מבחן סאב: POWER SOUND AUDIO V1812 IPAL

איציק ירקוני
17-05-2020 10:32

היום בסקירה נדליק לראשונה אור על סאב בגודל 18 אינצ' מתוצרת PSA האמריקאית, גודל די נדיר במחוזותיו לסאב איכותי.

מרבית יצרניות הסאבים בעולם אינן מכוונות לייצור סאבים בגדלים הללו. במקרה הקיצון סאב הדגל שלהם הינו 15 אינצ'. כיום ישנן יצרניות אמריקניות בודדות שמייצרות סאבים איכותיים בגדלי 18 ומעלה ביניהם JTR ו-PSA.

הסאב הנסקר הינו בעל תיבה פתוחה הכולל אלמנט חדיש מתצורת B&C האיטלקית מדגם IPAL18 היוקרתי. היחידה הזו שולבה במותג האמריקאי Power Sound Audio, הידוע בהתמחותו בבניית ויצור סאבים ורמקולים איכותיים בתחום השמע הרב ערוצי, שזכה וזוכה להערכה בקרב קהלים רבים בארה"ב. חובבים בתחום האודיו הרב ערוצי בארצנו ייחלו להגעתו של המותג לארץ הקודש, לשם כך היה צורך ביבואן שירים את הכפפה וייקח על עצמו את נציגות החברה בישראל ואכן זה קרה. בתערוכת דיגיטאון בחול המועד סוכות שהתקיימה בכפר המכבייה נחשפנו לחלק מהדגמים, בליין הסאבים של חברת PSA האמריקנית שהוצגו ע"י היבואן AUDIO SENSE. נציגות החברה בישראל הייתה אמורה לקיים לחברי האתר ערב הכרות עם חלק נכבד מדגמי הסאבים החדישים שמציגה חברת PSA האמריקאית, אך האירוע נמנע מאיתנו עקב התפרצות הקורונה.

לסקירה הזאת בחרתי בדגם של סאב שמתאים לסלונים גדולים וחדרי קולנוע ייעודים. דגם V1812 IPAL הינו סאבוופר בעל תיבה מאסיבית פתוחה במשקל כבד 56 ק"ג, אשר כוללת יחידת וופר 18 אינצ' מדגם B&C IPAL שמשקלה 16.6 ק"ג במבנה צלעות אלומיניום. הכוללת יחידת 4.5" four layer aluminum voice coil. היא בעלת טבעת סיליקון ומראה שאינו מסורתי, Double silicon spider with optimized compliance. יחידת הוופר ממוקמת בחזית התיבה כאשר מתחתיה פתח בצורת SLOT PORT מחולק לשלוש מעברים, היחידה הזו משודכת להגברה דיגיטלית איכותית ועוצמתית מתוצרת ICE POWER המניבה (960W RMS (2100W PEAK הממוקמת בחלקו האחורי של הסאב.

POWER SOUND AUDIO V1812IPAL

מי אנחנו Power Sound Audio?

PSA הינה חברה אמריקאית מקורית, המעצבת, מפתחת ומרכיבה רמקולים וסאב וופרים באיכות גבוהה לקולנוע ביתי בארה"ב על כל מרכיביה עד לרמת הבורג (יחידות הוופרים החדשות נרכשות דרך חברת B&C האיטלקית). החברה מציגה בליין הסאבים שלה מגוון רחב של דגמים בעלי תיבה סגורה ופתוחה, החל מיחידות 15, 18 אינצ' בודדות וכפולות, וגם 4 יחידות של 18 אינצ', ודאבל 21 אינצ' מסדרת B&C IPAL. לצד אלו נמצא גם את חטיבת הרמקולים שמציגה החברה, כאשר כולם בעלי אלמנטים בריאים של 10 אינצ' וטוויטר חדיש מתוצרת B&C האיטלקית. החברה ממוקמת בלב ליבה של אמריקה ובסיסה בעיר קטנה במערב התיכון בשם Mineral Ridge אוהיו. הבעלים, Tom Vodhanel, עוסק בתחום למעלה מעשרים שנה ולקח חלק בתכנון ובעיצוב מוצרים ידועים ברחבי העולם, כאשר היווה חלק פעיל ביותר בהקמתה של חברת SVS ועבד שם עד שנת 2007. המטרה המרכזית אצל הבעלים היא להציע מוצרים מקצועיים מובילים העולים על הציפיות במחירים נוחים.

