רמקול מדפי Focal Chora 806 במבחן

אורי וינגרט
08-11-2020 09:22

אל סלון ביתו של אורי וינגרט הגיע הרמקול המדפי החדש של פוקאל. אז איך הייתה החוויה?

את חברת פוקאל כמעט ואין צורך להציג, זאת כיוון שמדובר באחת החברות הכי ידועות שיש בתחום. פוקאל הצרפתית ידועה בחדשנות שלה בכל זמן נתון והדרייברים שלה ניתן למצוא ברמקולי היי אנד מהידועים בעולם.

לחברה מספר גדול של דגמים ברמות וסוגים שונים. כמובן שהיא ידועה בטוויטר המיוחד שלהם, בו כיפת הטוויטר הפוכה מהרגיל. הטוויטר בנוי כך שיש לו סליל קטן במיוחד מה שעושה את כל היחידה מאוד קלה להנעה. המבנה ההפוך מאפשר פיזור אופטימלי וסאונד שאינו כיווני במיוחד.

אל הסלון שלי הגיע הרמקול המדפי החדש של פוקאל מדגם 806 בסדרת ה-CHORA. הסדרה החדשה מחליפה את סדרת ה-chorus הוותיקה. עם הרמקולים מגיעים (בתוספת תשלום) זוג של סטנדים מעוצבים מבית החברה אשר מוטים בזווית כמו כל שאר מוצרי הסדרה לשם שיפור Time Alignment ובכך שיפור הבמה.

הסדרה עצמה מציגה שני רמקולים רצפתיים: רמקול רצפתי מיוחד לדולבי אטמוס, רמקולי סראונד, סנטר וסאב וופר. כל הסדרה מציגה את הטוויטר המעודכן של החברה וופר חדש לגמרי Manufactured in France.

משרדי Focal

אז מה חדש?

כחלק מהסדרה לקחה פוקאל את הסראונד מרמקולי העל שלה והשתילה בטוויטר של סדרת ה-CHORA.

לעומת טוויטר הברליום של סדרת האוטופיה, פה אנו מקבלים טוויטר העשוי מסגסוגת מגנזיום אלומיניום, אבל ההשתלה של PORON שהוא חומר בעל יכולת שמירת צורה מורידה את הדיסטורשן של הטוויטר בפקטור 3 בין 2 ל-3 קילוהרץ שהוא טווח מאוד רגיש לאוזן האנושית. על הטוויטר נמצאת גם רשת חדשה בעלת מראה מעט יותר אגרסיבי, אבל עם מבנה שונה לגמרי.

Focal Chora 806

השינוי הנוסף הגדול בסדרה הוא הוופר החדש ״the Slatefiber cone״. הוופר מגיע בצבע כחלחל ובגודל של 6.5”. הממברנה החדשה עשויה משני חומרים, אחד הוא פולימר פלסטי. מה שנותן לוופר את הקשיחות והקלילות הם סיבי קרבון אשר אינם ארוגים, אלא מונחים באותו כיוון, וכל הדבר הזה מיוצר כסוג של סנדוויץ'. בשביל לשמור על הסביבה, בפוקאל משתמשים בסיבי קרבון ממוחזרים והם הראשונים בעולם שפועלים בשיטה הזו. לטענת החברה השילוב הזה יוצר ממברנה חזקה יותר אך קלילה.

דבר נוסף שמשתנה בסדרה החדשה הוא המראה שלה.

לעומת המראה הסולידי מאוד של סדרת ה-Choros, בסדרה ה-Chora החדשה אנו מקבלים מראה צעיר המתאים לשנת 2020. 

בעוד החלק החיצוני של הקופסא מתהדר בגימורים של שחור, עץ בהיר ועץ טיק, החלק הקדמי יכול להגיע בשחור, כחול ולבן. הגריל של הרמקול מתחבר בעזרת מגנטים ובולט. כמו כן הטוויטר והוופר מובנים בתוך פלסטיק בגימור מבריק ואף הפיר הקדמי עשוי מאותו חומר ומראה.

התמונה היא של רמקול צבעוני יותר, מוחלק וכמובן התוספת של הוופר הכחול נותנים ביחד נראה שונה ומעודכן.

Focal Chora 806

מאחור נמצא זוג של מחברים נוחים לשימוש אך לא bi-wire. בבסיס הרמקול נמצא חורים לברגים המותאמים בדיוק וגימור נהדר לסטנדים. כאשר משתמשים בסטנד אנו מקבלים ברגים עבים לשם איחוד כמה שיותר מושלם בין הסטנד לבין הרמקול. הסטנד מגיע עם ספייקים ועם רגליות לספייקים, אם לא מתאים לנו שריטות על הרצפה.

היה ולא נרכוש את הסטנדים, הרמקול מגיע עם 8 מדבקות קטנות מסיליקון להדבקה וייצוב כאשר נציב אותו על מדף או על סטנד אחר שכבר יש לנו.

מבחינת נתונים טכניים נראה שלא מדובר ברמקול קשה להנעה אלא על רמקול נח. 89dB, עכבה הנעה בין 8 ל 4.6 אוהם, וטווח תדרים הנע בין 58Hz  לבין 28Khz.

chora-806

לפי פוקאל, ההעמדה צריכה להיות בצורת משולש שווה צלעות או שווה שוקיים, כאשר השוקיים גדולות מהבסיס. כמו כן ההמלצה לא להציב אותו בפינה אלא במרחק סביר מקירות. במקרה שלי העמדתי את הרמקול באזור ה-40 ס״מ מהקיר, לא בין פינות, ונתתי לו Tilt קל למרכז. 

