נרצה לשדרג.

9. לשלם עבור כיול?

- כיול מקצועי מתחיל מעלות של כמה מאות שקלים. במקרן מתקדם, שווה לשקול כיול כזה, בשל הערך המוסף הרב שעשוי להיות מופק ממנו ביחס למקרן בסיסי.

10. תקציב והמלצות

- אני ממליץ בחום להשיג מקרן עם עדשה ממונעת בעלת גמישות במיקום המקרן. מקרנים זולים ביותר לעיתים קרובות אינם מספקים גמישות מספקת זו, ולכן חשוב להתאים המקרן לחלל המבוקש.

לפיכך, כדאי שתמדדו את החלל הרלוונטי, מיקום המקרן והמרחק ממנו לקיר ההקרנה. זה יספק לכם מידע ראשוני שיעזור באיתור מקרנים רלוונטים.

procella.audio

מתוך: procella.audio

קיבעו תקציב. אתם תגלו שמגוון המחירים אדיר ואתם בקלות יכולים לטפס במחיר. קחו בחשבון גם עלות תשתית במידה ונדרשת, כבל HDMI באורך מתאים, מסך ומתקן תליה למקרן. 

קצב ההשקות של מקרנים מסחרר, ולכן בחירת מקרן מומלץ נכון לרגע כתיבה זה, עשויה להיות לא רלוונטית בעוד מספר שבועות, לאחר יציאת דגמים חדשים. לכן חשוב להתאים הבחירה נכון למועד הרכישה, ולא זמן רב מראש.

 


מעבר לתגובות בפורום