עיצוב נקי ומרשים

ה-V1812 מבית Power Sound Audio מיוצר בארה"ב, מלבד יחידת הוופר שמיוצרת באיטליה ע"י חברת B&C האיטלקית. יחידת הסאב בעלת מראה יחסית מרובע: גובה 60.96 ס"מ, רוחב 50.8 ס"מ, עומק 55.88 ס"מ משקל 56 ק"ג. הסאב מגיע ברמת גימור SATIN BLACK TEXTURE בצביעה מרשימה במיוחד (גריל שחור). בנוסף ניתן לקבל את הסאב בחמישה גימורים נוספים (בתוספת תשלום).

הגוונים השונים של הסאב

ה-V1812 בעל יחידת וופר 18 אינצ' אקטיבית, המשודכת להגברה דיגיטלית עוצמתית תוצרת ICE POWER המניבה (960W RMS (2100W PEAK, כאשר תחום היענות התדרים: Frequency Response 17Hz-150Hz +/-3db.

בלוח ההגברה של הסאב נמצא מתג הפעלה בשלושה מצבים: ON/AUTO ו-OFF .12V בורר GAIN, בורר DELAY, בורר CROSSOVER ובורר ROOM SIZE ייחודי שמאפשר להגיע לרמת דיוק בהתאם לגודל החלל, זוג מחברי טריגר 3.5 מ"מ 12v' זוג מחבר XLR, זוג מחברי RCA, ושקע מתח חשמל אוניברסאלי 100-240v. ה-V1812 IPAL הוא מסוג המוצרים המכיל רכיבים סופר איכותיים מה שמטבע הדברים מציג מוצר הבנוי לעילא ולעילא.

ה-V1812 IPAL הוא בעל אלמנט 18 אינצ', הוא שומר על מימדים סבירים לעומת מותגים אחרים הכוללים אלמנט 18. כבר במבט ראשון הוא משדר כוח חוסן וגמישות, הוא פשוט חזק ועוצמתי, מצליח למלא את חלל האזנה שברשותי בקלילות. אין ספק שיתאים את עצמו לחללים גדולים יותר משמעותית. ה-V1812 IPAL יוצר חווית קולנוע ביתי מרשימה ביותר עם צליל של באס עמוק, מהיר, מפורט ומדויק, די מרשים ליחידת 18 אינצ'.

הגברה

מבחן שמע רב ערוצי

אז כהרגלי נתחיל בקטע הפתיחה של "קוונטום של נחמה", הסרט ה-22 בסדרת ג׳יימס בונד, אשר מדגים לנו מצבור של אלמנטים מאתגרים: מנועים של מכוניות עצבניות, יריות, התנגשויות, פיצוצים וחריקת צמיגים, כאשר ברקע מתנגנת מוזיקה היוצרת אווירת ״מלחמה״ שמרביתם מתנקזים בסופו של דבר לסאב. נתמקד גם בצליל הירי שמגיח מכל עבר מרמקול הסנטר, מהקדמיים והאחוריים, אבל את עיקר מימד האימפקט תקבלו מהסאב שהרשים אותי במיוחד לכל אורך הקטע. אני יכול לספר לכם שאני מכיר היטב סאבים פתוחים, אך הסאב הזה נטע בי תחושה סופר חיובית לעומת סאבים פתוחים אחרים שעברו תחתיי עד היום, ולמה אני מכוון? ה-V1812 IPAL למרות שמדובר בסאב פתוח הוא אינו יוצר אפקט "בומי" כשלא לצורך, הוא פשוט נמצא בחלל האזנה כל הזמן. ההגברה המשובחת הטמונה בו בעלת הספק של 960 וואט RMS מציגה יכולת שליטה מרשימה במיוחד עם יחידת ה-18 אינצ' מדגם IPAL, הוא מסוג הסאבים הנותנים תחושה שפשוט מלווה אותך לכל אורך הסרט בצורה נכונה עם עוצמה, פירוט ודיוק. ואיך זה בא לידי ביטוי? תפקידו של הסאב אינו מיועד רק לבעוט בכם בכל ירייה וירייה, אלא להיות זמין ומוכן כדי להכיל בדיוק ובזמן עוד אלמנטים המתרחשים באותו פרק זמן, ללא סרחים המלווים בתדרים עמומים לאחר מכן.

ומכאן נמשיך לסרט "מקס פיין", בסצנה סופר אנרגטית ועוצמתית בה מגיח השטן בתנופה ובעוצמה כשהוא נעצר בעוצמה עם רגליו על שמשת הבניין. אני יכול לספר לכם שצפיתי בקטע הזה מאות פעמים. עוצמת החבטה הזו הייתה עוצמתית הדוקה ומדויקת כפי שהציג ה-V1812 IPAL, במילה אחת פנטסטי!