את הרמקול הרצתי לפחות 75 שעות לפני שהתחלתי להקשיב לו באמת.

chora-806

איך שומעים?

את הרמקול אני בוחן לרוב בשני אופנים: צפייה בטלוויזיה (סרטים וסדרות) וכמובן מוזיקה.

בצפייה בסדרות נטפליקס בסטריאו מתקבלת חוויה טובה מאוד. הדיאלוגים נשמעים היטב ואף האווירה המוזיקלית מועברת בצורה מעולה. תמונת הסטריאו מוצלחת ואני לגמרי חושב שמדובר בהצלחה. הרמקול מתמודד מעולה עם הסרטים המלאים בפיצוצים, אך אין את ה-״אומפפפ״ שמקבלים מרמקול שיורד מאוד נמוך. אני מאמין שחיבור סאב וופרים יכול לפתור את זה בצפייה.

למה אני בודק גם החוויה הזו? משום שהרבה מאוד אנשים משתמשים במערכת שלהם לצפייה בטלוויזיה ולא רק למוזיקה. היה והחוויה לא טובה אנו בעצם מפסידים חלק גדול מהשימוש.

מוזיקה

בניגוד לבדרך כלל, בהם אני מאמין לשירים שונים לצורך הסקירה, הפעם החלטתי לקחת אלבום אחד ולהאזין לו מההתחלה ועד הסוף ולראות איך הרמקול מתמודד איתו. 

האלבום שנבחר הוא יצירת המופת של הפינק פלויד: The Dark Side of The Moon. 

למה דווקא זה? מכיוון שהאלבום הזה מכיל כמעט כל מה שאנו מחפשים.

בקטע הפתיחה, נקבל את התגברות הבאס, הפעמונים והצלצולים. בהמשך קטע השירה הידוע The great gig in the sky. ברצועה Money ישנו קטע רוק נפלא המלווה בליין באס וגיטרות חשמליות בגדול, ולקראת הסוף נקבל חלקים עם עומס כלים. 

 

chora-806

אז מה התוצאות? 

נתחיל בפרמטר ה-"וואוו והעייפות". אחד הדברים שנתקלתי בהם בהרבה רמקולים ״זולים״ יחסית, הוא אפקט של 'וואוו' בהתחלה אבל הקשבה ארוכה וממושכת גורמת לעייפות של האוזן. 

ובכן במקרה הנ״ל אוכל לומר שאין כך הדבר. ההקשבה הארוכה לא מעייפת, הרמקולים לא מייצרים 'וואוו' מפיל לסתות, אלא חווית הקשבה מאוד מאוזנת.

אז השינוי בטוויטר עליו כתבתי בהתחלה, בהחלט מורגש וברור בהאזנה. אם פעם הסדרות הנמוכות של פוקאל היו לפעמים צועקות מעט, הפעם נקבל טוויטר מאוד מאוזן ובעל פירוט מעולה. כמובן שאף אחד לא מצפה שנקבל כאן משהו ברמה של יהלום מבית אקוטון, אבל החוויה מאוד נעימה לאוזן.

תמונת הסטריאו של הרמקול טובה, לא מושלמת אבל טובה. אנו מקבלים תמונה תלת ממדית טובה מאוד והרמקול יחסית נעלם בזמן ההקשבה, הבמה גם נמתחת מדי פעם מעבר לרמקולים. 

חוסר הכיווניות המובנה של הרמקול בהחלט עוזר בכך. מה שכן. לדעתי האישית נעשה פספוס קל בגובה הסטנד והרמקול. הרגשתי שרק כאשר מתחתי את עצמי לגובה הטוויטר קיבלתי תמונה מאוזנת יותר.

כמובן שאם אתם גבוהים ממני (וזה לא קשה) יש מצב שתיהנו מכך יותר ממני.

בקולות ושירה נגלה רמקול מאוד נעים, די מאוזן, אשר מספק חוויה שכיף לחזור אליה ומכיוון שאנו עוסקים בתחביב שהוא כיף אז פה היה לנו הצלחה!

 

מה כן חסר לי? באס. על אף גודלו של הרמקול, פיר קדמי ואף וופר של 6.5 אינץ׳ אני מוצא את עצמי רוצה עוד באס. ההרגשה היא כאילו הונחה כילה על הבאס של הרמקול והוא לא מצליח לייצב אותו. 

chora-806

אז איך נסכם את ה-Focal Chora 806?

ובכן, מדובר ברמקול שנראה נהדר ונותן תוצאה מעולה ברמת המיד והגבוהים. מאידך הוא סובל ברמת הבאס שלו אבל הוא לא מעייף אותנו בזמן ההקשבה והוא יחסית מאוזן.

המראה שלו יקרוץ למי שמאס ברמקולים סולידיים, והמחיר שלו מאוד נח, באזור 3,900 ש״ח.

אם אתם אוהבים מוזיקה ווקאלית קלילה, ליהנות מהרמקולים גם בצפייה בסדרות וסרטים ושיגיע מבית טוב ואיכותי המייצר בעצמו את כל החלקים, ה-Focal Chora 806 שווה הקשבה ללא ספק.

יבואן: AV-TOP LINE


מעבר לתגובות בפורום