במעבר חד נעבור לפורמט דולבי אטמוס בסטאפ מלא בתצורה של 7.1.4 ערוצים בסרט די מאתגר לבחינת מערכת שמע רב ערוצי. הסרט "מקס הזועם" העתיר אנרגיה ודינמיקה וכל מה שחובב קולנוע בייתי רק יכול לדמיין, כשהם מלווים במצבור של אלמנטים מאתגרים שרק סאב ראוי יכול להכיל אותם. הסאב הזה המשיך להפתיע אותי כל פעם מחדש! הוא פשוט חזק, מדויק ומפורט, לא נכנע לשום סצנה בפס הקול האנרגטי המוצג בסרט. הוא היה נוכח, מכיל, חזק, מפורט ומדויק, אך מה שהופך אותו לכל כך טוב זו העובדה שהבס שלו כל כך נכון, נעים ומרשים. אז כן, ה-V1812 IPAL יבעט בכם בכורסא כשצריך כמו סאבים של 18 אינצ' ומעלה מאווררים, אבל כשמדברים על מכלול ביצועים נטו הוא ברמה אחרת לגמרי. הוא שם בכיס הרבה סאבים גדולים ויקרים ממנו. ה-V1812 IPAL אינו בא כדי להציג רק כמות גדולה של באסים, זה לא שם המשחק, אלא להציג דיוק עם איכות צליל פנומנלית שעדין לא קיבלתי מסאב אחר בגודל 18 אינצ'.

סאב

מוסיקה

לגבי שילוב סאבוופר במוסיקה דו ערוצית, אני נוטה לאלה הטוענים שסאבים סגורים מתאימים יותר למוסיקה מאשר סאבים פתוחים בעלי פורט שברובם מתאימים יותר לקולנוע רב ערוצי, אך עדיין זה לא אומר שסאב פתוח משובח לא יתפקד טוב במוסיקה דו ערוצי, ה-V1812 IPAL מסוג הסאבים שמנגנים תווים במוסיקה דו ערוצית, ה-V1812 IPAL שודך לרסיבר אינטגרה בשילוב עם רמקולי החזית שלי כאשר הוא מוצב בחזית הבמה. למרות שרמקולי החזית שלי בעלי אלמנטים כפולים של 10 אינצ' בכל רמקול, שילובו של הסאב הורגש והוסיף מילוי נוסף בו הרמקולים שלי נופלים. שילוב הסאב לא רק העשיר את הבמה, הוא פשוט סידר אותה טוב יותר בכך שהוא בסופו של דבר משפיע על התחום הגבוה, וזאת מכיוון שהוא משנה גם את התחום הטונאלי. התחושות הללו המשיכו ללוות אותי כהרגלי בדיסק המצוין של אריק טרפאז Quartet Bending new corners המשלב בקטעיו מיטב כלי נגינה ביניהם פסנתר, קונטרבאס וכלים נוספים. הסאב הזה המשיך להרשים אותי בביצועיו במיוחד כשהצליח לשחזר קונטרבאס באופן טבעי מדויק עם איזון נכון ומרשים, בזכות יחידת הוופר מדגם IPAL. איכות התיבה המשובחת המאפשרת לו לנגן באופן מרשים ביותר למרות שמדובר ביחידה פתוחה, אך כדי לקבל תוצאות מרשימות כאלה, לא זוקפים רק בזכות התיבה ויחידות הוופרים, אלא גם בזכות יחידת ההגברה הדיגיטלית המעולה השולטת בצורה פנטסטית על האלמנט - תזוזה מהירה ועצירה מוחלטת, ושוב יציאה מהירה ועצירה מוחלטת, את ה-V1812 IPAL הייתי מגדיר כסאב חזק וסופר ממושמע למרות שמדובר בסאב פתוח, כך שגם בתחום הזה הוא מרשים.

הופעות בשמע רב ערוצי

שמע רב ערוצי דומה למוסיקה, כך גם בהופעה חיה נדרשים ביצועים זהים לאותם יכולות שהפגין ה- V1812 IPAL בשמע דו ערוצי. הוא אמור להיות מהיר מדויק מפורט וטבעי. במהלך חיי צפיתי בעשרות הופעות אשר שולבו עם שלל סוגי סאבים, גם כאן ה-V1812 IPAL נטע בי תחושה טבעית יותר עם באס מלא מדויק ונכון יותר במרקם עדין ואמיתי, ראוי לציין שיחידת הוופר האיטלקית מתוצרת B&C שונה באופייה מהאלמנטים הקודמים ששכנו בדגמים היוצאים שהציגה החברה. ה-V1812 IPAL השתלב היטב עם רמקולים גדולים בהופעות, הוא משדר כוח דיוק וטבעיות. חשתי זאת בעשרות קטעים ובמיוחד בקטע הפתיחה של להקת פוליס "The Police: Certifiable - Live In Buenos Aires".

סאב

העמדה

מדובר בסאב בתיבה פתוחה שבנויה היטב, את הסאב המצוין הזה ניתן למקם כמעט בכל מקום וזה גם בזכות גודלו הצנוע יחסית לסאב פתוח בגדול 18 אינצ'.

שיכוך

הסאב מגיע עם רגליות שיכוך מקוריות העשויות מגומי משובח, מה שמאפשר להציב אותו על משטחי ריצפה או פרקט.

סיכום

אז מה קיבלנו היום בסקירה? היכרות מחודשת עם המותג האמריקאי Power Sound Audio, המציג מהפכה בתחום יחידות הוופרים בליין הסאבים החדש שמציגה החברה, כשהנבחן הינו סאבוופר מדגם PSA V1812 IPAL.

אספר לכם שאני נמנה עם חובבי הסאבים הפתוחים כשמדובר בשמע רב ערוצי, במהלך חיי יצא לי לפגוש ולבחון אין ספור דגמי סאבים פתוחים ברמות שונות מהזולים ליקרים ביותר. הדגם הנסקר הינו סאב פתוח בעל אלמנט 18 אינצ' דיי ייחודי באופיו ומרכיביו וגם בזכות טבעת הסיליקון הכפולה הייחודית שאינה נראית מסורתית. הסאב הזה מהטובים ביותר שיצא לי לפגוש ולבחון ולא בגלל רמת התמחור שלו, הסאב הזה מכיל את שלל התכונות שאנחנו לא מורגלים לקבל מסאבוופר פתוח, הוא מהיר דינאמי מדויק ומפורט ברמה מיטבית! איכות ההגברה והבניה שלו היא לעילא ולעילא. הוא מסוג המוצרים שריגשו אותי כל פעם מחדש בכל קובץ שהתנגן, אם ברב ערוצי, וגם בדו ערוצי במיוחד שמדובר בסאב פתוח. הוא השתלב היטב עם רמקולי החזית הבריאים שלי Klipsch RF7MKIII בעלי אלמנטים כפולים של 10 אינצ' בכל רמקול. ה-V1812 IPAL הוא מסוג המוצרים שפוגעים כמעט בכל מטרה וכל פעם מחדש העלה חיוך על פניי.

בכל הנוגע לקולנוע והופעות ברב ערוצי, הכל ברור, סאב הוא הכרחי וזה לא משנה אם יש לך רמקולים ענקיים שיורדים הכי נמוך, תפקידו של הסאב חשוב ביותר זה משום שהוא לא משתתף רק בפיצוצים אם כי בכל החגיגה. כשהוא לא נמצא בסביבה תחושת הקולנוע יורדת. מבחינתי הסאב הוא רכיב חשוב ביותר במערכת קולנוע רב ערוצי. הסאב הזה הצליח לשכנע אותי לכתוב עליו בהתלהבות, בזכות יכולת ההתמזגות הנכונה שלו כדי להשלים תדרים חסרים בצורה נכונה ומדויקת. הוא בין הבודדים שעברו דרכי שפשוט הצליח להשתלב בצורה מגובשת ונכונה בשמע רב ערוצי, והפתיע גם במוסיקה דו ערוצית בשידוך לרמקולים גדולים ובריאים, זאת בזכות ההנדסה כולה שהושקעה בו.

הוא בנוי מדהים, הוא עוצמתי, מאוזן ומפורט באופן מרשים ביותר. יחידות ה-18 אינצ' האקטיבית החזקה שלו תצליח לנער את הסלון הגדול שלכם בקולנוע באופן מרשים, במיוחד בזכות יחידת הדרייבר הייחודית הטמונה בו, היוצרת דיוק והתאמה מושלמת בין היחידה למגבר, מה שקשה יהיה למצוא בסאבים פתוחים אחרים.

שורה תחתונה: מרשים ביותר בשמע רב ערוצי, ומפתיע ובדו ערוצי.

 

מחיר: 11,900 ₪ 

אחריות ושירות

5 שנות אחריות מלאה, AUDIO SENSE.

רכיבי המערכת

אמצעי תצוגה SONY KD-85XG9505

רסיבר INTEGRA DRX R1.1

מגבר McIntosh MA8000

נגן OPPO UDP-203

רמקולי חזית KLIPSCH RF-7MKIII

רמקול סנטר POWER SOUND AUDIO MTM-210C

רמקולי סראונד KLIPSCH RS-62MKII

רמקולי סראונד אחורי KLIPSCH RB-81MKII

רמקולי אטמוס KLIPSCH RP-500S

סאבוופר POWER SOUND AUDIO V1812 IPAL

 

מעבר לתגובות בפורום